• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10514
+
-

رشد 30درصدی بازار‌ها در سال96

یورو بیشترین رشد و بورس کمترین بازده را در سال96 داشتند

بازار سرمایه
رشد 30درصدی بازار‌ها در سال96

بازار‌های سرمایه‌گذاری در سال قبل به‌طور میانگین 30درصد رشد کردند. از میان این بازار‌ها یورو با بیشترین رشد در صدر قرار گرفت و بورس تهران در قعر جدول از نظر بازده قرار گرفت.


به گزارش همشهری، با وجود اینکه نرخ تورم در سال96 نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته و به‌طور میانگین در محدوده 10درصد در نوسان بود، بازار‌های سرمایه‌گذاری در سال قبل به‌طور میانگین 30درصد رشد کردند و بخش زیادی از این رشد مربوط به فصل آخر سال است.


بازار‌های سرمایه‌گذاری ایران شامل طلا، ارز، مسکن و بورس در سال قبل در نیمه اول سال تقریبا آرام بودند اما در نیمه دوم سال و به‌ویژه ماه‌های پایانی سال روز‌های پرتلاطمی را سپری کردند، به‌طوری که قیمت ارز مسکن و طلا با رشد زیادی مواجه شدند و در مقابل بازده بورس که در نیمه اول سال از همه بازار‌ها بیشتر بود از همه این بازار‌ها عقب ماند. این اطلاعات نشان می‌دهد بازار‌های سرمایه‌گذاری مسکن، طلا، ارز و بورس در سال قبل به‌طور میانگین 30درصد افزایش یافته است. در این میان یورو با 42درصد افزایش قیمت بیشترین رشد را در میان همه بازار‌ها داشته و بورس با 25درصد بازده کمترین رشد را داشته است.


بعد از یورو هر سکه بهار آزادی و دلار آمریکا بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند به‌طوری که قیمت هر سکه بهار آزادی در سال قبل 34.1درصد رشد کرد و از یک میلیون و 171هزار تومان در ابتدای سال به یک میلیون و570هزار تومان در پایان سال رسید. قیمت هر دلار آمریکا هم با 29.6درصد افزایش، از 3هزارو 748تومان به 4هزارو 857تومان در پایان سال96 رسید. این اعداد نشان می‌دهد قیمت هر سکه بهار آزادی در سال قبل 400هزار تومان و قیمت هر دلار آمریکا 1100تومان افزایش یافت.


در سال96 همچنین هر چه به پایان سال نزدیک‌تر شدیم، قیمت مسکن افزایش یافت و بازار مسکن بعد از چند سال از رکود خارج شد. اطلاعات آماری دریافت شده از وزارت راه‌وشهر‌سازی‌ نشان می‌دهد که میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در سال96 یک میلیون و 257هزار تومان یعنی رقمی معادل 28.7درصد رشد کرده و از 4میلیون و 375هزار تومان در ابتدای سال96 به 5میلیون 633هزار تومان رسید. در سال96 همچنین اجاره خانه از متری 24هزار و 500تومان در سطح شهر تهران به متری 30هزار تومان به‌طور میانگین رسید. البته این رشد قیمت‌ها در بازا‌های طلا، ارز و مسکن متوقف نشده و در روز‌های نخست سال جدید هم ادامه پیدا کرد به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا هم از 5هزار تومان عبور کرد و حتی در برخی روز‌ها تا 5هزارو 100تومان هم پیشروی کرد. همین رویه در مورد قیمت یورو هم تکرار شد به‌طوری که قیمت هر یورو هفته دوم سال جدید به 6هزارو 170تومان رسید درحالی‌که قیمت هر یورو در پایان سال96 در محدوده 5هزارو 836تومان بود. قیمت هر سکه بهار آزادی هم که در پایان سال به یک میلیون و 570هزار تومان رسیده بود در هفته دوم فروردین97 به یک میلیون و 640هزار تومان رسید. در مورد قیمت مسکن هنوز اطلاعات تازه‌ای از سوی وزارت راه و شهر‌سازی‌ ارائه نشده اما بسیاری از تحلیل‌ها حکایت از آن دارد که قیمت مسکن بیش از تورم عمومی در سال97 رشد کند. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که در سال‌جاری نرخ تورم از 14درصد فراتر رود.

 


رشد تورم


سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی با اعلام اینکه تورم سال جدید به ۱۵درصد خواهد رسید، پیش‌بینی کرد: در سال97 نقدینگی وارد بازارهای طلا، مسکن و سهام خواهد شد. او افزود: گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد تورم تک‌رقمی سالانه‌ای که از سوی دولت اعلام می‌شود در سال97 تکرار نخواهد شد و به رقم 15درصد خواهد رسید. همین موضوع هم در بعد داخلی عامل افزایش قیمت ارز و طلا خواهد شد. او تأکید کرد: در سال97 بخش خدماتی که بزرگ‌ترین بخش اقتصادی است، رشد خواهد کرد. در کنار آن به‌دلیل افزایش قیمت مواداولیه، تورم افزایش پیدا می‌کند که خاستگاه این موضوع افزایش قیمت ارز خواهد بود که بر قیمت مواداولیه تأثیر‌گذار خواهد بود. قاسمی با بیان اینکه تورم در سال97 از ناحیه مصرف خواهد بود، گفت: تورم تولید در سال97 از مصرف پیش خواهد افتاد. نرخ تورم آهسته بالا می‌رود. هنگامی که تورم تولید بالا می‌رود، در محصولات نهایی خود را نشان می‌دهد. این کارشناس اقتصادی توضیح داد: بانک مرکزی باید جلوی نوسان‌های بازارهای موازی مثل ارز و طلا را بگیرد تا شرایط برای خروج سپرده‌ها به‌دلیل سود پایین و هدایت به بازارهای سفته‌بازی گرفته شود. او افزود: اگر تورم در حالت تک‌رقمی بماند و یا به‌صورت افسار گسیخته بالا نرود می‌توان نرخ سود بانکی را هم براساس یک منطق، اندکی بالاتر از نرخ تورم درنظر گرفت.

 

 

دلایل رشد قیمت ارز


یک کارشناس اقتصادی هم با اشاره به مسدودشدن حساب‌ تجار در چین از دی‌ماه سال گذشته که تا اوایل بهمن به طول انجامید درباره دلایل افزایش قیمت ارز در روز‌های پایانی سال گفت: در این دوران شاهد نوسانات چشمگیر قیمت ارز در داخل کشور بودیم اما مذاکرات با کشور چین و گشایش بلوک‌های ارزی ما در عمان با مجوز ویژه آمریکا، باعث شد بازار به حالت تعادل بازگردد.


ابوذر نجمی اضافه کرد: امارات نیز از سال2016 اعلام کرد که از سال2018 مالیات بر ارزش افزوده برای خدمات مالی اعلام می‌شود بنابراین از اواخر2017 یعنی مهر و آبان سال96 شروع به نام‌نویسی از شرکت‌ها و صرافی‌هایی که در این حوزه فعالیت داشتند کرد که این نیز با مانعی برای انجام عملیات صرافی‌ها در امارات روبه‌رو شد و نقل و انتقالات منابع ایران در امارات را دچار مشکل کرد. نجمی با بیان اینکه این دو عامل باعث افزایش نرخ حواله‌ای و در نتیجه افزایش قیمت دلار شد، ادامه داد: با توجه به کاهش نرخ سپرده‌های بانکی در شهریور توسط بانک مرکزی، تقاضای فزاینده‌ای در بازار داخل به‌وجود آمد که ابتدا وارد بازار مسکن و بورس و سپس وارد بازار ارز شد و این بازار را هیجانی کرد.


او ادامه داد: ممنوعیت ثبت سفارشات با دلار در اسفند‌ماه نیز اقدامی بود تا نرخ حواله را تحت‌تأثیر قرار دهد اما به‌دلیل مشکلاتی که در نقل و انتقالات ما وجود داشت، تأثیری در کاهش نرخ و تقاضا نداشته است. وی درباره چشم‌انداز بازار ارز در سال97 گفت: اگر دولت و بانک مرکزی بتوانند مشکل نقل و انتقالات را در چین برطرف و برای امارات یک بازار جایگزین مانند ترکیه، عمان، قطر و بحرین ایجاد کنند (که احتمالش خیلی کم است)، نرخ ارز کنترل می‌شود در غیر این صورت سال آینده هم جهش نرخ ارز خواهیم داشت.

 

 

   معاملات کم‌رمق بازار سهام

داده‌های آماری از وضعیت معاملات بازار سهام در روز‌های آغازین سال جدید نشان می‌دهد که امسال معاملات بازار سهام نسبت به سال‌های قبل کم‌رمق‌تر بوده است. در چند سال گذشته بسیاری از سرمایه‌گذاران از فرصت‌های اول سال استفاده می‌کردند و با بهینه‌سازی‌ سبد سهام خود حجم و ارزش معاملات خود را افزایش می‌دادند اما این رویه در سال‌جاری تکرار نشد و آمار معاملات نشان می‌دهد که حجم و ارزش بازار سهام در سال‌جاری نسبت به سال قبل یک روند کاهشی داشته است. مطابق این آمار‌ها امسال سرمایه‌گذاران در هفته نخست سال جدید 5هزارو 383میلیارد ریال سهام خریده‌اند که این مقدار نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 25درصد کاهش نشان می‌دهد. در فرابورس هم شرایط مشابه بورس تهران بود و ارزش کل معاملات فرابورس نسبت به‌مدت مشابه کاهش نشان می‌داد. امسال سرمایه‌گذاران جمعا 5هزارو 782میلیارد ریال اوراق بهادار خریدند که این مقدار نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 26درصد کاهش نشان می‌دهد، سال قبل در هفته نخست سهامداران جمعا 61هزارو 990میلیارد ریال اوراق بهادار دادوستد کرده بودند.

 

 

   پیش‌بینی روند بازار اجاره مسکن در سال۹۷

یک کارشناس بازار مسکن با بیان عوامل تأثیرگذار بر بازار اجاره، روند این بازار در سال‌جاری را پیش‌بینی کرد. بهروز ملکی با بیان اینکه مسکن استیجاری هزینه بهره‌مندی از خدمات مسکن است، گفت: براساس مبانی نظری اقتصاد مسکن، قیمت و اجاره مسکن رابطه‌ای ساختاری با یکدیگر دارند، به‌گونه‌ای که افزایش یک طرف می‌تواند موجب افزایش طرف دیگر شود تا نسبت مورد نظر به تعادل برسد. او یکی از عوامل اثرگذار در بازار اجاره را نرخ دلار معرفی کرد و افزود: نرخ تورم عمومی به‌صورت ضمنی نشان‌دهنده میزان کاهش ارزش واقعی پول است. بر این اساس در شرایط تورمی، قیمت اسمی دارایی‌ها برای جبران کاهش ارزش پول، افزایش می‌یابد. این کارشناس بازار مسکن تأکید کرد: این تورم است که از ارزش پول ملی می‌کاهد و نمی‌توان انتظار داشت با وجود کاهش ارزش پول، قیمت و اجاره در بخش مسکن به‌طور پیوسته ثابت بماند. به گفته او، قیمت و اجاره مسکن، رابطه‌ای بلندمدت و با ثبات داشته و تغییرات تکرار‌شونده آن در بازار مسکن کشور طی 2دهه گذشته، قابل ردیابی است. ملکی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت مسکن در فصل آخر سال96 و احتمال رشد 8درصدی مازاد بر نرخ تورم این بخش در سال آینده، به‌نظر نمی‌رسد در سال97 بازار اجاره‌بها آرام باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید