• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 15 تیر 1399
کد مطلب : 104093
+
-

برزیل بدون ماسک

ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل، قانون اجباری‌کردن استفاده از ماسک را در اماکن عمومی وتو کرد

برزیل بدون ماسک

محمد امین خرمی_خبرنگار

 برزیل با 1.5‌میلیون مبتلا به ویروس کرونا، بعد از آمریکا بحرانی‌ترین وضعیت را در میان کشورهای جهان دارد اما رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرده که همچنان اعتقادی به ماسک‌زدن ندارد.
کرونا در برزیل جان بیش از 63هزار نفر را هم گرفته است. این کشور اکنون در آمار مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا ‌بعد از آمریکا در رتبه دوم جهان قرار گرفته است. شرایط بحرانی برزیل باعث هشدار مکرر سازمان بهداشت جهانی شده اما ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور این کشور همچنان معتقد است ماجرای کرونا آنقدرها هم جدی نیست. او دیروز در اقدامی غیرقابل پیش‌بینی با صدور فرمانی، قانون مصوب مجلس برای اجباری‌کردن استفاده از ماسک در اماکن عمومی را وتو کرد تا نشان دهد هنوز هم بر دیدگاه خود اصرار دارد.
بهانه بولسونارو برای لغو قانون، بندی بود که مردم برزیل را مجبور می‌کرد در تمامی اماکن تجاری، مذهبی، آموزشی و تمامی اماکن سربسته ماسک بزنند. او در فرمان وتوی خود این بند را خلاف قانون اساسی دانسته است. او همچنین با بندی که فروشگاه‌ها را موظف می‌کند ماسک در اختیار کارکنان خود قرار دهند، مخالفت کرده است. در بند دیگری، مسئولان ایالت‌‌های مختلف برزیل مکلف شده‌اند برای افرادی که از نظر اقتصادی شرایط مناسبی ندارند، ماسک تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دهند. رئیس‌جمهور برزیل با این بند هم مخالف است.
مخالفت ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور دست‌راستی و افراطی برزیل، با پروتکل‌های بهداشتی اعلامی از سوی سازمان بهداشت جهانی یا پزشکان برزیلی اتفاق تازه‌ای نیست. از ابتدای آغاز بحران کرونا در جهان، او در کنار دونالد ترامپ قرار گرفت و همه‌گیری ویروس کرونا را موضوعی نه‌چندان مهم قلمداد کرد. در آمریکا با افزایش شمار مبتلایان و قربانیان، ترامپ اندکی از موضع اولیه عقب‌نشینی کرد اما در برزیل، بولسونارو همچنان به بی‌اهمیت بودن موضوع و ضرورت حفظ وضعیت جامعه در شرایط قبل از کرونا اصرار دارد.
2شهر سائوپائولو و ریو که بزرگ‌ترین شهرهای برزیل به شمار می‌روند، بیشترین آمار کرونا در این کشور را به ثبت رسانده‌اند. شهر ریو، پایتخت برزیل، به‌تنهایی آماری بالاتر از بیش از 180کشور جهان دارد.
بولسونارو اما ویروس کرونا را یک «ویروس آنفلوآنزای معمولی» می‌داند و بر همین اساس از ابتدا با تعطیلی‌ کسب‌‌وکارها و اماکن عمومی و اعمال هرگونه محدودیتی در تردد مردم مخالفت کرده ‌است؛ رویکردی که با مخالفت گسترده در برزیل و در سطح نهادهای سازمان ملل روبه‌رو شده است. او طی هفته‌های اخیر فرمانداران ایالت‌ها را هم تحت فشار قرار داده تا اگر کسب‌وکار‌ها را تعطیل کرده‌اند، هرچه سریع‌تر آنها را بازگشایی کنند. همین مسئله باعث‌شده در اغلب شهرهای بزرگ، رستوران‌ها، باشگاه‌ها، کافه‌ها و دیگر اماکن عمومی از روز پنجشنبه هفته گذشته بار دیگر فعالیت خود را از سر بگیرند. تجمع بی‌سابقه مردم در سواحل و خیابان‌ها بی‌توجه به توصیه‌های بهداشتی طی 3روز گذشته، نتیجه این بازگشایی بوده است.
بسیاری در جهان رفتار غیرمنطقی رئیس‌جمهور برزیل در مواجهه با ویروس کرونا را عامل اصلی افزایش آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از ویروس در این کشور می‌دانند. اکنون مخالفان بولسونارو به توصیه‌های بهداشتی توجه می‌کنند و هوادارانش به بی‌توجهی به این توصیه‌ها اصرار دارند. در واکنش به چنین ماجرایی بود که حدود 10روز قبل، رئیس سازمان بهداشت جهانی با انتقاد از عملکرد برزیل «سیاسی‌کردن همه‌گیری ویروس کرونا» را یکی از دلایل اصلی تشدید بحران آن در جهان دانست. تدروس گبریسوس خطاب به رهبران کشورها از آنها خواسته واقعیت همه‌گیری ویروس را بپذیرند و برای مهار آن با همبستگی بیشتر اقدام کنند.

روی خط کرونا
  آمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از مرز 11میلیون نفر گذشت. این ویروس جان‌سخت تاکنون جان 530هزار نفر را هم گرفته است. از شیوع ویروس در جهان، 7‌ماه می‌گذرد.
  آمریکا با اعلام 57هزار و 683مورد ابتلای جدید طی 24ساعت، رکورد تازه‌‌ای ثبت کرده است. این سومین روزی است که آمار مبتلایان کرونا از مرز 500هزار نفر عبور می‌کند. آمار مبتلایان در این کشور اکنون به مرز 2میلیون و 800هزار نفر رسیده است. همزمان 130هزار نفر هم قربانی ویروس شده‌اند.
  دولت تونس اعلام کرد حدود 47درصد درآمد خود را از صنعت گردشگری به‌دلیل تعطیلی‌ گسترده ناشی از شیوع کرونا از دست داده است. تونس در شمال آفریقا واقع شده و از 3‌ماه قبل، مرزهای خود را به روی گردشگران بسته است.
  همزمان با افزایش شمار مبتلایان به کرونا به بیش از 100نفر در هر روز در توکیو، فرماندار این شهر از مردم خواست از سفر به دیگر نقاط ژاپن خودداری کنند. این سومین روز است که شمار مبتلایان در پایتخت ژاپن از مرز 100نفر عبور می‌کند. این میزان ابتلا در 2‌ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. در ژاپن 19هزار نفر به ویروس مبتلا شده‌اند اما دولت موفق به کنترل وضعیت شده است.
  همزمان با ادامه بازگشایی کسب‌وکارها در انگلیس، وزیر اقتصاد این کشور از مردم خواست از خانه بیرون بیایند و با غذا خوردن در رستوران‌ها، به وضعیت اقتصادی این کشور کمک کنند. کافه‌ها، رستوران‌ها و آرایشگاه‌ها از دیروز در انگلیس بازگشایی شدند.
  موزه لوور پاریس از فردا بازگشایی می‌شود. تعطیلی 3ماهه این موزه 40میلیون یورو ضرر مالی به‌دنبال داشته است.
  مردم در جمهوری دومنیکن دیروز برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور به پای صندوق‌های رأی رفتند. لوئیس آبینادر، چهره اپوزیسیون انتخابات، با وجود ابتلا به کرونا در رقابت‌ها باقی مانده است.
  دولت هند اعلام کرد 22هزار و 772نفر از مردم این کشور طی جمعه به کرونا مبتلا شده‌اند. این بالاترین آمار ابتلا در هند طی یک روز است. همزمان 442نفر نیز در همین روز جان داده‌اند. هند اکنون حدود 650هزار مبتلا دارد.


یک گرافیتی روی دیواری در یکی از خیابان‌های سائوپائولو، ژائیر بولسونارو و ویروس کرونا را در یک سو و کادر درمان برزیل را در سوی دیگر مسابقه طناب‌‌کشی نشان می‌دهد. در بالای این طرح نوشته شده است: شما در کدام سوی میدان هستید؟ 

این خبر را به اشتراک بگذارید