• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10544
+
-

سقوط آتشین کاخ آسمانی چین

ایستگاه فضایی چین با تبدیل شدن به قطعات ریز در اقیانوس آرام به آخر خط رسید

فضا
سقوط آتشین کاخ آسمانی چین

 جهان روز گذشته شاهد سقوط پررمز و راز و جنجالی ایستگاه فضایی چین بود. تیانگونگ-۱ که درباره محل و نحوه سقوط آن نگرانی وجود داشت سرانجام صبح سیزدهم فروردین پس از ورود به جو زمین متلاشی شد و در اقیانوس آرام به پایان کار خود رسید. دولت چین جزئیاتی درباره این سقوط منتشر نکرده و مانند گذشته خیلی پر رمز و راز با این ماجرا برخورد کرده است. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد ساعت۴:۴۶ بامداد به وقت تهران نخستین ایستگاه فضایی چین که نامش به‌معنای کاخ آسمانی است و نشانه‌ای از رؤیای فضایی این کشور به‌حساب می‌آید بر فراز اقیانوس آرام جنوبی وارد جو زمین شده، قطعات آن شکسته و بقایای فضاپیما پس از متلاشی‌شدن در آب‌های اقیانوس پراکنده شده است. جاناتان مکداول، اخترشناس از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین در توییتی نوشته است: این مدارگرد در شمال غرب تاهیتی سقوط کرده است.این بقایا احتمالا روی نواری به طول ۲۰۰۰ کیلومتر و پهنای ۷۰کیلومتر وجود دارند. کارشناسان نمی‌دانستند نقطه سقوط دقیقا کجای زمین خواهد بود.نگرانی‌ها و شایعات درباره این سقوط در ایام عید آنقدر زیاد بود که سازمان فضایی ایران مجبور به انتشار بیانیه‌ای در این رابطه شد. در این بیانیه تأکید شده بود احتمال برخورد قطعات این ایستگاه فضایی با مناطق مسکونی زمین بسیار کم است و سازمان فضایی ایران با استفاده از 2رصدخانه خود و در تعامل با سازمان همکاری‌های فضایی آسیا-اقیانوسیه از ۲‌ماه پیش وضعیت تیانگونگ-1را مورد پایش قرار داده است. در برخی رسانه‌ها این شایعه مطرح شده بود که سقوط این ایستگاه فضایی می‌تواند خطرآفرین باشد. این در حالی است که در هر سال هزاران پسماند فضایی در جو سقوط می‌کنند. قطعات اینچنینی به‌خاطر سرعت زیاد و اصطکاک قبل از رسیدن به سطح زمین متلاشی شده و می‌سوزند.

 

 

پروژه مرموز


تیانگونگ-۱ حالا دیگر با سقوط روز گذشته وجود ندارد اما پرونده جنجالی آن هنوز بسته نشده است.


این ایستگاه فضایی، بخشی از برنامه فضایی بلندپروازانه چین و نمونه اولیه‌ای از طرح ساخت ایستگاه فضایی سرنشین‌دار این کشور تا سال۲۰۲۲ به‌حساب می‌آید. این ایستگاه توانایی میزبانی از فضانوردها  تنها برای دوره‌ای کوتاه در چندین روز داشت و 2فضانورد زن چین به‌صورت موقت به ایستگاه  رفته بودند. چین 2سال پیش تأیید کرد که ارتباطش با ایستگاه فضایی تیانگونگ-۱ قطع شده و دیگر نمی‌تواند کنترلی بر عملکرد این ایستگاه داشته باشد. هنوز مشخص نیست که دلیل از کار افتادن این ایستگاه فضایی چه بوده اما بدون شک برنامه بلندپروازانه فضایی چین همچنان ادامه دارد.

 

 

رقابت فضایی با آمریکا


زمانی رقابت فضایی روسیه و آمریکا و بحث اعزام فضانورد و رسیدن به ‌ماه داغ بود اما حالا پکن و واشنگتن وارد یک نبرد تمام‌عیار شده‌اند. تیانگونگ-۲ ادامه برنامه ایستگاه‌های فضایی چین است که در سال۲۰۱۶ پرتاب شده و قرار است تا سال۲۰۲۰ در مدار زمین باقی بماند. چین اما برنامه‌هایی برای ساخت تیانگونگ-۳ به‌عنوان یک ایستگاه عملیاتی کامل و دائمی حامل سرنشین دارد و همه اقدامات در همین راستاست.  ایستگاه فضایی تیانگونگ - ۲ هم مانند مدارگردی که روز گذشته سقوط کرد نه در طراحی و نه در برنامه‌ریزی، به‌عنوان یک ایستگاه مداری دائمی درنظر گرفته نشده‌، بلکه بستری آزمایشی برای فناوری‌های کلیدی‌است. بودجه فضایی چین در سال۲۰۱۴ یک جهش ۳۵درصدی داشت. این کشور بزرگ‌ترین رادیوتلسکوپ جهان را ساخته که یکی از اهداف آن کشف حیات فرازمینی است. رقابت فضایی چین و آمریکا آنقدر بالا گرفته که در سال۲۰۱۱ کنگره آمریکا مصوبه‌ای داشت که براساس آن هر نوع همکاری ناسا و دفتر سیاست‌های فناوری و دانش آمریکا با چین ممنوع شد. چین به‌دنبال دستیابی به ماه، رسیدن به مریخ و همچنین داشتن ایستگاه فضایی مختص به‌خود در فضاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید