• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 22 تیر 1399
کد مطلب : 104672
+
-

گیشه‌های سرد پساکرونایی

همه منتظرند که با اکران فیلم‌های پرفروش در آبان رونق به سینماها برگردد

گیشه‌های سرد پساکرونایی

آرش نهاوندی_روزنامه نگار

در اغلب نقاط دنیا سینماها در ماه‌های مه و ژوئن(خرداد و تیرماه) بازگشایی شدند، اما به‌دلیل تداوم شیوع کرونا و شیب صعودی موارد ابتلا به این ویروس، پیش‌بینی اینکه فیلم‌ها در گیشه چقدر فروش خواهند داشت و اساسا تا چه اندازه فیلم‌های سینمایی با کاهش فروش مواجه می‌شوند، بسیار دشوار است، اما به‌دلیل کاهش ظرفیت پذیرش تماشاگران در سینماها و اعمال پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با شیوع ویروس کووید -19، پیش‌بینی می‌شود که استقبال مردم از دیدن فیلم بر پرده نقره‌ای در ماه‌های اول پس از بازگشایی سینماها چندان زیاد نباشد و در نتیجه فیلم‌ها فروش چندانی در گیشه نداشته باشند. البته مدیران سالن‌های سینما ضمن توافق با استودیوهای بزرگ درصدد هستند مدت زمان نمایش فیلم‌ها در سالن‌های سینما افزایش یابد تا بتوانند ضرر ناشی از کاهش تماشاگران در سینماها را تا حد زیادی جبران کنند. 

ضرر در ضرر
به گزارش فوربس، بریتانیا که سینماهایش از تاریخ 4ژوئیه2020(14تیر99) بازگشایی شده‌اند، ازجمله کشورهایی است که طبق آخرین اخبار و گزارش‌ها حتی با وجود بازگشایی سینماها، از نظر فروش فیلم در گیشه آسیب خواهد دید. پیش‌بینی می‌شود که مبلغ کل فروش فیلم‌ها در گیشه سینماهای بریتانیا در سال 2020فقط 525میلیون پوند باشد. بازگشایی سینماها ناگزیر همراه با اتخاذ تدابیر سختگیرانه در جهت رعایت فاصله اجتماعی خواهد بود. این مسئله باعث اعتراض مالکان بسیاری از سینماهای مستقل شده؛ چراکه آنان بر این باورند که بازگشایی سالن‌های سینما ضمن کاهش 60درصدی ظرفیت پذیرش تماشاگر برای آنان از نظر اقتصادی صرفه نخواهد داشت. در بسیاری از کشورها نیز سینماداران بر این باورند که فروش فیلم‌ها در گیشه به‌دلیل اتخاذ تدابیر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار کاهش خواهد یافت. استرالیا نیز ازجمله کشورهایی است که مالکان سالن‌های سینما در این کشور  در دوران پساکرونا به‌دلیل الزام به کاهش ظرفیت تماشاگران در سالن‌های نمایش فیلم که به‌منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی صورت می‌گیرد، متضرر خواهند شد. البته بیشترین ضرر نیز در اغلب کشورها متوجه سینماداران مستقل خواهد بود. در ایتالیا هم سینماگران معتقدند تدابیر سختگیرانه بهداشتی که طبق دستورالعمل دولت این کشور قرار است در سالن‌های سینما اجرا شود، باعث کاهش اقبال مردم به فیلم دیدن در سینماها در این کشور خواهد شد. طبق دستورالعمل دولت ایتالیا، تماشاگران نه‌تنها در سینماها باید فاصله اجتماعی را ضمن زدن ماسک رعایت کنند، بلکه خوردن و آشامیدن نیز در محوطه سینما ممنوع خواهد بود. به باور سینماداران ایتالیایی خوردن و نوشیدن بخش لاینفک فیلم دیدن در سینماست و حذف چنین بخشی می‌تواند در کاهش میزان حضور تماشاگران در سالن‌های سینما و در نتیجه کاهش بی‌سابقه فروش فیلم در گیشه به‌طور پررنگی تأثیر‌گذار باشد. 

نرم‌افزار راهنما برای تماشاگران
بسیاری از کمپانی‌های بزرگ مالک سالن‌های سینما نیز در ‌ماه ژوئیه و حداکثر تا اواسط این ‌ماه سالن‌های خود را ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی خواهند کرد. کمپانی فاندانگو که مختص فروش بلیت آنلاین در آمریکاست و نرم‌افزار آن نیز روی گوشی‌های داخل موبایل قابل نصب است، برای نرم‌افزار خود یک برنامه چندبعدی برای افرادی که درصدد هستند بدانند کی و کجا فیلم‌های مورد علاقه‌شان در حال پخش است، طراحی کرده است. در نرم‌افزار فاندانگو همچنین اطلاعاتی را در زمینه برنامه‌های بهداشتی کمپانی‌های بزرگ قرار است در سالن‌های سینمای خود به اجرا درآورند و تاریخ نمایش فیلم‌ها نیز در سالن‌های متعلق به این کمپانی‌های بزرگ ارائه شده است. براساس اطلاعات موجود در این نرم‌افزار، 2 کمپانی «ای‌ام‌سی» و «رگال»، از کمپانی‌های بزرگ دارنده سالن‌های نمایش فیلم، اعلام کرده‌اند که استفاده از ماسک در سالن‌‌های سینمای متعلق به این کمپانی‌ها الزامی است. کمپانی سینه‌مارک نیز اعلام کرده که درصدد است تابستان سال‌جاری فیلم ترسناک «دیوانه شده» را روی پرده ببرد. «گالری قلب‌های شکسته» نیز ازجمله فیلم‌هایی است که سینه مارک قرار است در سالن‌های نمایش فیلم خود در روز 17ژوئیه(27تیر)روی پرده ببرد. فیلم انیمیشن مولان نیز به‌احتمال زیاد روز 24ژوئیه(3مرداد) در سالن‌های سینما اکران خواهد شد. تاریخ انتشار سینمایی فیلم «تنت» اثر کریستوفر نولان نیز 31ژوئیه(10مرداد) اعلام شده است.

اکتبر؛ ‌ماه رونق سالن‌های سینما
اما دست‌اندرکاران هالیوود معتقدند که تا ‌ماه اکتبر، علاقه‌مندان به دیدن فیلم روی پرده نقره‌ای، اقبال چندانی به دیدن فیلم در سالن‌های سینما از خود نشان نخواهند داد و تنها از‌ ماه اکتبر (آبان) و در زمان اکران فیلم ابرقهرمانی «زن شگفت‌انگیز 1984» سینماها از نظر اقبال تماشاگران و فروش بلیت به وضعیت عادی باز خواهند گشت. نمایش فیلم‌های «بیرحم»، «چشمان مار» و «مرگ نیل» در‌ ماه اکتبر نیز تا حدی می‌تواند رونق را در دوران پس از کرونا به سالن‌های سینما بازگرداند. در‌ ماه نوامبر(آبان - آذر) نیز فیلم‌های «بیوه سیاه»، «وقتی برای مردن نیست» و فیلم «روح» به نمایش درخواهد آمد.  

این خبر را به اشتراک بگذارید