• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 31 تیر 1399
کد مطلب : 105439
+
-

حمل‌ونقل عمومی نیازمند توجه بیشتر مسئولان

پریسا امیرقاسم‌خانی_خبرنگار

مشکل این روزهای حمل‌ونقل عمومی تهران علاوه بر کمبود اتوبوس و واگن‌های مترو، عمر بالای ناوگان است. مشکلی که به هرحال با توجه به شیوع کرونا و لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی، بیش از هر زمان دیگر خود را نشان داده و پایتخت را با کمبودهایی در این زمینه مواجه کرده است. موضوعی که در این میان باید به آن توجه شود، کمک دولت به شهرداری برای رفع این کمبودهاست. مسئله‌ای که تاکنون به آن توجه نشده و از قرار معلوم دولت قرار است به مدیریت شهری کمک کند.
به همین خاطر، مجید فراهانی، عضو شورای شهرتهران روز گذشته با انتقاد از بالا رفتن عمر متوسط اتوبوس‌های پایتخت و رسیدن آن به بیش از 10سال از رئیس‌جمهوری خواست که به قول خود برای بازسازی ناوگان اتوبوسرانی عمل کند.
او با بیان‌ اینکه بسیاری از اتوبوس‌ها به‌صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند و میزان فرسودگی آنها بسیار بالاست تأکید کرد: «بازسازی 100دستگاه اتوبوس فرسوده دوکابین و 2هزار دستگاه اتوبوس فرسوده تک‌کابین در تلفیق منابع دولتی، جزو برنامه‌های شرکت واحد است.»
به‌گفته این عضو شورای شهر تهران، رئیس‌جمهور در بحث ستاد کرونا قول داده تا در این زمینه همکاری کند. اما تأکید رئیس‌جمهور به جای تامین اتوبوس به‌رغم تکالیف دولت، فقط بازسازی بوده که امیدواریم به این تعهد عمل کنند.
فراهانی با استناد به بند الف تبصره14 بودجه سال99 شهرداری تهران تصریح کرد: «برای جبران کسری هزینه‌های شرکت واحد، 495میلیارد تومان در قالب بودجه سال99 کنار گذاشته‌ایم و شورای شهر نه‌تنها بودجه اتوبوسرانی را پرداخت می‌کند، بلکه سهم دولت را هم می‌پردازد.»
بنا به‌گفته فراهانی در برنامه دوم توسعه شهرداری تهران، پیش‌بینی شده بود که در انتهای سال گذشته، تهران 9500دستگاه اتوبوس داشته باشد درصورتی که هم‌اکنون تنها 5500دستگاه اتوبوس دارد و 500دستگاه آن هم به‌دلیل مشکلات فنی در پارکینگ هستند. شرکت واحد همزمان در چند جهت حرکت می‌کند که یکی از برنامه‌های آن، نوسازی و بازسازی اتوبوس‌های فرسوده است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی هم در صحبت‌های روز گذشته خود از دولت درخواست کرد به حمل‌و‌نقل عمومی توجه بیشتری کند. محمود ترفع در این خصوص گفت: «هم‌اکنون درآمدها به‌شدت کاهش پیدا کرده و از طرفی هزینه‌های مازاد دیگری ازجمله ضدعفونی روزانه اتوبوس‌ها نیز به مجموعه تحمیل شده است.» او تأکید کرد که از ابتدای شیوع کرونا آمار مسافران اتوبوسرانی به‌شدت کاهش داشته و کاهش تعداد مسافران باعث شده است که شرکت واحد نتواند به درآمدهای حاصل از فروش بلیت دست یابد و با افت شدید منابع مالی روبه‌روست. ترفع همچنین از ابتلای ۵۷نفر و مرگ ۴نفر در اثر ابتلا به کرونا در این شرکت خبر داد.
او گفت: روزانه به بیش از ۱۱هزار ماسک برای رانندگان اتوبوس در پایتخت نیاز است، از طرفی تهران به ۹هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. به‌گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی حدود ۴هزار دستگاه اتوبوس فرسوده موجود باید از رده خارج شود.

بومی‌سازی‌ طراحی بدنه واگن مترو
محمد نعیمی‌پور، رئیس هیأت مدیره شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه درباره نیاز تهران به واگن‌های مترو با بیان اینکه هم‌اکنون صفر تا صد طراحی بدنه واگن در کشور بومی‌سازی‌ شده است، تأکید کرد:« قطار ملی چهارمین نسل از قطارهایی است که پس از اتمام پروژه به ناوگان متروی تهران افزوده می‌شود. اگر شرکت بهره‌برداری متروی تهران و سایر شرکت‌های بهره‌برداری در کلانشهرها نیاز به تأمین قطعه داشته باشند، تلاش می‌کنیم با قیمت رقابتی قطعه‌های موردنیاز را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهیم.» در همین حال مدیرعامل شرکت واگن‌سازی‌ تهران روز یکشنبه درخصوص خبر منتشر شده مبنی بر تعطیلی شرکت واگن‌سازی‌ تهران توضیحاتی ارائه کرد. مجتبی گلشنی در این زمینه گفت: «این کارخانه تعطیل نخواهد شد اما درخواست ما انعقاد قرارداد جدید با مترو و پیش پرداخت برای آغاز کار است. شرکت واگن‌سازی‌ تهران یکی از 4شرکت واگن‌سازی‌ در کشور است و از ۱۶۵۰واگن فعال در کلانشهرهای کشور ۱۱۵۰واگن یعنی بیش از دو سوم واگن‌های فعال کشور را شرکت واگن‌سازی‌ تهران تولید کرده است.»
به‌گفته گلشنی، شرکت واگن‌سازی‌ تهران نزدیک به هزار نفر پرسنل دارد که بیش از ۵۰۰نفر در بخش نگهداری و تعمیرات و ۴۵۰نفر در بخش تولید مشغول به کار هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید