• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10491
+
-

ایران و آذربایجان تفاهم کردند؛ قفل نفتی خزر شکست

نفت و گاز
ایران و آذربایجان تفاهم کردند؛ قفل نفتی خزر شکست

هشتم فروردین سال 1397قفل نفتی دریای خزر به گفته وزیر نفت ایران شکسته شد و 2کشور ایران و آذربایجان بر سر بهره‌برداری مشترک از ظرفیت‌های نفت و گاز این دریای استراتژیک تفاهم کردند.

به گزارش شانا، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران و الهام علی‌اف همتای آذربایجانی‌اش در مراسم امضای اسناد جدید همکاری بین تهران و باکو بر ضرورت تلاش برای توسعه، تقویت و تحکیم بیش از پیش مناسبات تهران-باکو تأکید کردند. به گفته حسن روحانی، اسناد همکاری امضا شده در سایه حسن نیت، احترام متقابل و توجه به منافع مشترک و حسن همجواری بود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه تصمیم داریم تا درخت همکاری‌های ایران و آذربایجان را تنومندتر از گذشته کنیم تا در تاریخ باقی بماند، گفت: اسناد تاریخی که به امضای طرف‌ها رسید، به نفع 2ملت و مردم منطقه و حتی جهان خواهد بود.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت هم اظهار کرد:در حاشیه سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان و مذاکرات صورت گرفته برای توسعه همکاری‌ها، درباره 2بلوک مهم از دریای خزر تفاهم کردیم که بدون ورود به بحث رژیم حقوقی، همکاری را شروع کنیم. به گفته وی، با توسعه این دو بلوک، به‌صورت 50 ـ50 از آنها برداشت خواهیم کرد  قدم بسیار مهمی برداشته شده است و قفل دریای خزر در بخش نفت باز شد.


رقابت یا مشارکت؟

به گزارش همشهری، تفاهم نفتی ایران و آذربایجان به گفته وزیر نفت ایران بدون درنظر گرفتن اختلاف بر سر رژیم حقوقی دریای خزر صورت گرفته و طرفین توافق کرده‌اند با کنار گذاشتن اختلاف بر سر سهم کشورها از منابع دریای خزر، به جای رقابت به مشارکت روی آورند درحالی‌که پیش از این عنوان شده بود که مذاکراتی با یک شرکت نفتی اتریشی برای فعالیت در میدان نفتی سردارجنگل صورت گرفته است اما عمق 800تا 900متری این میدان نفتی واقع در آب‌های دریای خزر و نیاز به تکنولوژی پیشرفته تاکنون مانع برداشت نفت از سوی ایران شده است.

تفاهم شرکت ملی نفت ایران و شرکت سوکار آذربایجان به گفته تحلیلگران یک گام به جلو و خشت اول برای خارج شدن وضعیت بهره‌برداری از این میدان بزرگ نفتی به‌شمار می‌آید که پیش‌بینی می‌شود سهم ایران از نفت خزر 20میلیارد بشکه باشد و عمده‌ترین منابع نفت و گاز ایران در منطقه‌ای قرار دارد که بعضا مورد ادعای آذربایجان است.

 رئیس‌جمهور ایران با بیان اینکه ایران و آذربایجان در دریای خزر، منافع مشترک فراوانی دارند، اظهار کرد: باید با همکاری‌های علمی، اقتصادی، فنی، تجاری، کشتیرانی، ماهیگیری و توریستی بتوانیم حداکثر استفاده را از ظرفیت‌های دریای خزر ببریم و تصمیم امروز برای استفاده مشترک از مخازن دریای خزر نشان می‌دهد که 2ملت و دیگر ملت‌ها در سایه همکاری می‌توانند به منافع گسترده‌ای برسند.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه ایران و آذربایجان همواره در عرصه بین‌الملل در کنار هم بوده و از یکدیگر حمایت کرده‌اند، گفت: ایران و آذربایجان در چارچوب موازین حقوق بین‌المللی مدافع و در کنار هم قرار دارند .

وی با بیان اینکه مصمم به توسعه روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک 2کشور هستیم، گفت: اسنادی که در این سفر امضا شد، بدون شک همکاری‌های 2کشور را گسترده‌تر کرده و در مناسبات منطقه‌ای تأثیرگذار خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید