• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 1 مرداد 1399
کد مطلب : 105520
+
-

هیأت اقتصادی و سیاسی عراق به رهبری مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر در تهران مذاکرات خود را انجام دادند

چشم‌انداز 20میلیارد دلاری ایران وعراق

روحانی: مصمم هستیم حجم مبادلات تجاری 2 کشور را به 20میلیارد دلار ارتقا دهیم

دیپلماسی
چشم‌انداز 20میلیارد دلاری ایران وعراق


الکاظمی: عراق برای گذر از چالش‌های اقتصادی به جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در نخستین سفر خارجی رسمی خود دیروز وارد تهران شد، او قرار بود قبل از حضور در تهران به عربستان سعودی برود که به‌دلیل بستری شدن پادشاه عربستان در بیمارستان این سفر به‌تعویق افتاد.
پیش از سفر نخست‌وزیر عراق به تهران گمانه‌زنی‌هایی درباره وساطت مقام عراقی بین ایران و عربستان سعودی و احتمالا بین ایران و آمریکا مطرح شده بود که دیروز عامر الفایز، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه گفت: سفرهای الکاظمی به تهران، ریاض و واشنگتن هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارد زیرا در هر یک از این پایتخت‌ها موضوعات و مسائل خاصی بررسی خواهد شد. وی همچنین گفت که وجود وساطت عراقی میان ایران و آمریکا بعید است. الکاظمی را در این سفر 2روزه‌ به تهران یک هیأت سیاسی و اقتصادی همراهی می‌کنند؛ هیأتی متشکل از علی عبدالامیر علاوی وزیر دارایی، خالد بتال النجم وزیر برنامه‌ریزی، احسان عبدالجبار وزیر نفت، ماجد مهدی حنتوش وزیر برق، فیصل الهمیص مدیرکل بانک تجارت عراق، فواد حسین وزیر امور خارجه، جمعه عناد وزیر دفاع، حمید نعیم الغزی دبیرکل شورای وزیران، قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی، سالم جواد الجلبی مشاور نخست‌وزیر، سهی داوود النجار مشاور نخست‌وزیر و برخی مشاوران و کارمندان دفتر الکاظمی.
الکاظمی بعد از استقبال رسمی با حسن روحانی رئیس‌جمهور دیدار داشت. حسن روحانی و نخست‌وزیر عراق در این دیدار با اشاره به اینکه مناسبات ایران و عراق فراتر از 2 کشور همسایه است، تأکید کردند که حاکمیت و امنیت ملی 2 کشور به یکدیگر گره خورده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت روز گذشته در یک نشست خبری درباره اهداف سفر الکاظمی به تهران به آثار اقتصادی این سفر اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای این سفر و همکاری با عراق، علاوه بر مسائل اقتصادی که 2 ملت از آن نفع خواهند برد، مبارزه تروریسم‌زدایی و ایجاد یک منطقه امن و باثبات خواهد بود.

در کنار ملت عراق هستیم
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر عراق روز سه‌شنبه و پس از مذاکرات مشترک، در یک نشست خبری اعلام کردند که مصمم هستند با گسترش همکاری‌های مشترک اقتصادی، حجم مبادلات تجاری 2 کشور را به 20میلیارد دلار ارتقا بخشند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با بیان اینکه طی چند ماهی که از فعالیت آقای الکاظمی به‌عنوان نخست‌وزیر عراق می‌گذرد، شاهد یک حرکت خوب در روابط تجاری میان 2‌کشور بودیم، مباحث مرتبط با بیماری کرونا و شرایط بهداشتی منطقه را ازجمله محورهای گفت‌وگو با نخست‌وزیر عراق برشمرد و تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران این اطمینان را به دولت و ملت عراق می‌دهد که با همه توان و امکاناتش، از لحاظ همه اقلام بهداشتی و دارویی در کنار ملت عراق باشد. رئیس‌جمهور تسریع در اجرای توافقات ایران و عراق در جریان سفر اسفندماه 97به بغداد را از دیگر محورهای گفت‌وگو با الکاظمی ذکر کرد و گفت: 2 کشور مصمم هستند که همه موارد مطروحه در آن توافقات را اجرایی و عملیاتی کنند که ازجمله آنها می‌توان به اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره و لایروبی اروند رود اشاره کرد.

به یاد شهیدان سلیمانی و ابومهدی مهندس
روحانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همانند سال‌های گذشته که در کنار ملت، دولت و ارتش عراق روبه‌روی داعش ایستاد، همچنان آمادگی دارد در کنار ملت عراق برای ثبات و امنیت عراق و منطقه تلاش کند. رئیس‌جمهور همچنین در این گفت‌وگو اظهارداشت: لازم می‌دانم از 2 قهرمان مبارزه با تروریسم یعنی سپهبد سردار شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس به بزرگی یاد کنم. این شهیدان جزو سردارانی بودند که در طول سالیان گذشته برای امنیت عراق تلاش کردند.

برای گذر از چالش‌های اقتصادی کنار ایرانیم
نخست‌وزیر عراق نیز در این نشست خبری مشترک، هدف از سفر به تهران را تقویت روابط تاریخی، فرهنگی و دینی 2کشور دانست و اظهارداشت: مهم‌ترین هدف این سفر تقویت روابط دوجانبه بین 2کشور است به‌ویژه در شرایط کنونی که با چالش ناشی از شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت مواجه هستیم بیش از گذشته نیاز داریم تا هماهنگی و همکاری‌های موجود بین 2 کشور را در راستای منافع 2ملت تقویت کنیم. الکاظمی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و عراق علیه تروریسم و گروه‌های تکفیری در کنار یکدیگر قرار گرفتند و ایران جزو نخستین کشورهایی بود که در این راه در کنار ملت عراق قرار گرفت و این را هرگز فراموش نخواهیم کرد. البته عراق هم در کنار ایران ایستاده است تا برای گذر از چالش‌های اقتصادی به جمهوری اسلامی ایران کمک کند.
نخست‌وزیر عراق گفت: روابط عراق با ایران و سایر کشورها مبتنی بر حسن‌نیت است و تلاش می‌کنیم از رهگذر اینگونه همکاری‌ها بتوانیم راه‌هایی برای خروج منطقه از چالش‌های موجود پیدا کنیم. وی افزود: ایران و عراق هر دو از چالش‌هایی رنج می‌برند و ملت‌های ما منتظرند تا خدمات بهتری از دولت‌های خود دریافت کنند و برای این منظور نیازمند همکاری فراگیر بین 2‌کشور هستیم. الکاظمی با بیان اینکه روابط خارجی عراق مبتنی بر توازن و دوری از هرگونه صف‌بندی است، تصریح کرد: عراق کشوری است که هرگز اجازه نخواهد داد هیچ تهدیدی از اراضی این‌کشور متوجه جمهوری اسلامی ایران شود چرا که روابط 2‌کشور به صدها سال پیش برمی‌گردد و باید از این روابط دیرینه حمایت کنیم لذا دفاع از ایران را سرلوحه کارهای خود دانسته و اجازه نمی‌دهیم هیچ‌گونه تهدیدی از خاک عراق متوجه ایران شود.


مکث
از پیشنهاد همکاری با ریاض استقبال می‌کنیم


سخنگوی دولت در نشست خبری روز سه‌شنبه‌خود با خبرنگاران در واکنش به گمانه‌زنی‌ها درخصوص احتمال میانجیگری مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق میان تهران- ریاض و همچنین تهران -واشنگتن به همشهری گفت: سفر آقای الکاظمی در جهت تقویت مناسبات میان ایران و عراق است. ما با عراق همبستگی‌های فرهنگی زیادی داریم. ما دارای عقبه استراتژیک هم هستیم. ما مناسبات اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای داریم. مبارزه با تروریسم و داعش‌زدایی یکی از همکاری‌های مهم ما با دولت عراق است. ما مسائل زیست‌محیطی مشترک داریم. هر 2 کشور در معرض تهدیدهای زیست‌محیطی مشترک هستند. بهبود وضعیت معیشتی مرزنشینان 2 کشور ازجمله مسائل مهم است. در منطقه پرتنشی که قرار داریم همکاری‌های ما می‌تواند برای صلح و امنیت منطقه اثربخش باشد. ما پیش از این هم اعلام کردیم از هرگونه ابتکار و پیشنهادی که هدفش افزایش مودت و حل اختلاف میان ملت‌های منطقه باشد استقبال می‌کنیم. این یک قاعده کلی است. معمولا همسایگان ما پیشنهادهایی برای همکاری‌های منطقه‌ای با سایر کشورها دارند. ما از اینها استقبال می‌کنیم. قاعده آمریکا مستثناست و ما قبلا دیدگاه‌مان را درباره آمریکا اعلام کرده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید