• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 30 تیر 1399
کد مطلب : 105299
+
-

پیام ایران به عربستان از طریق عراق

محمدجواد ظریف در جریان سفر به بغداد، با مقامات عراق دیدار و در مورد پرونده‌های اقتصادی گفت‌وگو کرد

دیپلماسی
پیام ایران به عربستان از طریق عراق


وزیر امور خارجه ایران برای دیدار با مقامات عراقی دیروز عازم بغداد شد. سفر ظریف به عراق در کوران بحران کرونا و همراه با تمهیدات بهداشتی بود. هواپیمای حامل ظریف و هیأت ایرانی حدود یک تن اقلام بهداشتی مرتبط با مقابله با بیماری کرونا به عراق بردند.
محمدجواد ظریف در بدو ورود به فرودگاه بغداد و هنگام خروج از فرودگاه از خودرو پیاده شد تا در محل شهادت سردار سلیمانی به‌دست ارتش آمریکا به مقام او و همراهانش ازجمله ابومهدی المهندس ادای احترام کند. سردار سلیمانی دی‌ماه در حمله پهپادی آمریکا به شهادت رسید و پس از آن ایران پایگاه آمریکا در عراق را موشک‌باران کرد.
وزیر خارجه در مصاحبه‌ خود در فرودگاه بغداد یکی از اهداف سفر به عراق را پیگیری جنایت‌های آمریکا ازجمله به شهادت رساندن شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و سایر همراهان‌شان و رایزنی درباره مسائل منطقه عنوان کرده بود.
ظریف از آغاز شیوع کرونا در جهان به برخی کشورها ازجمله سوریه، روسیه و ترکیه سفر کرده بود و سفر روز گذشته او به عراق علاوه بر اهداف معمول، همچون رایزنی و تبادل‌نظر با مقامات این کشور، یک هدف دیگر هم داشت؛ زمینه‌سازی‌ سفر نخست‌وزیر عراق به ایران.
دور اول مذاکرات وزیران خارجه ایران و عراق به‌صورت خصوصی انجام شد و در دور دوم ظریف و فؤاد حسین درخصوص ابعاد مختلف روابط دو‌جانبه ازجمله سیاسی، اقتصادی، امنیتی و... گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.
سفر پیش روی نخست‌وزیر عراق به ایران، پیگیری توافقات سفر روحانی به عراق، تقویت و تشدید همکاری‌ها برای پیگیری حقوقی شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، تقویت روابط اقتصادی و تجاری دو‌جانبه به‌ویژه برگزاری (مجازی) کمیسیون مشترک اقتصادی، مقابله مشترک با تروریسم، تقویت همکاری و انتقال تجربیات برای مقابله با کرونا ازجمله محورهای گفت‌وگوی دو‌ مقام بود.
وزیران خارجه پس از رایزنی در نشست مطبوعاتی مشترک شرکت کردند. فؤاد حسین در این نشست خبری گفت: با وزیر خارجه ایران در رابطه با مسائل اقتصادی و تأثیر آنها در مقابله با کرونا بحث و رایزنی کردیم.
از سوی دیگر، ظریف با بیان اینکه روابط ایران و عراق مستحکم است و دیگر هیچ‌گاه متزلزل نمی‌شود، گفت: باید در رابطه با تهدیدات مداوم داعش هوشیاری کامل داشته باشیم.
وزیر امورخارجه کشورمان تأکید کرد: روابط اقتصادی میان 2کشور می‌تواند گسترده‌تر شود و به سود هر دو طرف است.
محمدجواد ظریف خاطرنشان کرد: پرونده کشتیرانی، مرزهای آبی و خطوط ریلی میان 2کشور را پیگیری خواهیم کرد.
‌ظریف در ادامه برنامه‌های خود با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که در 2جلسه خصوصی و جمعی انجام شد، درخصوص آخرین تحولات روابط دو‌جانبه، سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر عراق به ایران و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر شد.
مصطفی الکاظمی پس از چند ‌ماه بن‌بست سیاسی در عراق، به‌تازگی به‌عنوان نخست‌وزیر این کشور منصوب شده و قرار است در یک سفر دوره‌ای به ایران، عربستان و آمریکا سفر کند.
برخی رسانه‌های منطقه هدف سفر الکاظمی به تهران، ریاض و واشنگتن را تلاش برای کاهش تنش بین ایران، عربستان و آمریکا عنوان کرده‌اند.
دیدار با هادی (ابو‌حسن) العامری، رئیس ائتلاف فتح عراق دیگر برنامه ظریف در بغداد بود و او در ادامه دیدار با برخی مقامات عراقی را در برنامه داشت و سپس به دعوت نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان به اربیل رفت.
دیروز غضنفر البطیخ، یکی از رهبران ائتلاف فتح عراق که ریاست آن را هادی العامری برعهده دارد، گفته بود: هدف سفر ظریف به عراق رساندن پیام به کشورهای حاشیه خلیج(فارس) و خصوصا عربستان است، مبنی بر اینکه تهران آماده ایجاد برخی تفاهم‌ها به واسطه عراق است.
الکاظمی که فردا در تهران با حسن روحانی دیدار می‌کند، نخستین مقام بلند‌پایه خارجی است که ‌بعد از شیوع کرونا به ایران سفر می‌کند.
ظریف و هیأت همراه همچنین در کاخ ریاست‌جمهوری عراق با برهم صالح، رئیس‌جمهور دیدار کردند.


مکث
ادامه تحقیقات درباره ترور سردار سلیمانی


همزمان با سفر وزیر خارجه ایران به عراق، شورای قضایی عراق اعلام کرد تحقیقات درخصوص حادثه فرودگاه بغداد از لحظات ابتدایی بر این پایه که این جنایت در خاک عراق رخ داده و بخشی از قربانیان عراقی هستند، آغاز شده و تحقیقات طبق قانون محاکمات جزایی عراق و با مراعات همه جوانب و بررسی محل حادثه در حال انجام است. براساس این اطلاعیه، سخنان نماینده قانونی سفارت جمهوری اسلامی ایران از آنجایی که تعدادی از قربانیان ایرانی بودند نیز شنیده شد و از وزارت خارجه و دبیرخانه شورای وزیران نیز درخواست ارائه اطلاعات مربوط به این ترور شده است و تحقیقات طبق قوانین قضایی عراق ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید