• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 1 مرداد 1399
کد مطلب : 105564
+
-

جمهوریخواهان یک گام دورتر از ترامپ

جمهوریخواهان یک گام دورتر از ترامپ


وضعیت بحرانی دونالد ترامپ درنظرسنجی‌ها باعث شده تارفته رفته شماری از سیاستمداران حزب جمهوریخواه از ترس ریزش آرای خود در انتخابات ایالتی، فاصله‌شان را با رئیس‌جمهور حفظ کنند.
همزمان با افزایش شمار مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا، وضعیت ترامپ هم درنظرسنجی‌ها بدتر می‌شود. او اکنون حدود 9درصد از رقیب دمکراتش یعنی جو بایدن عقب افتاده و همین باعث نگرانی اعضای حزب جمهوریخواه در مورد سرنوشت سیاسی‌شان شده است.
وب‌سایت خبری- تحلیلی «هیل» به نقل از یکی از اعضای سابق کنگره از حزب جمهوریخواه نوشته است: «آیا جمهوریخواهان نگران کاهش محبوبیت ترامپ هستند؟ قطعا! چرا که اکثر آنها می‌دانند موقعیت‌شان به موقعیت رئیس‌جمهور گره خورده است؛ به‌خصوص آن‌هایی که آرای‌شان لب مرزی است. در ایالت‌هایی که رقابت میان جمهوریخواهان و دمکرات‌ها بسیار تنگاتنگ است معمولا رئیس‌جمهور حاضر در قدرت است که می‌تواند روی آرا اثرگذار باشد و به پیروزی نامزد حزب متبوعش کمک کند.» این عضو سابق کنگره که نخواسته نامش فاش شود در پاسخ به سؤال هیل در مورد احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات، گفته است که پیروزی او «غیرممکن» است.
ریان ویلیامز، مشاور سناتور جمهوریخواه میت رامنی هم گفته است: «من فکر می‌کنم اعضای جمهوریخواه کنگره متوجه شده‌اندکه اوضاع آنگونه که آنها می‌خواهند پیش نمی‌رود و بحران کرونا قرار نیست تا انتخابات تمام شود. ترامپ داخل چاه افتاده و وقتش هم رو به اتمام است.» میت رامنی جزو چهره‌های سرشناس حزب جمهوریخواه است که طی ماه‌های اخیر لب به انتقادهای شدید از ترامپ گشوده است. او حتی در جایی ترامپ را «فاسدترین رئیس‌جمهور آمریکا» خوانده است.




دیگران هنوز شهامت انتقاد از ترامپ را پیدا نکرده‌اند، اما شواهد نشان می‌دهد که بسیاری ترجیح می‌دهند فاصله‌شان را با رئیس‌جمهور حفظ کنند. چند روز قبل، گزارشی در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شد که نشان می‌داد حتی میچ مک‌کانل، رهبر جمهوریخواهان سنا هم‌اکنون از ترامپ فاصله گرفته است. مسائل  مرتبط با همه‌گیری ویروس در محور اختلاف میان مک‌کانل و ترامپ بوده است. پیش از این، مک‌کانل یکی از اصلی‌ترین حامیان ترامپ به شمار می‌رفت. نیویورک تایمز به نقل از میچ مک‌کانل نوشته که برخلاف ترامپ به توصیه‌های دکتر آنتونی فاوچی اعتماد دارد و معتقد است ماسک زدن در شرایط کنونی حیاتی است. فاوچی، ویروس شناس معروف آمریکایی است که به‌عنوان مشاور دولت ترامپ فعالیت می‌کرد، اما توصیه‌هایش از چند هفته قبل با مخالفت ترامپ مواجه و از دور تصمیم‌گیری‌ها خارج شد. دونالد ترامپ تا دیروز اصلی‌ترین مخالف ماسک زدن بود. او این کار را بیهوده می‌دانست و به همین دلیل اغلب هوادارانش هم ماسک نمی‌زدند. دیروز اما او برای نخستین بار عکسی از خود در توییتر منتشر ‌کرد که در آن ماسک به‌ صورت دارد. او برخلاف همه سخنانش در گذشته نوشته است: «خیلی‌ها می‌گویند در شرایطی که نمی‌توان فاصله اجتماعی را رعایت کرد، ماسک زدن نشانه وطن‌پرستی است. خب هیچ‌کسی از من وطن‌پرست‌تر نیست. این شما و این رئیس‌جمهور وطن‌پرست شما!» 
دونالد ترامپ همچنین اعلام کرده که تصمیم دارد نشست خبری روزانه کاخ سفید در مورد کرونا را دوباره برگزار کند. این نشست‌ها که با حضور دکتر آنتونی فاوچی برگزار می‌شد، به فرصتی برای به چالش کشیدن ترامپ و عملکرد دولتش در بحران کرونا از سوی خبرنگاران تبدیل شده‌ بود و او به همین دلیل آنها را لغو کرد؛ به‌خصوص که دکتر فاوچی در مقابل خبرنگاران سخنانی به زبان می‌آورد که در نهایت به ضرر ترامپ و دولتش تمام می‌شد. لغو این نشست‌ها باعث انتقادات بسیار، هم از سوی اعضای حزب جمهوریخواه و هم از سوی دمکرات‌ها شد و بسیاری آن را نشانه بی‌برنامگی دولت آمریکا برای اداره بحران توصیف کردند.
روزنامه نیویورک تایمز دیروز هم در گزارشی از ریزش آرای ترامپ در مناطق غیرشهری خبر داد. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران آمریکایی، روی گردانی ساکنان مناطق غیرشهری از دونالد ترامپ در نهایت به قیمت شکست خوردن او در انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار است کمتر از 4‌ماه دیگر برگزار شود تمام می‌شود؛ چرا که او در سال2016 بخش مهمی از آرایش را از رای‌دهندگان این مناطق کسب کرده است.
ترامپ درنظرسنجی وب‌سایت RealClearPolitics حدود 9درصد از بایدن عقب است، اما دست‌کم در 3نظرسنجی ملی و معتبر دیگر، فاصله‌‌اش با نامزد دمکرات‌ها به 15درصد رسیده است. در یکی از این نظرسنجی‌ها، 54درصد شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که معتقدند بایدن توانایی بیشتری در مدیریت بحران کرونا دارد. در مقابل، حدود 34درصد ترامپ را در مدیریت بحران کارآمد می‌دانند. فاصله 20درصدی در این زمینه، بسیاری را به روی گردانی جامعه آمریکا از دولت ترامپ در مدیریت شیوع ویروس امیدوار کرده است؛ موضوعی که می‌تواند به قیمت شکست ترامپ و البته شکست نامزدهای حزب جمهوریخواه در انتخابات سراسری کنگره تمام شود. با این همه، شکست ناگهانی هیلاری کلینتون از دونالد ترامپ در انتخابات سال2016، برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها باعث شده تا عده زیادی هم به این آمار و ارقام بی‌اعتماد شوند. البته وضعیت بایدن در نظرسنجی‌ها در این لحظه بسیار بهتر از وضعیت کلینتون در زمان مشابه در سال2016 است. در مجموع کسی نمی‌تواند قاطعانه بگوید که فاصله 9درصدی بایدن با ترامپ در نظرسنجی‌ها باعث پیروزی نهایی او در انتخابات می‌شود اما به هر حال این شرایط زنگ خطر را برای جمهوریخواهان به صدا در آورده است. دوری اعضای تأثیرگذار حزب جمهوریخواه از ترامپ، در نهایت می‌تواند به تضعیف بیش از پیش موقعیت او در مقابل دمکرات‌ها منجر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید