• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 26 تیر 1399
کد مطلب : 105063
+
-

تلاش‌های شورای حل اختلاف برای بخشش یک قاتل پس از 12سال به نتیجه رسید

بازگشت قاتل یزدی به زندگی

بازگشت قاتل یزدی به زندگی



12سال را پشت میله‌های زندان و در کابوس چوبه دار گذرانده بود اما ناگهان ورق برگشت و اولیای دم اعلام کردند او را بخشیده‌اند. این سرنوشت مردی است که به اتهام قتل زنی در انتظار مجازات بود اما اولیای دم از خون او گذشتند تا به زندگی لبخند بزند.
به‌گزارش همشهری، اواسط سال87 به مأموران پلیس شهرستان مهریز در استان یزد خبر رسید زنی در جریان جنایتی هولناک به قتل رسیده است. وقتی مأموران به محل کشف جسد رسیدند به‌نظر می‌رسید که دقایقی از این جنایت گذشته باشد. شواهد نشان می‌داد این زن در جریان یک درگیری به قتل رسیده و آثار متعدد ضرب و جرح روی بدنش هویدا بود. در این شرایط با دستور قضایی جسد به پزشکی قانونی منتقل و تحقیقات برای شناسایی قاتل آغاز شد.

دستگیری قاتل
هنوز به درستی معلوم نبود که چه‌کسی عامل این جنایت است اما آنطور که مشخص بود قاتل با انگیزه سرقت دست به این جنایت زده بود. کارآگاهان با دنبال کردن سرنخ‌هایی که در محل وقوع حادثه وجود داشت به نخستین سرنخ‌ها از قاتل دست یافتند. شواهد نشان می‌داد وی جوانی به نام منصور است. به این ترتیب وی در عملیاتی ضربتی دستگیر شد و در همان بازجویی‌های مقدماتی به جنایتی که مرتکب شده بود اعتراف کرد.
منصور به مأموران گفت: چون وضعیت مالی چندان خوبی نداشتم فکر سرقت به سرم زد و این زن را به‌عنوان طعمه انتخاب کردم اما چون او مقاومت کرد با یکدیگر درگیر شدیم و وقتی به‌خودم آمدم او جانش را از دست داده بود. باور کنید من ناخواسته مرتکب قتل شدم.

کابوس طناب دار
به‌دنبال اعترافات متهم وی در دادگاه کیفری یک استان یزد محاکمه شد. اولیای دم که فرزندان مقتول بودند در جلسه دادگاه اعلام کردند خواسته‌شان قصاص قاتل مادرشان است. آنها گفتند مادرشان ناجوانمردانه به قتل رسیده و باید مجازات شود. با وجود اینکه متهم به دفاع از خود پرداخت و اعلام کرد ناخواسته مرتکب قتل شده اما دفاعیاتش فایده‌ای نداشت و او با حکم قضات دادگاه به قصاص محکوم شد.
متهم و وکیل مدافعش به این رأی اعتراض کردند و پرونده به دیوانعالی کشور فرستاده شد اما قضات دیوان رأی دادگاه را تأیید کردند تا متهم بیش از پیش به چوبه دار نزدیک شود.
 مراحل پرونده یک به یک طی می‌شد و منصور امید چندانی به جلب رضایت اولیای دم نداشت. در این شرایط بود که اعضای شورای حل اختلاف یزد وارد ماجرا شدند و تلاش‌های‌شان را برای جلب رضایت فرزندان مقتول آغاز کردند. آنها همچنان بر خواسته خود پافشاری می‌کردند و می‌گفتند فقط قصاص قاتل می‌تواند آنها را آرام کند. با وجود این رایزنی‌ها ادامه پیدا کرد تا اینکه سرانجام چند روز قبل با گذشت 12سال از این جنایت اولیای دم سرانجام راضی به بخشیدن قاتل مادرشان شدند.

قاتل چگونه بخشیده شد
محمدرضا حداد، رئیس شورا‌ی حل اختلاف استان در این‌باره می‌گوید: منصور در سال۸۷ با انگیزه سرقت مرتکب قتل شد و بعد از انجام مراحل تحقیق و دادرسی به قصاص نفس محکوم شد اما با ارجاع موضوع به شورای حل اختلاف، اولیای دم این پرونده که فرزندان مقتول بودند شناسایی و مذاکرات اصلاحی در دستور کار شورا قرار گرفت.
وی ادامه می‌دهد: با تلاش‌های صورت گرفته و با حضور مدیرکل زندان‌های استان یزد، رئیس زندان مرکزی شهرستان یزد، اعضای شعبه۲۰ شورای حل اختلاف و ستاد دیه استان با مذاکرات نهایی و گذشت قطعی اولیای دم، قاتل از مجازات قصاص نفس رهایی یافت و پرونده برای سیر مراحل قانونی بعدی به واحد اجرای احکام کیفری ارسال شد.
این گذشت بعد از 12سال و پس از برگزاری نشست‌های متعدد با حضور اولیای دم حاصل شد و این پرونده با صلح و سازش 
خاتمه یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید