• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 30 تیر 1399
کد مطلب : 105342
+
-

پیروزی 19، در لیگ 19، با کووید19

5نکته از پیروزی جمعه‌شب پرسپولیس برابر فولاد

بهروز رسایلی

با کسب پیروزی برابر فولاد، پرسپولیس در آستانه کسب چهارمین عنوان قهرمانی پیاپی در لیگ برتر قرار گرفت. در شرایطی که حریف خوزستانی در نیمه اول کار را برای سرخپوشان سخت کرده بود، روند بازی در نیمه دوم تغییر کرد و پرسپولیس با تصاحب توپ و میدان، به 3 امتیاز شیرین دست پیدا کرد. چند نکته در همین مورد
بخوانید.

  1-عملا مدت‌هاست که پرسپولیس کار قهرمانی را تمام کرده و بقیه محاسبات صرفا جنبه کاغذی دارد. لیگ پانزدهم استقلال خوزستان با 57امتیاز قهرمان شد، اما تیم گل‌محمدی همین حالا 59امتیاز دارد. جالب است بدانید از زمان 16تیمی شدن لیگ برتر، هیچ‌گاه تیم دوم جدول در پایان مسابقات بیشتر از 58امتیاز کسب نکرده است. بنابراین به‌نظر می‌رسد حتی بدون درنظر گرفتن مسابقات پنجشنبه و جمعه و هفته‌های بعد هم باید عملیات پوکر را خاتمه یافته تلقی کرد.
2-   11بازی و 10 کلین‌شیت؛ این آمار باورنکردنی بوژیدار رادوشویچ در لیگ نوزدهم است. یک روز هیچ‌کس حتی تصورش را هم نمی‌کرد باشگاه پرسپولیس به همین راحتی با جدایی علیرضا بیرانوند در مقطع پایانی فصل کنار بیاید، اما رادو مدت‌هاست میخش را به‌عنوان دروازه‌بان اول کوبیده. آخرین بازمانده کروات‌ها در پرسپولیس که برابر فولاد هم یک تک‌به‌تک خوب گرفت، امسال تنها برابر شهرخودرو مغلوب شده است.
3-    2بازی است که پرسپولیس با سیستم 3 دفاع بازی می‌کند. اگرچه گاهی با حضور مهدی شیری در یک‌سوم خودی به‌نظر می‌رسد سرخپوشان 4دفاعه هستند، اما در حقیقت جلال حسینی در مرکز این خط و محمدحسین کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده در 2 سمت راست و چپ، تشکیل یک دفاع خطی سه نفره را داده‌اند. این روند از بازی با ماشین‌سازی و مصدومیت همزمان محمد نادری و محسن ربیع‌خواه شروع شد، مقابل فولاد بار دیگر شاهد استفاده از همین سیستم بودیم؛ آنچه شاید نشان از تغییر استراتژی کلی یحیی گل‌محمدی دارد. حداقل حسن این شیوه جدید آن است که هر سه دفاع میانی نامدار سرخ‌ها به‌طور همزمان به بازی گرفته می‌شوند و گل‌محمدی از شر سؤال «چرا جلال بازی نمی‌کند؟» خلاص می‌شود. باید دید یحیی تا کی به این روند ادامه می‌دهد.
  4- اگر خواسته یحیی گل‌محمدی محقق شود و در پایان فصل همه بازیکنان پرسپولیس حفظ شوند، امید عالیشاه به‌طور جدی باید فکری به حال آینده‌اش کند. او با از سرگیری مسابقات لیگ برتر به‌خاطر محرومیت مهدی ترابی و غیبت بشار رسن به ترکیب برگشت، اما خیلی زود شرایط برای این بازیکن به حالت سابق درآمد. وقتی حتی قانون 5 تعویض هم باعث حضور عالیشاه در زمین نمی‌شود، پس اوضاع خراب است.
 5- هر چقدر پرسپولیس به قهرمانی لیگ برتر نزدیک است، علی علیپور از آقای گلی لیگ فاصله دارد. امسال شمایل مهاجم پرسپولیس به آقای گل‌ها نمی‌خورد. او در 5مسابقه آخر سرخپوشان تنها یک‌بار برابر پیکان موفق به گلزنی شده است. هم‌اکنون شهریار مغانلو با 12گل شانس اول دریافت کفش طلا به شمار می‌رود، ترابی و آل‌کثیر 10گله هستند، هر سه مهاجم استقلال با 9گل در رده بعدی قرار گرفته‌اند و علیپور 8گله کار بسیار سختی برای رسیدن به این قله دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید