• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 22 تیر 1399
کد مطلب : 104607
+
-

بار سنگین تورم و حقوق کم‌توان بازنشسته‌ها

دیدگاه
بار سنگین تورم و حقوق کم‌توان بازنشسته‌ها

علی دهقان‌کیا- رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران

متناسب‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بالاخره بعد از 10سال چشم‌انتظاری به تصویب هیأت دولت رسید. قرار است از اول مرداد امسال به نسبت سنوات و میزان پرداختی، احکام متناسب‌سازی‌ حقوق بازنشستگان صادر شود و حقوق‌ها از همان‌ماه طبق فرمول خاص و مشخص افزایش یابد. مبالغ به مقداری نیست که بتواند فشار ناشی از تورم افسارگسیخته را کاهش دهد اما با این همه نمی‌توان تصویب همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که مطالبه 10ساله بود را اقدامی کوچک شمرد. سال‌هاست اعضای کانون بازنشستگی تامین اجتماعی در سراسر کشور در تلاش بودند تا این مطالبه به نتیجه برسد حالا با تلاش اعضای کانون‌ها، مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی، وزیر تعاون، کار و  رفاه  اجتماعی و دولت این مهم به ثمر رسیده است.
 سازمان تامین اجتماعی همواره برای افزایش حقوق بازنشستگان با کسری بودجه مواجه بوده درحالی‌که مجموع بدهی دولت به این سازمان تا پایان سال98 حدود 300هزار میلیارد تومان است.در برنامه ششم توسعه آمده دولت باید 50هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند تا از محل این بدهی متناسب‌سازی‌ حقوق بازنشستگان انجام شود. امسال و در سه -چهار‌ماه اخیر دولت 32هزار میلیارد تومان به صندوق پرداخت کرده که بلافاصله بعد از پرداخت این بدهی، سازمان 13هزار میلیارد تومان آن را به متناسب‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تخصیص داد. امیدواریم تا پایان سال دولت باقی این بدهی را بپردازد تا بتوانیم این روند را در سال‌های آتی ادامه دهیم.
با توجه به فرمول متناسب‌سازی‌ حقوق‌ها تلاش ما بر این است که دریافتی افراد را به سطح واقعی و اولیه آن نزدیک کنیم. برخی افراد هنگام بازنشستگی حداکثر حقوق و یا متوسط حقوق رادریافت می‌کردند اما حالا خیلی از آنها حداقل بگیر شده‌اند. یعنی فردی که در هنگام بازنشستگی، متوسط حقوق رادریافت می‌کرده به‌خاطر اجرا نشدن متناسب‌سازی‌ حقوق سال‌هاست تبدیل به یک حداقل بگیر شده، با توجه به این روند منظور از متناسب‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی این است که علاوه بر افزایش حقوق‌ها چنین افرادی بتوانند حق واقعی خود که همان متوسط حقوق یا حداکثر حقوق است را دریافت کنند.
 شورای‌عالی کار سبد هزینه خانوار را در سال گذشته 4میلیون و 900هزار تومان برآورد کرده که به‌طور متوسط تورم روزها و هفته‌های اخیر این هزینه را افزایش داده است. در واقع با توجه به سرعت تورمی که امسال با آن مواجه‌ایم و دست و پنجه نرم می‌کنیم بی‌تردید عدد و ارقام افزایش حقوق‌ها به گرد پای تورم هم نمی‌رسد.تورم با سرعت 100حرکت می‌کند اما افزایش حقوق با سرعت 20و 30.
اگر دولت گرانی را کنترل نکند این افزایش حقوق‌ها نمی‌تواند فشاری که بر‌دوش بازنشستگان، مستمری‌بگیران و حتی بسیاری از حقوق‌بگیران
هست را بکاهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید