• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10523
+
-

رکورد مبادله محصولات کشاورزی در بورس‌کالا شکسته شد

بورس‌کالا
رکورد مبادله محصولات کشاورزی در بورس‌کالا شکسته شد

مدیرعامل بورس‌کالا گفت: برای نخستین بار در طول ۱۰‌سال فعالیت بورس‌کالا، با مبادله ۳۳۰۰میلیارد تومان محصول، رکورد بازار معاملات محصولات کشاورزی شکسته شد. به گزارش همشهری، حامد سلطانی‌نژاد با اشاره به اینکه مجموع ارزش معاملات بورس‌کالا در سال96 به ۱۱۷هزار میلیارد تومان رسید، افزود: براساس برآوردهای انجام‌شده سال گذشته برای نخستین بار حجم معاملات محصولات کشاورزی به ۳میلیون تن رسید که در ۱۰سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

 

 

برنامه عرضه گندم


مدیرعامل بورس‌کالای ایران درباره روند اجرای طرح ورود گندم به بورس‌کالا گفت: براساس مذاکرات انجام شده با مسئولان وزارت جهادکشاورزی بخش قابل توجهی از گندم تولیدی در سال ۹۷ در بورس‌کالا معامله خواهد شد. او افزود: در سال گذشته گندم در چند استان کشور در بورس عرضه شد و تجربه نشان داد که توانمندی لازم برای اجرای طرح وجود دارد. سلطانی‌نژاد گفت: سال گذشته ۴۵۰‌تا‌۵۰۰ هزار تن گندم از بورس‌کالا صادر و بازارهای هدف جدیدی نیز شناسایی شد. وی‌گفت: حتی اگر گندم تولید داخل برای صادرات کافی نباشد می‌توانیم از طریق واردات گندم مورد نیاز بازارهای صادراتی را از این راه تأمین کنیم تا بازارهای صادراتی حفظ شوند.

 

 

روش منسوخ شده


مدیرعامل بورس‌کالای ایران گفت: خرید تضمینی محصول به‌ویژه گندم روش منسوخی است و حتی سازمان خواروبار جهانی نیز این روش را توصیه نمی‌کند؛ بنابراین بهترین روش برای اجرای طرح قیمت تضمینی که مورد تأیید مجلس و دولت است عرضه گندم در بورس‌کالاست. او با اشاره به اینکه از ۸میلیون تن گندم خریداری شده از کشاورزان ۲میلیون تن آن در بورس معامله شد، افزود: روش کار در بورس‌کالا به این صورت است که اگر گندم با قیمت پایین‌تر از قیمت بازار و قیمت خرید تضمینی در بورس فروش رفت، مابه‌التفاوت قیمت به کشاورز پرداخت خواهد شد. مدیرعامل بورس‌کالای ایران گفت: اجرای این طرح از اختصاص بودجه کلان برای خرید تضمینی گندم جلوگیری می‌کند، سال۹۵ نصف بودجه عمرانی کشور به خرید تضمینی گندم اختصاص یافت اما ادامه این روش صحیح نیست. سلطانی‌نژاد افزود: روش قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، هزینه‌های کشاورز را به یک سوم کاهش می‌دهد. وی گفت: علاوه بر این کشاورزان حداقل دوسوم از پول خود را در مدت کمتر از ۳روز دریافت می‌کنند و پول با سرعت بیشتری به آنان بازمی گردد.

 

 

حضور بخش خصوصی در بازار کشاورزی


مدیرعامل بورس‌کالای ایران افزود: زمینه و زیرساخت لازم برای حضور بخش خصوصی در معاملات بورس در حوزه کشاورزی فراهم شده است و ۷۰ درصد محصول را بخش خصوصی و اشخاص حقیقی خریداری کردند. سلطانی‌نژاد گفت: در طرح جدید اسامی کشاورزان به اضافه شماره حساب بانکی آنها در شبکه وارد شده است و پول کشاورزان پس از تحویل محصول به مباشر به‌حساب آنان واریز می‌شود. او افزود: کشاورزان می‌توانند به‌طور مستقیم و بدون نیاز به مباشر محصول خود را به انبار بورس‌کالا تحویل دهند و گواهی سپرده کالا را به‌عنوان سند در بورس عرضه کنند بدون اینکه محصول را در انبارهای مختلف جابه‌جا کنند و هزینه حمل بپردازند.

 

 

گندم، ذرت، زعفران


مدیرعامل بورس‌کالای ایران همچنین از عرضه خرما در بورس خبرداد و گفت: محصول خرما از امسال براساس ماده ۳۳ ارزش افزوده در بورس‌کالا عرضه خواهد شد. سلطانی‌نژاد افزود: سال گذشته ۷۰۰ هزار تن ذرت در بورس عرضه شد که این روند امسال نیز ادامه دارد. او درباره عرضه زعفران در بورس‌کالا گفت: تاکنون هزار و ۵۰۰ کیلوگرم زعفران در بورس‌کالا عرضه شده و قرار است ۶۰ تن محصول زعفران که سازمان مرکزی تعاون روستایی از کشاورزان به‌صورت توافقی خریداری کرده در بورس عرضه شود.

 

 

زنجیره سنگ آهن در بورس‌کالا


مدیرعامل بورس‌کالای ایران گفت: معاملات زنجیره سنگ آهن و فولاد به‌طور کامل به بورس‌کالا منتقل شده و قرار است از این پس کل محصولات این زنجیره در تالار بورس‌کالا انجام شود. سلطانی‌نژاد با اشاره به اینکه اگر قرار است محصول و کالایی در بورس معامله و بازار آن مدیریت شود، باید زنجیره کامل آن مورد معامله قرار گیرد، افزود: صنایع بالادستی فولاد مدت‌هاست که در بورس معامله می‌شود و اکنون شرایطی فراهم شده است که صنایع وابسته و پایین دستی فولادی نیز در معاملات بورس وارد شود. او گفت: در صنایع پایین دستی شکایت‌هایی داریم مبنی بر تأمین‌نشدن مواد اولیه اما چون آمار و اطلاعات دقیقی نداریم اطمینان نداریم که این ادعاها تا چه حد صحیح است بنابراین اگر زنجیره کامل صنعت در بورس باشد آمار و اطلاعات دقیقی از چگونگی تأمین مواد اولیه برای صنایع پایین دستی برای رفع مشکلات آنها خواهیم داشت.

 

 

اوضاع بازار پتروشیمی


مدیرعامل بورس‌کالای ایران افزود: تا پایان سال گذشته حجم معاملات محصولات پتروشیمی ۳میلیون و ۹۰۰هزار تن به ارزش ۱۵هزار میلیارد تومان فرآورده‌های نفتی ۱۰میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۱۰‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و محصولات صنعتی نیز ۸‌میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۲۰‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان بود که این اعداد بی‌سابقه بوده است. وی گفت: میزان معاملات بازار فیزیکی بورس در سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد تومان و معاملات بازار مالی نیز در سال گذشته ۶۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

 

 

 

   رشد ۴۴درصدی بورس‌کالا در سال96

ارزش کل معاملات بورس‌کالای ایران در سال ۹۶ از ۱۱۷ هزار میلیارد تومان فراتر رفت. ارزش کل معاملات بورس‌کالای ایران نسبت به سال 95با رشد ۴۴ درصدی مواجه شد. به گزارش همشهری، آمار عملکرد بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران در سال ۹۶ نشان می‌دهد در این بازار ۲۶ میلیون و ۶۵۴ هزار تن محصول به ارزش ۴۹۸ هزار میلیارد ریال دادوستد شد که نسبت به سال 95از نظر حجم مبادلات با رشد ۵ درصدی و از نظر ارزش با رشد ۳۴ درصدی مواجه شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید