• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10474
+
-

احیای دریاچه ارومیه با اعتبارات ملی و منابع خارجی

معاون اول رئیس جمهوری: تاپایان سال جاری آب مورد نیاز پیش‌بینی‌شده برای احیای دریاچه تأمین شود

گزارش
احیای دریاچه ارومیه با اعتبارات ملی و منابع خارجی




معاون اول رئیس جمهوری به شکل غیرمنتظره و غیر‌رسمی به آذربایجان شرقی و شهر تبریز سفر کرد. به گزارش همشهری «اسحاق جهانگیری» بدون اطلاع رسانی قبلی به استان سفر کرد و با انتشار تصویری در روستای تاریخی کندوان، خبر از سفر خود به این استان داد. 
جهانگیری در این سفر به همراه «اسماعیل جبارزاده» معاون سیاسی وزارت کشور و استاندار سابق آذربایجان شرقی و با همراهی «مجید خدابخش» استاندار آذربایجان شرقی از اماکن گردشگری تبریز، موزه‌های قاجار، تالارهای مختلف عمارت شهرداری تبریز بازدید کرد و در جریان اقدامات صورت‌گرفته برای آماده‌سازی این اماکن تاریخی برای بازدید گردشگران و نیز رویداد «تبریز ۲۰۱۸» قرار گرفت. معاون ‌اول رئیس‌ جمهوری همچنین در بازدید از تالار فرش موزه شهر تبریز از نماد دستباف «تبریز‌2018» بازدید کرد و با تاریخچه فرش‌های موزه تبریز آشنا شد.

جهانگیری در بازدید از سالن فرش موزه شهر تبریز بر فرش نمادین «تبریز2018» گره زد. وی در حاشیه بازدید از ربع رشیدی در پاسخ به درخواست مدیر‌کل میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی در خصوص اختصاص بودجه برای مرمت و سامان‌دهی وضعیت این محوطه قول مساعد داد.  جهانگیری در ادامه سفر خود به استان در بازدید از دریاچه ارومیه در جریان آخرین وضعیت این دریاچه قرار گرفت و به همراه استانداران آذربایجان شرقی و غربی با قایق از بخش‌های مختلف دریاچه بازدید میدانی هم انجام داد. 

اهمیت اجرای طرح‌های بزرگ در استان 

معاون اول رئیس جمهوری در این سفر و در جلسه بررسی مشکلات و موانع توسعه آذربایجان شرقی در تبریز اظهار کرد: معنای حمایت از تولید داخل این است که باید به توانمندی کشور در اجرای طرح‌های بزرگ صنعتی توجه شود. در این زمینه علاوه بر مبارزه با قاچاق کالا و حمایت از کالای داخلی، در اجرای طرح‌های بزرگ صنعتی که از طریق فاینانس انجام می‌شود، استفاده از توانمندی داخلی باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.  جهانگیری گفت: البته مقصود از حمایت از کالای ایرانی این نیست که هر محصولی با هر کیفیتی به مردم داده شود، بلکه باید محصولات از کیفیت و قیمت مناسب برخوردار شود و رقابت در بازار نیز وجود داشته باشد. زمانی توانمندی داخلی در حد احداث سکوی نفتی هزار تنی بود اما امروز قادر هستیم سکوی نفتی 20 هزار تنی، کارخانه و نیروگاه احداث کنیم و نباید این توانمندی وسیعی که در کشور ایجاد شده نادیده گرفته شود.  این مسئول با اشاره به جایگاه و اهمیت آذربایجان شرقی تصریح کرد: این استان یکی از کانون‌های اصلی توسعه کشور است و کارکرد ملی دارد از این رو مسائل آن نیز باید ملی دیده شود و باید برای حل و فصل مسائل آن نیز کمک کنیم. 

وی همچنین با اشاره به اهمیت رویداد بین‌المللی تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018، این رویداد را فرصتی بزرگ برای معرفی تبریز در عرصه بین المللی عنوان کرد و گفت: باید تمرکز ویژه‌ای بر بخش‌ها و طرح‌های مهم تبریز که می‌توانند نقش پیشران ایفا کنند، معطوف شود تا مانند لوکوموتیو سایر بخش‌ها به دنبال آن به حرکت درآیند. 
معاون اول رئیس جمهوری توجه به طرح‌های بزرگ در آذربایجان شرقی نظیر متروی تبریز را پراهمیت خواند و تاکید کرد: در کلانشهری مانند تبریز نمی‌توان مترو را نادیده گرفت و این ظرفیت باید به عنوان یک اولویت جدی برای مردم دیده شود. البته بودجه دولت محدودیت دارد و برای تکمیل خطوط مترو در تبریز، باید از روش‌ها و راهکارهای دیگر استفاده شود.  

جهانگیری با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم واحدهای صنعتی بزرگ مثل تراکتورسازی با واردات دچار آسیب شوند، افزود: واحدهای صنعتی بزرگ نظیر تراکتورسازی باید در کشورهای همسایه نمایندگی و تولید داشته و به کشورهای هدف صادرات داشته باشند.  وی یکی از ظرفیت‌های استان را وجود بخش خصوصی فعال دانست و بیان کرد: از مهم‌ترین ویژگی‌های تبریز این است که بخش خصوصی مصمم و باتجربه‌ای دارد. 
در این جلسه استاندار آذربایجان شرقی و برخی مدیران اجرایی استان گزارشی از وضع حوزه مسئولیت خود در بخش‌های پتروشیمی، پالایشگاه، مترو، اشتغال روستایی، آب و کشاورزی ارائه کردند و ضمن تشریح مشکلات و چالش‌های موجود، به بیان پیشنهادهای خود پرداختند. 


تلاش برای احیای دریاچه

معاون اول رئیس جمهوری پس از بازدید از دریاچه ارومیه و بررسی آخرین وضعیت آن اظهار کرد: طرح احیای دریاچه ارومیه با قدرت و حساسیت خاص از سوی دولت دنبال می‌شود و حتی اگر میلیاردها تومان برای آن لازم باشد باید تامین شود، چون نمی‌توانیم به خشک شدن این دریاچه زیبا بی‌تفاوت باشیم.  جهانگیری افزود: بحث احیای این دریاچه از سال 1392 و بی‌درنگ پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت و راه اندازی ستاد احیا جزو نخستین مصوبات دولت بود و تصمیم‌های مهم و تاثیرگذاری در سال‌های اخیر در این ستاد اتخاذ شد.

همانطور که احیای این دریاچه برای مردم ایران و به خصوص مردم استان‌های آذربایجان شرقی و غربی مهم و حیاتی است، برای دولت نیز از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است. بر همین اساس آنچه که برای احیای دریاچه لازم و مفید باشد در قالب اعتبارات ملی و استفاده از منابع خارجی، برای این منظور مورد توجه قرار گرفته است.  وی با اشاره به طرح‌های اجرایی مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه، عنوان کرد: طرح‌های مختلف در بخش‌های جهاد کشاورزی، حفاظت از محیط زیست و نیرو در دست اجراست و آثار و نتایج خوبی تاکنون داشته است.

وی تراز کنونی آب دریاچه ارومیه را خوب توصیف کرد و افزود: اما نسبت به برنامه‌های پیش بینی شده هنوز این میزان آب عقب است و باید دستگاه‌های اجرایی آذربایجان شرقی و غربی و کردستان تلاش کنند تا در فرصت‌های باقی‌مانده و تا پایان سال جاری آب مورد نیاز و پیش بینی شده تامین شود. وی ابراز امیدواری کرد طی سال‌های 1397 و 1398 اعتبارات احیای دریاچه ارومیه تحقق یابد.  این مسئول با تاکید بر عزم و اراده خاص دولت دوازدهم برای احیای دریاچه ارومیه، تصریح کرد: احیای این دریاچه مساله ملی بوده و تمام دولت‌ها باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید