• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10468
+
-

خراسان 97 تداوم مسیر توسعه

با برنامه‌های استانداری‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی در سال 97 آشنا شوید

گزارش
خراسان 97 تداوم مسیر توسعه




با آغاز سال نو‏، برخی از دستگاه‌های مسئول خراسان، برنامه‌ها و اولویت‌های خود را در سال جدید اعلام کردند. گزارش همشهری از این برنامه‌ها را در ادامه می‌خوانید. 
 

اقتصاد مقاومتی در برنامه های سازمان جهاد کشاورزی

حمایت از تولیدات گیاهان دارویی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در سال آینده خواهد بود. به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، برنامه های اعلام شده به این سازمان، همگی بر پایه سیاست های اقتصاد مقاومتی پیش بینی شده است و منتظر اعلام اولویت های کاری سال 97 از سوی وزارت جهاد کشاورزی هستند. این وزارتخانه هنوز دستورالعمل های خود را به استان ها ابلاغ نکرده اما امید آن می رود که دستورالعمل ها تا 20 فروردین 97 ابلاغ شود. 
«مجتبی مزروعی» می افزاید: ارتقای بهره وری آب زمین های کشاورزی، اجرای سیستم های آبیاری نوین، اجرای شبکه های انتقال آب، گسترش روش های به زراعی و رعایت الگوی کشت از جمله اولویت هایی هستند که جایگاه ویژه ای در عملکرد امسال سازمان داشته اند. این اولویت ها در برنامه های سال آینده نیز مورد توجه هستند. توسعه کشت گلخانه ای و توجه به بازرگانی محصولات کشاورزی و دامی نیز در رتبه دوم، مورد توجه سازمان واقع شده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره اهمیت استقرار صنایع تبدیلی نیز می گوید: بازرگانی محصولات کشاورزی، ضمن بهبود کیفیت تولیدات، زمینه را برای توسعه صنایع تبدیلی و غذایی نیز فراهم می کند. تسهیل در صادرات و واردات محصولات کشاورزی نیز از دیگر دستاوردهای بازرگانی است که در برنامه های سال آینده نیز دیده می شود.
مزروعی با اشاره به تسهیلاتی که قرار است به فعالان بخش کشاورزی و دامی پرداخت شود، اظهار می کند: قصد داریم تا تسهیلاتی را به کارخانه های لبنی بدهیم تا به افزایش تولید و صادرات محصولات بپردازند. روزانه 600 تن شیر به شیر خشک در کارخانه‌های لبنی استان تبدیل شده و به کشورهای اروپایی و روسیه صادر می شود.
به گفته وی حمایت از تولیدات گیاهان دارویی نیز از دیگر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی در سال آینده خواهد بود.

مزروعی پیرامون راه اندازی مجتمع های گلخانه ای در سال 96 می گوید: یکی از مهم ترین اقدامات سازمان، راه اندازی تعدادی از مجتمع های کشت گلخانه ای است. به طور کلی 8 مجتمع برای توسعه کشت گلخانه ای پیش بینی شده که از 6 مجتمع در سال کاری 96 بهره برداری کرده ایم. هر مجتمع حداقل 15 هکتار مساحت دارد که با به کار گیری بهینه آب و خاک می تواند نقش مهمی در تثبیت تولیدات کشاورزی داشته باشد. درصدد آن هستیم تا 10 شهرک گلخانه ای را در استان بسازیم. آغاز ساخت این شهرک ها را در سال 97 پیگیری می کنیم و در صورت تامین آب و خاک موردنیاز این شهرک ها، به دنبال تامین اعتبارات زیرساختی آن می رویم.
وی توجه به اقلیم خشک خراسان رضوی را از برنامه های بدون تاریخ انقضای زمانی می داند و یادآور می شود: فرقی نمی کند که در سال 96 باشیم یا 97؛ در هر صورت باید نسبت به اقلیم استان توجه ویژه ای داشته باشیم و از الگوی کشت بهینه پیروی کنیم.


ایجاد زیرساخت های لازم برای مسافران 

مدیرعامل سازمان پایانه های مسافربری مشهد نیز با اشاره به اینکه در نوروز امسال، برگزاری مراسم استقبال از زائران و مسافران در سطح مطلوبی انجام شد، بیان می کند: برنامه های این سازمان در سال 97 در راستای ارائه خدمات و امکانات بهتر و ایجاد زیرساخت های لازم برای رفاه مسافران بود. به گفته «محسن شریعتی» اجرای پروژه های مختلف هوشمندسازی و همچنین نظارت تصویری و اینترنتی سازمان از مهم ترین برنامه های سال جاری است که با اجرای طرح نظرسنجی آنلاین از مسافران، تلاش شده سطح خدمات رسانی ارتقا یابد. شریعتی هوشمندسازی سامانه فروش بلیت و ارائه دیگر خدمات پایانه را به صورت اینترنتی از مهم ترین اقدامات امسال دانست. 
به گفته وی با اجرای تکنولوژی مدیریت یکپارچه ساختمان و صرفه جویی در هزینه حامل های انرژی توسط متخصصان داخلی، هزینه های پرداختی برای مسافران را کاهش داد. وی بهره برداری از مرکز آموزش جمعیت ایمنی راه ها را با همکاری سازمان فنی و حرفه ای را گامی موثر برای برقراری امنیت و کاهش تصادفات دانست. شریعتی اجرای بازسازی زیربنا و استقرار امکانات جدید در خوابگاه رانندگان را از برنامه های ارتقای سطح ایمنی سفر دانسته و با افزایش آموزش ها و نظارت های لازم، رانندگان شاغل در پایانه را حرفه ای اعلام می کند.


حل مشکل مسکن مددجویان در صدر برنامه‌های کمیته امداد 

«محسن مسعودیان‌راد» مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی، برنامه های سال جاری این سازمان را در مسیر حل مشکل مسکن مددجویان اعلام کرده و شعار سال 97 را «نهضت مسکن سازی» اعلام می کند. به اعتقاد مسعودیان مشکل مسکن مددجویی، امسال با کمک خیران و تعامل مناسب با آنان پیگیری می‌شود. به گفته وی کمیته امداد در سرفصل های ایجاد اشتغال و اعطای اعتبارات برای خانواده های نیازمند نیز مانند گذشته به فعالیت های خود خواهد پرداخت، اما برنامه اصلی سازمان ایجاد مسکن مناسب با هدف رفع مشکلات اسکان دائم برای مددجویان است. وی با ابراز امیدواری از همکاری مناسب مردم و خیران در استان خراسان، افق روشنی را در پیش روی برنامه ها می بیند و معتقد است که سرفصل های تعریف شده در بخش های مختلف، همچون سال گذشته با موفقیت انجام خواهد شد و علیرغم مشکلات موجود بسیار جلوتر از برنامه های پیش بینی شده خواهیم بود.


برنامه‌های استانداری برای سال 97

سال کاری جدید در استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی آغاز شده است و مسئولان استانی، برنامه‌های استان خود در سال 97 را اعلام کرده‌اند. هر استان، بنا بر اولویتی که دارد، بودجه تخصیص داده‌شده را خرج می‌کند و سرمایه‌گذاران نیز به سوی حوزه‌هایی جذب می‌شوند که در آن‌ها قول حمایت‌های دولتی داده شده است. برای خراسان جنوبی که سال آبی خشکی را در 96 تجربه کرد، امسال مدیریت منابع آبی مهم‌ترین دغدغه است. افزایش اشتغال برای هر سه استان در ردیف مهم‌ترین برنامه‌هاست و هر سه، بر کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری تکیه دارند. برنامه‌های استانداری‌ها در سال 97 این اولویت‌ها را تبیین می‌کند. 


افزایش نقش شورای برنامه‌ریزی در تصمیمات استانی 

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، می‌گوید: با توجه به تغییرات در بودجه امسال، ضروری است با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی، نقش شورای برنامه‌ریزی و توسعه در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها، برای توسعه و پیشرفت استان افزایش یابد. 
رشیدیان ادامه می‌دهد: با توجه به تغییرات بودجه سال 97 اعم از واگذاری اختیار جابه‌جایی اولویت‌های بودجه دستگاه‌ها به استان و تفویض برخی اختیارات دیگر، ضرورت دارد نقش شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کارگروه‌های تخصصی در بودجه 97 برای اعضا تبیین شود. انتظار است کارگروه‌های تخصصی ذیل شورا با حساسیت ویژه برای اصلاح و کوتاه‌تر کردن فرآیندها به منظور تسریع در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌ها اقدام کنند تا نقش این شورا بیشتر شود. 

وی با اشاره به وضعیت نامناسب بارش‌ها در سال گذشته و مسائل حوزه آب استان می‌گوید: باید اهمیت بهره‌وری آب در تمامی بخش‌ها اعم از صنعت، کشاورزی و آشامیدنی تبیین شود و همراهی، همکاری و مشارکت مردم در بخش‌های مختلف در مدیریت صحیح و بهینه منابع آب محدود موجود، افزایش یابد. مقاوم‌سازی منازل روستاییان و بازسازی بافت‌های فرسوده که پارسال به عنوان یک ضرورت در قالب اجرای طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری توسط رئیس‌جمهوری در کشور و استان کلید خورد، در سال 97 با جدیت پیگیری می‌شود.   استاندار خراسان رضوی می‌گوید: اقدام جدی دیگری که در حوزه افزایش ایمنی و کاهش حوادث و تلفات ناشی از آن در سال 97 دنبال می‌شود، بازسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده درون و برون شهری است. وی همچنین بر ضرورت توسعه اشتغال و پشتیبانی از تولید ملی در سال جدید تاکید دارد. 


آب اولویت خراسان‌جنوبی در سال 97

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان این که مساله آب‌ نخستین اولویت استان در سال 97 است، می‌گوید: در سال 97 نیز برای جذب سرمایه‌گذار از نقاط مختلف کشور برنامه‌ریزی خواهیم کرد. 
 «محمدمهدی مروج‌الشریعه» ادامه می‌دهد: در حال حاضر بیش از 10 میلیون نفر با فعالیت بیش از هفت‌هزار کارخانه و واحد تولیدی در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان ساکن هستند‌. همچنین با وجود بیش از هشت میلیون راس دام، تولید 11 میلیون تن محصولات کشاورزی در سال در استان‌هایی که با کمبود منابع آبی مواجه هستند، باید مورد توجه بیشتر مسئولان مرکز قرار گیرد. اخیرا در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب خواستار توجه ویژه به این سه استان شدیم و تا جایی که امکان دارد مطالبه‌گری خواهیم کرد تا به نتیجه مطلوب برسیم. 

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان این که اگر برای جوانان استان فکری اندیشیده نشود با تخلیه جمعیت در روستاها مواجه خواهیم شد، می‌گوید: نتایج سرشماری‌های ۹۴ و ۹۵ تخلیه جمعیت را در بعضی شهرها و روستاها نشان می‌دهد که باید برای این امر چاره‌اندیشی شود. اگر هر آنچه در اختیار استان است که ناشی از سیاست‌های دولت مرکزی است، به درستی استفاده نشود، قطعا با تخلیه جمعیت مواجه خواهیم شد و اکنون نیز گرفتار این مساله هستیم‌. لکه‌های جمعیتی در برخی محورها اگر به هر دلیلی دچار فروپاشی و نبود انسجام جمعیت شوند تا صدها کیلومتر در عمق استان بعدی هیچ چیزی نخواهیم داشت و این همان زنگ خطری است که اشاره کردیم‌. بیرجند باید به تبعیت از تئوری مرکز به عنوان مرکز همه خدمات مدرن با یک نگاه حساس و با دیدی مراقب حاکم، کانون‌های رشد را طی کند‌. 


تولیدات صنایع دستی، توانمندی بی‌نظیر خراسان‌جنوبی

استاندار خراسان‌جنوبی یکی از توانمندی‌های استان را تولیدات صنایع دستی و مشاغل خانگی می‌داند و می‌گوید: چاره‌اندیشی برای طرح‌های بزرگ استان به ویژه درحوزه اقتصادی زمان می‌برد و ملزوماتی دارد، اما در کوتاه‌ترین زمان می‌توان در حوزه صنایع دستی به پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه اقتصادی دست یافت‌. 
 مروج‌الشریعه می‌گوید: اگر بازار صنایع دستی روستاهای استان در عرصه داخلی و خارجی معرفی شود، سبب توانمندسازی در حوزه اشتغال روستایی خواهد شد‌.  برخی مکان‌های استان که مهاجرت ناخواسته اتفاق افتاده است، باید به یک عنصر کارآفرین تبدیل شود، در غیر این‌صورت مشکل‌آفرین خواهد شد.  استاندار خراسان‌جنوبی به بحث راه و راه‌آهن، اشاره می‌کند و می‌گوید: راه و راه‌آهن، در بخش زیرساخت مهم‌ترین اولویت استان است. این استان آزاد‌راه می‌خواهد و برای این مهم تلاش‌های زیادی انجام شد و هنوز در دست اجراست. ابتدا باید راه‌آهن چابهار به زاهدان هر چه سریعتر مسیر خود را طی کند و قطعه زاهدان - بیرجند - مشهد باید به یک فاینانس برود و هیچ راه دیگری جز این وجود ندارد و این امر‌ یقینا اعتبار کلانی طلب می‌کند. مقدمات این قطعه برای فاینانس در وزارت راه فراهم می‌شود و امید است به زودی در شورای اقتصادی این طرح مصوب شود‌. دولت مرکزی باید در راه جذب سرمایه‌گذار در استان به ما کمک کند، تسهیلاتی که اکنون در استان وجود دارد در تمامی استان‌ها نیز موجود است. سرمایه‌گذاران با توجه به نبود شرایط متفاوت و مناسب سرمایه‌گذاری وارد استان نمی‌شوند‌. 

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان این که امسال برای جذب سرمایه‌گذار از نقاط مختلف کشور برنامه داریم ادامه می‌دهد: هر چقدر اصحاب رسانه در تبیین شرایط برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی قلم بزنند، کم است. خبرنگاران به سراغ ائمه جمعه بروند و در ارتباط با گردشگری با کارشناسان و ائمه جماعات مصاحبه کنند، نظر آن‌ها را بخواهند و گفتمان را مدیریت کنند‌. نیروهای انسانی نشکفته‌ای در استان داریم که جای شکوفایی برای آن‌ها فراهم نشده است؛ به همین دلیل کمک برای حل معضل فرهنگی برای ایجاد انسجام فرهنگی مهم است‌.  مروج‌الشریعه با بیان این که باید به سمت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان برویم، ادامه می‌دهد: باید کار نهادسازی انجام ‌دهیم که با فرهنگ‌سازی توام است‌. امسال جلسات اقتصاد مقاومتی کماکان ادامه خواهد داشت. همچنین ابلاغ قانون بودجه سال 97 و سیاست‌های بودجه، سند آمایش استان، برگزاری جلساتی با نخبگان، دانشگاهیان، فرهنگیان و برگزاری شورای اداری در 11 شهرستان از دیگر اولویت‌های امسال در استان است. 


اولویت سال97؛ توجه به جوانان و بانوان 

استاندار خراسان شمالی می‌گوید: اولویت امسال، توجه بیش از پیش به جوانان، بانوان و اقوام و مذاهب و سالی با نشاط و امید است. «محمدرضا صالحی» ادامه می‌دهد: سالی که گذشت، آکنده از شادکامی و موفقیت برای عموم ایرانیان، خاصه هم‌استانی‌های عزیز بود و البته حوادث ناگواری هم رخ داد. 
سال 1396 سال انتخابات بود؛ ملت بزرگ ایران در 29 اردیبهشت‌ماه پای صندوق‌های رأی رفتند تا از حق تعیین سرنوشت خود که انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به ارمغان آورده، بهره شایسته‌ای بگیرند. 
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و عشایری با شکوه تمام برگزار شد و آحاد ملت به واقع بار دیگر مردم‌سالاری دینی را در آستانه چهلمین سالروز تأسیس نظام جمهوری اسلامی جشن گرفتند و برای 4 سال خط مشی دولت و شوراهای منتخب خود را تعیین کردند. 

در سالی که گذشت، حادثه غمبار زمین‌لرزه را نیز در بخش‌هایی از خراسان شمالی شاهد بودیم؛ هرچند با همت همگان و عزم مردم و مسئولان، آلام حادثه‌دیدگان تا حد امکان تسکین یافت و بازسازی واحدهای تخریب‌شده به سرعت آغاز شد.  ماه‌هاست هیچ یک از زلزله‌زدگان استان بی‌سرپناه یا در چادر نیستند و تاکنون نیز حدود نیمی از 14هزار واحد تخریبی، تکمیل شده است و بقیه هم در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو به مالکان تحویل داده می‌شود. 

صالحی ادامه می‌دهد: خراسان شمالی در سال 96 در عرصه اقتصادی موفقیت‌های زیادی به دست آورد. با وجود محدودیت‌های اعتباری دولت، مردم عزیز ما در سالی که سپری کردیم، بالاترین نرخ مشارکت و رشد اقتصادی در کشور را رقم زدند و با کاهش 5 درصدی نرخ بیکاری، در زمره 4 استان برتر در این زمینه هم جای گرفتیم. با توجه به عزم دولت و ملت برای تکمیل زیرساخت‌ها و اجرای برنامه‌های مدون در قالب اسناد توسعه و هدف‌گذاری‌های انجام‌شده، امید می‌رود سال 1397 سال جهش اقتصادی استان و آغازی باشد بر استمرار راهی که به کاهش بیکاری به زیر 5 درصد در1400، افزایش درآمد سرانه، ریشه‌کنی فقر مطلق، ارتقای شاخص‌های توسعه‌ای به بالاتر از میانگین کشوری و در یک کلام، رشد و توسعه پایدار این خطه می‌انجامد.

در راستای نیل به اهداف چشم‌انداز توسعه خراسان شمالی در افق 1404 خورشیدی که جای گرفتن در ردیف 10 استان برتر کشور است، برنامه‌های گام به گام طراحی شده و قصد داریم با همدلی، همفکری و هم‌افزایی مردم و مسئولان و دیگر ارکان حاکمیتی، در سال 1400 که سال پایانی دولت دوازدهم است، استان را در میانه‌های جدول‌های توسعه‌ای کشور ببینیم. دولت تدبیر و امید تلاش دارد به کمک همگان شرایطی فراهم آورد تا سال 1397 برای ملت عزیز ایران سال توجه بیش از پیش به جوانان و بانوان و اقوام و مذاهب، سال شادابی و نشاط و امید، سال زدودن کینه از دل‌ها، سال توحید کلمه و کلمه توحید، سال رونق اقتصادی و آغازی دوباره باشد برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز و ساختن ایرانی آباد، آزاد و سربلند.

این خبر را به اشتراک بگذارید