• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
جمعه 27 تیر 1399
کد مطلب : 105121
+
-

2رام قطار مترو امروز روی ریل می‌روند

امروز 2رام قطار روی ریل شبکه متروی تهران می‌افتد. 2قطاری که امروز با حضور شهردار پایتخت و جمعی از مدیران شهری به بهره‌برداری می‌رسند، از مجموع 10رام قطاری هستند که ساخت آنها طی 2سال گذشته در مجموعه واگن‌سازی مترو تهران دنبال می‌شده است. مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در این رابطه به همشهری گفت: «این قطارها از آخرین سری 10رام قطار در دستور کار ساخته شرکت واگن‌سازی تهران به‌حساب می‌آیند.» علی امام با بیان اینکه 2قطار جدید در خطوط 6 و 7 به‌کار گرفته می‌شوند، افزود:‌ «همین 2رام قطار کمک مناسبی به فاصله‌گذاری اجتماعی در خطوط فوق خواهند کرد. به هرترتیب با ورود این دو رام قطار به ناوگان مترو تهران، پرونده پروژه 70دستگاه واگن بسته می‌شود. هر یک رام از این قطارها هزینه‌ای بیش از 7میلیون یورو در بر‌داشته و با رعایت ایمنی و استانداردهای لازم ساخته شده است.» به‌گفته او این قطارها از نسل سوم قطارهایی به‌حساب می‌آید که در متروی تهران به کارگرفته می‌شود و جنس بدنه آنها آلومینیومی است.
او در ادامه درباره احداث خط10 متروی تهران نیز گفت: «بعد از تصویب طرح جامع ریلی تهران -که 30بهمن‌ماه سال گذشته به تصویب رسید و اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به شهرداری تهران ابلاغ شد - احداث و تکمیل 4خط 8، 9، 10 و 11 در افق تکمیلی سال1420 پیش‌بینی شده که ما اولویت‌ها را بین این خطوط مشخص کرده‌ایم. در این بین محدودیت زیاد نقدینگی حاصل از کاهش درآمد شهرداری کار را سخت کرده است. با وجود این، برای احداث خط10 مترو، در حال پیگیری برای استفاده از منابع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و منابع غیرنقدی شهرداری هستیم.» مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به شرقی- غربی بودن خط 10، اظهار کرد: «طی سال گذشته به همت شهرداری منطقه22، سرمایه‌گذارانی که در حال ساخت مجموعه‌های تجاری اداری و مسکونی هستند برای احداث خط10 و همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند. انتشار اوراق مشارکت به‌عنوان یکی از راه‌های درآمد در سال‌های اخیر جدی گرفته شده و امسال نیز در نظر داریم درآمد مجتمع‌های ایستگاهی را فعال کنیم تا بتوانیم با اتکا به این درآمدها، هزینه ساخت مترو خط10 را کسب کنیم.»

نیازمند باز شدن ال‌سی
براساس برنامه‌های حمل‌ونقل ریلی، دولت متقبل شده که 1500دستگاه واگن تا سال1400 برای تهران تامین کند. مدیرعامل شرکت مترو تهران در این خصوص گفت: « دولت براساس برنامه پنج ساله ششم موظف شده که ۱۰۵۰دستگاه واگن تا سال1400 برای متروی تهران تامین کند. مدیرعامل شرکت مترو تهران در این خصوص گفت: «از این میزان تاکنون مناقصه تامین تنها ۶۳۰دستگاه در سال96 انجام شده که براساس آن قرارداد به برنده مناقصه یعنی کنسرسیوم شرکت واگن‌سازی تهران و شرکای چینی آن با یک سال تأخیر در اواخر سال97 ابلاغ شد که در این قرارداد تامین واگن‌ها از طریق فاینانس چینی، صورت می‌گیرد اما همچنان منتظر باز شدن ال‌سی‌ مربوطه هستیم و کارها خیلی کند پیش می‌رود. بنابراین دولت باید در این زمینه ورود جدی‌تری پیدا کرده تا این روند تسریع و عملیات ساخت واگن‌ها شروع شود. برای تامین ۴۲۰واگن باقیمانده از سهمیه متروی تهران تاکنون اتفاقی در وزارت کشور نیفتاده است.» علی امام با بیان اینکه ما نیز در مترو تهران قرارداد 105 دستگاه واگن را پیش می‌بریم، افزود: «در این‌باره نیز کمک دولت در قالب ظرفیت تبصره۱۸ قانون بودجه سال۹۹ و سایر موارد بسیار راهگشاست.»

41کیلومتر در 6منطقه
خط 10 متروی تهران با طول تقریبی ۴کیلومتر از منطقه4 و محدوده قنات کوثر شروع شده و با طول تقریبی 41کیلومتر به ایستگاه وردآورد در منطقه۲۲ می‌رسد. خط10 تمام مناطق شمالی شهر، یعنی به‌ترتیب مناطق 4، 1، 3، 2، 5 و 22 را پوشش می‌دهد. به‌عبارت دقیق‌تر این خط با عبور از بزرگراه‌های شهید بابایی و شهید صدر به سمت نمایشگاه بین‌المللی تهران، سعادت‌آباد و میدان کاج رفته و از میدان کتاب سرازیر شده و با عبور از بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به منطقه 5 می‌رسد. سپس از منطقه22 عبور کرده، به سمت بزرگراه شهید خرازی ادامه مسیر می‌دهد و پس از عبور از شمال دریاچه چیتگر به سمت ایستگاه وردآورد می‌رود.  این ایستگاه با متروی خط5 (مسیر تهران - کرج) ایستگاه تبادلی دارد. پس این خط 41کیلومتری مناطق 5 و 22 را که از نظر حمل ونقل عمومی به‌خصوص مترو ضعیف‌تر هستند، به‌طور کامل پوشش می‌دهد. در این میان باید یک تونل ارتباطی بین خط10 و یکی از خطوط در حال بهره‌برداری ایجاد شود تا این تونل ارتباطی بتواند در زمانی که خط10 مترو ساخته شد در نقش پشتیبان ظاهر و قطار از آن خط فعال وارد خط10 شود. به‌همین دلیل در محدوده میدان کتاب، تونل ارتباطی با طول یک‌ کیلومتر در حال طراحی است که خط 10 و 7 را به هم 
متصل می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید