• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 25 تیر 1399
کد مطلب : 104991
+
-

پیشنهاد ظریف برای مجلس که در یک هفته 3 بار او را احضار کرده است

تشکیل کمیته مشترک مجلس و وزارت خارجه

سیاست خارجی
تشکیل کمیته مشترک مجلس و وزارت خارجه

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه برای سومین بار در طول یک هفته به بهارستان رفت. بهانه حضور اخیر ظریف شرکت در جلسه کمیسیون صنایع مجلس بود. ظریف در 2 مرتبه حضور قبلی خود آماج حملات تند برخی نمایندگان قرار گرفته بود که شماتت نمایندگان از سوی رهبر انقلاب را در پی داشت.
محمدجواد ظریف دیروز پس از شرکت در نشست کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نزدیک به 3ساعت بحث تخصصی و کاری در حوزه دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه صورت گرفت و ما در این جلسه تلاش کردیم چالش‌ها و مسائلی را که در حوزه دیپلماسی اقتصادی با آن روبه‌رو هستیم بیان کنیم و همچنین وظایف وزارت امور خارجه در این حوزه. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: دوستان در کمیسیون، سؤالات خوبی را مطرح کردند، پیشنهادها و تذکرات خوبی از سوی دوستان ارائه شد و بعد از ارائه‌ توضیحات، رئیس کمیسیون پیشنهاد داد که یک کمیته کاری، بین بخش اقتصادی وزارت امور خارجه به مسئولیت معاونت اقتصادی وزارت خارجه و این کمیسیون - به‌منظور تشویق صادرات و اینکه بتوانیم مسیر کمک به صادرات غیرنفتی را بازتر کنیم و مانع را برطرف کنیم- تشکیل شود و کمیسیون نیز از نظر قانونگذاری و ریل‌گذاری در این حوزه به وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه‌های مربوطه کمک کند.
ظریف روز 15تیر در صحن علنی مجلس حضور یافت، اما برخی نمایندگان به بهانه برجام، دیپلماسی اقتصادی و... به او حمله کردند و به‌ویژه عملکرد وزارت خارجه در زمینه دیپلماسی اقتصادی را زیر سؤال بردند.
وزیر خارجه همچنین به جلسه روز یکشنبه‌خود با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره تفاهم ایران و چین و تحولات برجام و... اشاره کرد و گفت: در این جلسه بحث‌های خوبی صورت گرفت.
ظریف البته اشاره‌ای به آنچه در جلسه کمیسیون گذشته نکرد، اما خبرنگار همشهری کسب اطلاع کرده که در جلسه روز یکشنبه مجلس که ساعاتی بعد از سخنان رهبری در جلسه ویدئوکنفرانسی با نمایندگان در مذمت رفتار توهین­ آمیز با وزیران برگزار شد یک‌بار دیگر برخی نمایندگان ظریف را مورد هتاکی قرار داده‌اند.
یک منبع مطلع در این بار تأیید کرد که برخی نمایندگان به‌رغم تذکر رهبر انقلاب قصد ایجاد تنش و رفتار توهین ­آمیز با وزیر خارجه داشته‌اند.
در جلسه هفته قبل مجلس، برخی نمایندگان ظریف را دروغگو نامیدند؛ روز یکشنبه همین هفته رهبر انقلاب در جلسه ویدئو کنفرانسی با نمایندگان مجلس جدید به‌صورت غیرمستقیم به قضیه توهین به ظریف در مجلس اشاره و تأکید کردند: حضور وزرا در یک‌ماه اول آغاز به‌کار مجلس و ارائه گزارش از شرایط کشور، کار بسیار خوبی بود اما نباید به وزرا توهین و یا تهمتی زده شود.
ظریف در بین وزیران دولت روحانی رکورد بیشترین حضور در مجلس را به‌خود اختصاص داده و علاوه بر این به‌رغم سؤالات مکرر نمایندگان از او، همواره نمایندگان از پاسخ‌های او قانع شدند تا هیچ کارت زردی طبق آیین‌نامه مجلس به او تعلق نگرفته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید