• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 12 تیر 1399
کد مطلب : 103929
+
-

وضعیت قرمز کرونا در آمریکا

دکتر آنتونی فاوچی در مورد احتمال ابتلای روزانه 100هزار نفر در آمریکا هشدار داد

وضعیت قرمز کرونا در آمریکا

 شمار مبتلایان به کرونا  در آمریکا دیروز از مرز 48هزار نفر گذشت تا این کشور بدترین وضعیت ابتلا طی 6‌ماه گذشته را تجربه کند؛ وضعیتی که باعث شده دکتر آنتونی فاوچی، اپیدمیولوژیست سرشناس آمریکایی، در مورد احتمال ابتلای روزانه بیش از 100هزار نفر در این کشور هشدار دهد.
این پنجمین روز متوالی است که تعداد مبتلایان به کرونا در آمریکا طی یک روز از مرز 40هزار نفر عبور می‌کند. فاوچی که مشاور ارشد دولت آمریکا در زمینه بیماری‌های مسری است دیروز به کمیته بهداشت سنا احضار شده بود تا در مورد وضعیت کرونا در این کشور توضیح دهد. جان کلام او در پاسخ به سؤال‌های اعضای سنا این بود که آمار نشان می‌دهد کنترل اوضاع از دست دولت در رفته است. فاوچی بی‌توجهی مردم به استفاده از ماسک در اماکن عمومی، عدم‌رعایت فاصله اجتماعی و بی‌توجهی ایالت‌ها به الزامات بهداشتی در بازگشایی کسب‌وکارها را دلایل اصلی افزایش ناگهانی شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا اعلام کرد. براساس آمار اعلام شده از سوی دانشگاه جانز هاپکینز که پیگیری روند ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در آمریکا را به‌عهده گرفته، تاکنون بیش از 2میلیون و 600هزار نفر از مردم این کشور به ویروس مبتلا شده‌اند. همزمان، حدود 127هزار و 500نفر هم قربانی آن شده‌اند تا آمریکا هم در زمینه میزان ابتلا و هم در زمینه مرگ‌ومیر در صدر فهرست قرار گیرد. طبق گفته دکتر فاوچی، نیمی از آمار جدید مبتلایان مربوط به 4ایالت بزرگ در جنوب و غرب آمریکاست. سی‌ان‌ان در گزارشی آماری، این 4ایالت را ایالت‌های فلوریدا، آریزونا، تگزاس و کالیفرنیا معرفی کرده است. این وضعیت باعث شده ایالت‌هایی که در مجاورت ایالت‌های یاد شده قرار گرفته‌اند، برنامه خود برای بازگشایی‌ها را یا متوقف یا به کلی لغو کنند. اغلب این ایالت‌ها از حدود یک ‌ماه قبل روند بازگشایی کسب‌وکارها را آغاز کرده‌اند، اما اکنون احتمال تعطیلی‌های گسترده بار دیگر مطرح شده است. دیروز فرماندار نیویورک از مردم آمریکا خواست اگر طی روزهای اخیر به نیویورک سفر کرده‌اند خود را به‌مدت 14روز قرنطینه کنند. در آمریکا، نیویورک از ابتدا وضعیت وخیمی داشت و بیشترین تلفات در میان مردم و کادر درمان مربوط به این منطقه بوده است. غیر از نیویورک، 15ایالت دیگر هم شرایط مشابهی را اعلام کرده‌اند و از افراد خواسته‌اند درصورت تردد به ایالت‌ها، خود را قرنطینه کنند تا مانع شیوع ویروس به دیگران شوند. روزنامه یو ‌اس ‌ای تودی دیروز در گزارشی خبر داد که این درخواست می‌تواند زندگی نیمی از جمعیت 330میلیونی آمریکا را تحت‌تأثیر قرار دهد. فاوچی در مورد بی‌توجهی ایالت‌ها به پروتکل‌های بهداشتی در بازگشایی مدارس و مشاغل هشدار داد و تأکید کرد که با ادامه این وضعیت، بدون شک آمار مبتلایان و در نتیجه آمار قربانیان افزایش پیدا خواهد کرد. او گفت که نمی‌توان تنها به 4ایالتی که به کانون حاد کرونا تبدیل شده‌اند پرداخت؛ چرا که امکان شیوع دوباره در دیگر مناطق وجود دارد.

ماسک بزنید
فاوچی همچنین از دولت آمریکا خواست با افزایش تولید ماسک، امکان توزیع رایگان آن بین مردم را فراهم کند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، رابرت ردفیلد، رئیس مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا نیز که در کمیته بهداشت سنا حاضر شده بود، بر ضرورت استفاده از ماسک تأکید کرد و گفت: «بسیار مهم است که هر یک از ما شخصا مسئولانه رفتار کنیم تا جلوی شیوع بیشتر ویروس را بگیریم وتنها راه آن استفاده همگانی از ماسک است.» ماسک زدن یا نزدن اکنون به یک ماجرای سیاسی در آمریکا تبدیل شده که منشا آن‌ هم مثل اغلب جنجال‌های سیاسی سال‌های اخیر این کشور، رفتار عالی‌ترین مقام اجرایی آمریکا یعنی دونالد ترامپ بوده است. ترامپ برخلاف توصیه پزشکان، هرگز در برنامه‌های عمومی ماسک نزده است. او به‌طور کلی با تعطیلی‌ها و محدودیت‌های اعمال شده هم چندان موافق نیست و تحت فشار دیگران به تعطیلی‌ها تن داده است. ماسک زدن به یکی از محورهای جدل میان جمهوریخواهان و دمکرات‌ها هم تبدیل شده است. این‌ روز‌ها در آمریکا، مخالفان ترامپ ماسک می‌زنند و طرفدارانش از ماسک زدن امتناع می‌کنند.

گرما ویروس را نمی‌کشد 
بسیاری معتقدند؛ عملکرد دولت آمریکا در مدیریت بحران کرونا ناکارآمد بوده است. دکتر آن شوکات، معاون مرکز کنترل بیماری‌های این کشور، روز دوشنبه در گفت‌وگو با مجله انجمن پزشکی آمریکا در مورد این روند هشدار داد و از دولت خواست از عملکرد کشورهایی همچون نیوزیلند، سنگاپور و کره‌جنوبی در مدیریت بحران کرونا الگوبرداری کند. او گفت: «در نیوزیلند، سنگاپور و کره‌جنوبی هر مورد جدید ابتلا به سرعت شناسایی می‌شود و تمامی ارتباطات فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد. هم فرد مبتلا و هم تمامی افرادی که با او در ارتباط بوده‌اند، قرنطینه می‌شوند تا مسئولان بتوانند اوضاع را تحت کنترل داشته باشند و مانع شیوع ویروس شوند.»  دولت نیوزیلند حدود 3هفته پیش اعلام کرد که این کشور به‌طور کامل از وجود ویروس پاک شده است. پس از آن، اندک موارد ابتلا مربوط به افرادی بوده که از خارج نیوزیلند وارد این کشور شده‌اند. قرنطینه و ایزوله کردن افراد مبتلا، راهکاری است که با حساسیت بالایی در این کشور دنبال شده است. در کره‌جنوبی نیز دولت پس از یک دوره جهش ناگهانی در شیوع ویروس، تعداد زیادی از افراد را به‌عنوان مأمور تجسس استخدام کرد و ضمن شناسایی مبتلایان، تمامی افراد مرتبط با آنان را نیز شناسایی و قرنطینه کرد. کره‌جنوبی با اجرای برنامه گسترده تست کرونا، موفق شد حتی افرادی که علائم ظاهری ابتلا به ویروس ندارند را نیز شناسایی کند. اوایل اسفند سال گذشته، در کره‌جنوبی روزانه حدود 900نفر به ویروس مبتلا می‌شدند. این کشور بعد از چین، بیشترین آمار ابتلا را داشت، اما به خوبی توانست اوضاع را تحت کنترل خود در آورد. طی 3‌ماه اخیر تعداد ابتلای روزانه در کره‌جنوبی به کمتر از 100مورد در روز رسیده است. شمار مبتلایان نه‌تنها در آمریکا بلکه در دیگر کشورهای جهان نیز با بازگشایی کسب‌وکارها‌ افزایش پیدا کرده‌ است. دکتر آن شوکات هشدار داد که هیچ علائمی وجود ندارد که نشان دهد با آغاز فصل گرما، ویروس هم از بین می‌رود. او گفت: «حتی در ابتدای مسیر از بین رفتن ویروس هم نیستیم و اوضاع بسیار نگران‌کننده‌تر از این‌هاست.»

   خرید بزرگ ترامپ
دولت آمریکا دیروز به دستور دونالد ترامپ، طی قراردادی با شرکت «گیلیاد» تمام تولیدات 3‌ماه آینده داروی «رمدسیویر» این شرکت را خرید. طبق اعلام وزارت بهداشت آمریکا، این خرید شامل بیش از 500هزار دوز از این داروست. بدین‌ترتیب تا 3‌ماه آینده هیچ کشوری نمی‌تواند این دارو را که برای درمان ویروس کرونا مؤثر است خریداری کند؛ موضوعی که به اعتراض برخی کشورها ازجمله انگلیس منجر شده است. رمدسیویر، نخستین دارویی است که آمریکا برای درمان کرونا به آن مجوز داده است. رمدسیویر به‌عنوان درمانی برای ویروس ابولا ساخته شده بود اما نتایج مثبتی نداشت. نتایج آزمایش‌ها روی بیماران کرونا نشان داد که این دارو می‌تواند دوره درمان بیماری را از ۱۵ روز به ۱۱ روز کاهش دهد. همچنین مشخص شده که رمدسیویر می‌تواند از مرگ بر اثر کرونا جلوگیری کند. رمدسیویر به آنزیم‌هایی که ویروس برای تکثیر درون سلول‌های انسان به آن نیاز دارد حمله می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید