• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 26 تیر 1399
کد مطلب : 105051
+
-

عراقچی در کابل، ظریف در راه بغداد

دور تازه رایزنی‌های منطقه‌ای ایران با سفر عباس عراقچی به افغانستان و سفر قریب‌الوقوع ظریف به عراق کلید خورد

رایزنی‌‌های دیپلماتیک ایران در ایام کرونا وارد فاز تازه‌ای شده است. هفته آینده وزیر خارجه ایران قرار است عازم بغداد شود و نخست‌وزیر عراق هم به ایران سفر می‌کند، هیأتی هم از تهران دیروز روانه کابل شد. شبکه المیادین لبنان دیروز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق هفته آینده به تهران و ریاض سفر خواهد کرد. این نخستین سفر الکاظمی به خارج از بعد از روی کار آمدن به‌عنوان نخست‌وزیر عراق است.
بحران سیاسی در عراق سال گذشته منجر به استعفای دولت این کشور شد و در نهایت بعد از چند‌ماه خلأ سیاسی، مصطفی الکاظمی، رئیس سازمان اطلاعاتی عراق مأمور شد دولت تشکیل دهد.
الکاظمی از نیروهای عراقی است که روابط نزدیکی با آمریکا دارد و از سوی دیگر چندان با جریانات نزدیک به ایران همراه نیست؛ هرچند ایران هنگام تشکیل دولت عراق اعلام کرده بود از هر گزینه‌ای که برای تشکیل کابینه ماموریت بیابد، حمایت خواهد کرد.
هنگامی که الکاظمی در سمت ریاست سازمان اطلاعات آمریکا بود، سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و همراهان ایرانی و عراقی‌اش در فرودگاه بغداد مورد حمله هوایی ارتش آمریکا قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. از همان زمان بدگمانی‌هایی نسبت به ارتباط سازمان اطلاعات عراق با عملیات ترور سردار سلیمانی ایجاد شده بود.
به گزارش همشهری،عراق در 2سال قبل سعی داشت بین ایران و آمریکا و نیز ایران و عربستان میانجیگری کند اما هر دو پروژه مسکوت ماند و حالا به‌نظر می‌رسد با سفر همزمان الکاظمی به تهران و ریاض، شاید یک‌بار دیگر پرونده میانجیگری بغداد بین تهران و ریاض به جریان بیفتد.
عراق بدهی‌های زیادی به ایران بابت خرید برق داشت که به‌تازگی و پس از سفر وزیر نیرو به عراق حدود 500میلیون دلار از طلب ایران آزاد شد و احتمالا در جریان سفر الکاظمی، رایزنی درباره ادامه همکاری‌های تجاری و اقتصادی و نیز کنسولی و مرزی در دستور کار طرفین قرار داشته باشد.
براساس یک سنت قدیمی از بعد از سرنگونی صدام معمولا پس از تشکیل دولت در عراق وزیر خارجه ایران برای تبریک و اعلام همبستگی به بغداد سفر می‌کرد اما پس از روی کار آمدن الکاظمی به‌دلیل وقوع شرایط کرونایی، ظریف به بغداد نرفته بود تا اینکه هفته آینده و چند روز قبل از سفر الکاظمی به تهران، ظریف برای دیدار با مقامات عراقی و مذاکرات مقدماتی سفر الکاظمی به بغداد می‌رود.
ظریف در ایام کرونا به برخی دیگر از کشورهای منطقه ازجمله روسیه، سوریه و ترکیه هم سفر کرده بود.

سفر عراقچی به افغانستان
سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان همراه یک هیأت سیاسی، امنیتی و اقتصادی به افغانستان رفت. مذاکره درباره سند جامع همکاری‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان ازجمله اهداف سفر عراقچی به کابل عنوان شده است. همچنین دیدار با مقامات دولت افغانستان و شرکت در یک میزگرد در دفتر مطالعات استراتژیک افغانستان از دیگر برنامه‌های سفر عراقچی به کابل است. محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان یک‌ماه قبل برای دیدار با مقامات کشورمان در رأس هیأتی 45نفره به تهران سفر کرده بود که اتفاقات مرزی بین 2کشور ازجمله ادعای غرق‌شدن برخی اتباع افغانستانی در رودخانه هریرود و نیز هدف قرار‌گرفتن یک خودرو حامل پناهجویان افغانستانی در ایران از محورهای رایزنی‌ها طی این سفر بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید