• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 17 تیر 1399
کد مطلب : 104250
+
-

هشدار دیپلمات ها درباره تحولات احتمالی ماه‌های پیش رو در عرصه سیاست خارجی

جای دیپلماسی کف خیابان نیست

مجلس
جای دیپلماسی کف خیابان نیست

یک روز بعد از حملات شدیداللحن برخی نمایندگان به محمدجواد ظریف، معاون اول رئیس‌جمهور به وزارت خارجه رفت تا در نشست مدیران ارشد این وزارتخانه شرکت کند. در این نشست ظریف از برخورد نمایندگان با خود گلایه کرد و معاون او هم درباره تأثیر منفی سیاست داخلی بر سیاست خارجی هشدار داد.

وزیر امور خارجه با اشاره به حضور خود در جلسه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، گفت: همزمان همانطور که دیدید وزارت امور خارجه در مقابل دوستان داخلی هم مجبور است به دفاع از خود بپردازد؛ گرچه ما وظیفه خود را دفاع از کشور می‌دانیم و برای دفاع از وزیر و وزارت خارجه حقوق نمی‌گیریم بلکه همه همکاران من برای دفاع از کشور همه فشارها و توهین‌ها را به جان می‌خرند ولی حاضر نیستند حرف‌هایی که لازم است برای دفاع از خودشان بیان کنند، اما برای منافع ملی بیان آنها مناسب نیست؛ این رسم ما در 7سال قبل بوده و در یک‌سال آتی نیز همچنان پابرجا خواهد بود.
وی افزود: اگر روابط ما با همسایگان مبتنی بر حسن‌همجواری باشد، هیچ‌چیزی جز کنوانسیون جامع خزر کمک نمی‌کند. یا روابط ۲۵‌ساله ما با چین در واقع منافع ملی ما را مورد توجه قرار می‌دهد، اما متأسفانه در این موضوعات شاهد دروغ‌پردازی‌هایی هستیم؛ در رابطه با چین امروز هم جناح اصولگرایان، هم اصلاح‌طلبان و هم ضد‌انقلاب فعالیت شدیدی دارند. در مورد برجام نیز همین کار را کردند. از دیپلماسی کاریکاتوری ساخته و آن را دفن کردند و متوجه هم نشدند که چه کردند.
وزیر امور خارجه گفت: اصولا مباحث سیاست خارجی مباحثی نیست که همه موضوعات آن قابل بحث در مجامع عمومی باشد؛ نه اینکه ما چیزی برای پنهان‌کردن از مردم داریم، بلکه خیلی از این موضوعات در حال مذاکره است. مثلا در موضوع کنوانسیون خزر، ایران درحال مذاکره درباره موضوع خط مبدأ است. اگر ما بخواهیم توضیح در این‌باره بدهیم، دست طرف مقابل را باز کرده‌ایم درحالی‌که طرف مقابل هنوز نمی‌داند حداقل و حداکثر ما در این مذاکرات چیست. یا درباره سند ۲۵‌ساله با چین تازه مذاکرات نهایی ما آغاز شده است.

رمزگشایی از علت لغو قرار ایران و روسیه
ظریف اظهار کرد: دیروز یکی از نمایندگان می‌گفت چرا شما نمایندگان را در جلسات خود راه نمی‌دهید؛ اتفاقا همان برادر در مذاکرات به کلی سری من و پوتین حضور داشت و بعد از آن گفت قرار است روسیه از ما نفت بخرد؛ همان گفته موجب قطع خرید نفت ایران از سوی روسیه شد، چون هرکجا که روس‌ها خواستند از ما نفت بخرند، آمریکایی‌ها جلوی آن را گرفتند. وزیر امور خارجه گفت: بالاخره امروز سیاست خارجی به کف خیابان آمده و خیلی‌ها با کشیدن عکس مار، جامعه را تهییج می‌کنند همانطور که امروز درباره چین این کار را انجام دادند‌ و این خطری است که وزارت خارجه را تهدید می‌کند.

وجه‌المصالحه نشویم
سید‌عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه هم در این نشست با اشاره به اینکه آمریکا اخیرا فشار حداکثری خود را به حد اعلای خود رسانده‌است، گفت: هم‌اکنون مهم‌ترین هدف آمریکا، بردن مجدد ایران به شورای امنیت است. در این راستا همه ظرفیت‌ و توان خود را بسیج کردند و این یک بازی خطرناکی است و اگر ما در این بازی گرفتار شویم، خسارات راهبردی برای ایران به همراه خواهد داشت.
به گزارش ایسنا، معاون سیاسی وزارت امور خارجه اظهار کرد: آمریکایی‌ها از چند راه، مسیر بردن ایران به شورای امنیت را دنبال می‌کنند؛ یک مسیر از شورای حکام است. رژیم صهیونیستی مدعی اسنادی شده‌‌ که براساس آن اسناد جعلی، آژانس درخواست‌هایی را مطرح کرده و بازی بسیار پیچیده‌ای را در مقابل ما ایجاد کرده و با فشار آمریکا آژانس قطعنامه‌ای علیه ما صادر کرده و احتمال ارجاع پرونده ایران در نشست بعدی شورای حکام به شورای امنیت وجود دارد.
عراقچی ادامه داد: مسیر دیگر، فعال‌کردن مکانیسم ماشه و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی است که در نیویورک دنبال می‌شود. براساس برجام، تحریم‌های تسلیحاتی در 26مهر خودبه‌خود لغو می‌شود؛ آمریکا همه تلاش خود را ماه‌هاست بسیج کرده تا این تحریم‌ها را دائمی کند و مانند قطعنامه1929 که به همه کشورها اجازه بازرسی از ایران را می‌داد، این نظام را احیا کند. عراقچی با تأکید بر اینکه برای مقابله با سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد اجماع امنیتی علیه ایران در نیویورک مشغول به‌کار هستیم، خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم آمریکا مجددا ایران را به‌عنوان یک تهدید امنیتی معرفی کند؛ هر حرکتی که ایران را در عرصه بین‌المللی به‌عنوان یک تهدید معرفی کند، بازی در زمین آمریکاست. تحولات اخیر آمریکا وضعیت ترامپ را دشوار کرده و در چنین شرایطی هر اقدامی ممکن است و بنابراین نباید بهانه‌ای به آمریکا بدهیم که ایران را در رقابت‌های انتخاباتی به وجه‌المصالحه انتخاباتی آمریکا تبدیل کند.
وی تصریح کرد: وزارت امور خارجه تحولات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را به دقت رصد می‌کند و امیدواریم این ماه‌های آتی را به سلامتی طی کنیم که نیازمند دقت و مراقبت بسیار زیادی است. امیدواریم شرایط سیاسی داخلی سیاست خارجی را تحت‌تأثیر قرار ندهد. وقایع مجلس نشان داد که چگونه می‌تواند سیاست خارجی را تحت‌تأثیر قرار دهد.

راه دورزدن تحریم‌ها
غلامرضا انصاری، معاون اقتصادی وزیر خارجه سخنران دیگر این نشست بود که گفت: در سال گذشته از واردات از ۱۱۲کشور به مرحله‌ای رسیدیم که به ۱۲۰کشور صادرات داشته‌ایم. وی با بیان اینکه بودجه بدون نفت امسال شروع شده و همین زمینه‌ساز تحولاتی در ساختار اقتصادی کشور است، اظهار کرد: انتظارات مردم مهم‌ترین موضوع دولت است و تبدیل حق مسلم هسته‌ای به حق مسلم معیشتی مورد انتظار مردم است.
انصاری با اشاره به اینکه راه دورزدن تحریم‌ها ایجاد تهاتر است که باید ساماندهی جدیدتری پیدا کند، تأکید کرد: برای دورزدن محدودیت‌های دریایی باید بر ترانزیت جاده‌ای متمرکز شویم.

    هیچ‌چیز نمی‌تواند جای دیپلماسی را بگیرد

معاون حقوقی و امور بین‌المللی وزارت امور خارجه هم با بیان اینکه مسائل بین‌المللی بر مسائل داخلی اثرگذار است، تصریح کرد: ما باید به مسائل بین‌المللی بها بدهیم. هدف بسیاری از اقدامات آمریکا و اسرائیل، امنیتی کردن ایران است. می‌خواهند ایران را برای سرمایه‌گذاری و برقراری ارتباط نا امن جلوه دهند. در برابر این امنیتی‌سازی باید جنبش نرم‌افزاری مبتنی بر ایران و اسلام را پیش برد. به گزارش ایرنا، محسن بهاروند با بیان اینکه به اندازه کافی نتوانسته‌ایم در این زمینه کار نظری لازم را بکنیم، خاطرنشان کرد: هر اقدامی که می‌کنیم باید منافع ایران و معیشت ایرانیان را درنظر بگیریم. مسائلی در حقوق بین‌المللی وجود دارد که رفع کردن آن، آسان است؛ ولی متأسفانه سعی نمی‌کنیم تعداد تضادها را کاهش دهیم. بهاروند تأکید کرد: خیلی‌ها تلاش می‌کنند جای دیپلمات با غیردیپلمات را عوض کنند. دیپلماسی بدیل ندارد. دیپلماسی تعریف شده است. هیچ‌کس نمی‌تواند جای دیپلمات را بگیرد و هیچ‌چیزی هم نمی‌تواند جای دیپلماسی را بگیرد. اگر نهادی در داخل کشور به سیاست خارجی کمک می‌کند به‌معنای آمدن آنها به جای دیپلمات‌ها و دیپلماسی نیست.

    وزارت خارجه باید از پشتوانه قوی برخوردار باشد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه با مدیران ارشد وزارت خارجه با اشاره به هجمه اخیر به وزیر خارجه در مجلس گفت: من در مجلس دوم بودم. مجلس از وزیر خارجه وقت سؤالی کرد. آن سؤال سختی نبود ولی امام(ره) برخورد سختی کردند که شرایط آنها به کل عوض شد. در دوره سوم، از وزیر خارجه سؤال شد که رهبری تذکری دادند که عوض شد. وزارت خارجه باید از پشتوانه قوی برخوردار باشد که کارهای حساس را دنبال کرده و حل کند. جهانگیری اضافه کرد: آمریکایی‌ها راهبردهایی مانند بردن پرونده ایران به شورای امنیت را دنبال می‌کنند که ان‌شاءالله با پیگیری‌های وزارت امور خارجه موفق هم نمی‌شوند. این افتخاری برای کشور بود که در نشست اخیر شورای امنیت، ۱۴کشور در مخالفت با رویکرد آمریکا سخن گفتند و نگذاشتند اجماعی علیه ایران شکل بگیرد و این برای کشور سرمایه است. وی با تأکید بر اینکه همواره سعی کردیم برای داخل کشور ابزارهای مورد نیاز دیپلماسی را فراهم کنیم، بیان کرد: کسی به رشادت رزمندگان و شهدا شکی ندارد ولی آنچه موجب پایان جنگ شد، مقاومت دیپلمات‌ها در مذاکرات ۵۹۸ بود. هماهنگی‌شان با وزارت خارجه در موفقیت کشور در منطقه اثرگذار بوده است. معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه آمریکا می‌خواست اقتصاد کشور را نابود کند، گفت: اکنون اقتصاد کشور در عرصه غیرنفتی رشد مثبت داشته و اقتصاد منهای نفت بیرون آمده و مطمئن هستیم تورم کاهش یافته، رشد اقتصادی افزایش یافته و اشتغال هم بیشتر می‌شود و پشتوانه خوبی برای ما و شما ایجاد شده که از کشور دفاع کنید.


  ظریف: سیاست خارجی به کف خیابان آمده و خیلی‌ها با کشیدن عکس مار، جامعه را تهییج می‌کنند
  عراقچی: ماه‌های آتی نیازمند دقت و مراقبت بسیار زیادی است. نباید بهانه‌ای به آمریکا بدهیم که ایران را به وجه‌المصالحه انتخاباتی آمریکا تبدیل کند
  بهاروند: دیپلماسی تعریف شده است. هیچ کس نمی‌تواند جای دیپلمات را بگیرد و هیچ چیزی هم نمی‌تواند جای دیپلماسی را بگیرد

این خبر را به اشتراک بگذارید