• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10471
+
-

قم در مسیر حمایت از کالای ایرانی

از هشتم فروردین امسال بخشنامه ممنوعیت استفاده از کالای غیر داخلی در اداره‌های قم به دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ شده است

دیدگاه
قم در مسیر حمایت از کالای ایرانی


فاطمه امامی| قم - خبرنگار:

بیشتر کارشناسان و مردم می‌دانستند شعار امسال که در پیام مقام معظم رهبری برای تبریک عید نوروز مطرح می‌شود، ارتباطی به مسائل اقتصادی خواهد داشت.
 ایشان در سال‌های اخیر با گره زدن شعار هر سال به اقتصاد این پیام را به همه دستگاه‌ها، مسئولان و همچنین مردم دادند که چالش بزرگ پیش روی ملت ایران اقتصاد است و اگر این چالش برطرف شود، بسیاری از مشکلات دیگر نیز حل خواهد شد. حمایت از تولید ملی موضوعی است که رهبر معظم انقلاب مردم را در ابتدای سال به آن توجه دادند تا چرخ اقتصاد در ادامه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بهتر بچرخد و کار و سرمایه ایرانی قدر دانسته شود. 
بزرگان و مسئولان قم نیز پس از این اظهار نظر رهبر انقلاب نکاتی درباره اهمیت حمایت از تولید ملی بیان کردند که در جای خود شنیدنی است. 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در خطبه‌های نماز جمعه شهر قم به ابعاد ویژه شعار امسال اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی به عنوان یک نظریه از سوی رهبر انقلاب مطرح شده است که شامل عناصر مهمی از جمله مبارزه با فساد، فقر و تبعیض، اشرافی‌گری و اسراف است. این مسائل زیبنده نظام اسلامی نیست و همه باید در برابر این فسادها ایستادگی کنند. 



آیت‌الله «علیرضا اعرافی» با بیان این که اقتصاد مقاومتی درون‌زا و برون‌گراست، افزود: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید به ملت تکیه کرد و روابط خود را با کشورهای مختلف گسترش داد. 
وی با تأکید بر ضرورت مبارزه با قاچاق کالا اضافه کرد: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بارها در مورد این موضوع مسائلی را مطرح‌ کرده‌اند و امسال نیز حمایت از تولید داخلی را مورد تأکید قرار دادند؛ بدون تردید مبارزه با قاچاق کالا موجب توسعه خرید و فروش کالاهای داخلی می‌شود و اقتصاد را نجات، و اشتغال را گسترش می‌دهد. امام جمعه قم بیان کرد: مسئولان باید از کالاهای داخلی حمایت کنند و برنامه‌ریزی دقیق و عملی برای این مسأله داشته باشند. وظیفه مسئولان و دولت در این زمینه بسیار حساس و مهم است. امیدواریم مسئولان به جای پرداختن به حاشیه‌ها به فکر برطرف کردن مشکلات اقتصادی باشند. 


ضرورت تقویت بخش تولید



آیت‌الله العظمی «عبدالله جوادی‌آملی» هم در ابتدای سال در دیدارهایی که با مسئولان استان قم داشتند بر اهمیت حمایت از تولید و کالای ایرانی تاکید کردند. استاد برجسته حوزه علمیه قم افزودند: چندین سال است صحبت از اقتصاد مقاومتی در جامعه است، اما در عمل اتفاق‌هایی که در شهرها می‌افتد نسبتی با اقتصاد مقاومتی ندارد. ایشان با اشاره به ضرورت تقویت بخش تولید اظهار کردند: تا زمانی که ثروت‌های مردم در ساختمان‌های خالی محبوس می‌شود، شاهد تولید نخواهیم بود. باید اموال مردم به سمت بخش تولید هدایت شود. 


مقابله با قاچاق کالا



آیت‌الله العظمی «جعفر سبحانی» هم در روزهای نخست امسال و در دیدار با سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی که در دفتر این مرجع عالیقدر برگزار شد، با اشاره به نام‌گذاری شعار سال اظهار کردند: باید در سال جدید برخورد با قاچاق کالا با جدیت دنبال شود، چراکه ورود کالای خارجی در حال ضربه زدن به اقتصاد و اشتغال کشور است. ایشان با تأکید بر این که حمایت از کالای ایرانی جز با برخورد با کالای قاچاق محقق نمی‌شود، گفتند: اقداماتی تاکنون در این زمینه انجام شده است ولی توفیق مناسبی در این زمینه نداشته‌ایم. 


ممنوعیت استفاده از کالای غیرداخلی

ا

استاندار قم اما در سال جدید نخستین گام را در مسیر حمایت از کالای ایرانی برداشت. «سیدمهدی صادقی» در هشتم فروردین امسال بخشنامه ممنوعیت استفاده از کالای غیرداخلی در اداره‌های قم را به دستگاه‌های اجرایی استان قم ابلاغ کرد. 
وی این خبر را در دیدار نوروزی جمعی از مدیران استان با وی که در محل تالار امام جواد(ع) استانداری برگزار شد مطرح کرد. 
استاندار قم با اشاره به نام‌گذاری امسال به‌نام سال حمایت از تولید کالای ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: تحقق شعار سال، نیازمند تغییر در گرایش عمومی جامعه و ترغیب مردم به استفاده از تولیدات داخلی است. 

وی پیاده‌سازی این شعار را مستلزم همت و تلاش مجاهدانه همه مدیران دانست و با اشاره به ابلاغ بخشنامه ممنوعیت استفاده از کالای غیرداخلی به اداره‌های استان افزود: از این پس کالاهای ایرانی باید جایگزین کالاهای خارجی در دستگاه‌های دولتی شود. استاندار قم همچنین با تشریح اقدام‌های مهم استان در سال گذشته، پیگیری مباحث مربوط به رونق اشتغال و تولید، مقابله با خشکسالی و بحران کم‌آبی و تغییر در الگوی کشت در کنار موضوع حمایت از کالای داخلی را از جمله اولویت‌های مهم کاری استان در سال ۹۷ برشمرد و اضافه کرد: امیدواریم روند پیشرفت و توسعه استان پرشتاب‌تر از سال قبل تداوم داشته باشد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید