• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 12 تیر 1399
کد مطلب : 103927
+
-

کرونا ویروس نیست، اسکندر مقدونی است!

کرونا ویروس نیست، اسکندر مقدونی است!

فریبا خانی _ نویسنده و روزنامه‌‌نگار

کرونا، برای من یک ویروس نیست. روح خسته یک روانی کشورگشای عقده‌ای است، مثل «اسکندر مقدونی» پسر فیلیپ دوم که مادرش «المپیاس» عادت‌های ترسناکی داشت. یکی از آن عادت‌ها، نگهداری مارهای مقدس در اتاقش بود. فکر کن مادری داشته باشی که مارها و افعی‌ها را در اتاقش نگه دارد. کرونا، برای من یک ویروس نیست او اسکندر مقدونی است که اول چین را تسخیر کرد و بعد آسیا و بعد اروپا، امروز آمریکا را درنوردید و آدم‌ها را زیر سُم اسبانش از بین برد. المپیاس به اسکندر می‌گفت: «پدرت «زئوس-آمون» است.» زئوس آمون یا «آمون» یک خدای مصری-یونانی به شکل مار بود. بنابراین چنین مادر دیوانه‌ای چه فرزندی می‌تواند تربیت کند، جز اسکندر مقدونی.
 در کتاب «چنین کنند بزرگان» نوشته «ویل‌کاپی» با ترجمه نجف‌ دریابندری می‌خوانیم که اسکندر در کودکی یک ستاره‌شناس را از بالای کوه پرتاب می‌کند. چه ددمنش کودکی بوده است. با اینکه معلمش «ارسطو» بود و به او کتاب «اخلاق نیکوخاموس» را می‌آموخت پس چرا اسکندر آدم حسابی نشد و قاتل از کار درآمد. اول از همه خویشان خویش را کشت؛ حتی پدرش فیلیپ را... به ایران حمله کرد و... او آسیا را گرفت. مادها، پارس‌ها، باختری‌ها، سغدی‌ها و... از تیغ شمشیرش در امان نبودند. اگر در آن زمان مردمان از ترس سپاهیان اسکندر به کوه‌ها پناهنده می‌شدند، امروز مردمان معاصر از کرونا نمی‌دانند کجا بگریزند؟ کرونا همه‌جا هست. اما اسکندر با همه خونخواری‌اش فقط می‌توانست در یک زمان، فقط در یک مکان باشد. پس کرونا از اسکندر قوی‌تر است. او در مترو، اتوبوس، هواپیما، در رستوران، مراکز خرید و نانوایی هست. جای گریزی از او نیست. انگار مردمان جهان در مواجهه با یک کشورگشای دیوانه مستأصل شده‌اند.
اما مردمان جهان همیشه عاقل نیستند و در مواقع خطر گاهی بی‌تفاوت می‌شوند؛ مثلا ماسک نمی‌زنند و سینه چاک جلوی اسکندر مقدونی بی‌سلاح می‌ایستند و انگار دوست دارند به استقبال مرگ بروند. آنها که ماسک نمی‌زنند آیا قصد خودکشی دارند؟ طبق گزارش وزارت بهداشت هر 10دقیقه در ایران یک نفر از کرونا می‌میرد. آمار مرگ‌ومیر 3رقمی شده‌ است و هی بالا می‌رود... چرا اسکندر مقدونی را جدی نمی‌گیری؟
البته خوب که فکر می‌کنم این ویروس شاید نه از یونان که از آسیا سر درآورده است. کرونا شاید اسکندر نیست. یک «تموچین» است. او که در 11سالگی برادرش را کشت تا رئیس خانواده شود؛ تشنه خون. همان که قبایل مغول را متحد ساخت و با فتح قسمت زیادی از آسیا شامل چین، روسیه، ایران و خاورمیانه و همچنین اروپای‌شرقی، امپراتوری مغول را پایه‌گذاری کرد. او پدربزرگ قوبلای‌خان، نخستین امپراتور از سلسله یوان در چین و همچنین هولاکوخان، نخستین ایلخان ایران بود. چرا فکر می‌کنم کرونا شاید چنگیزخان مغول است؛ خونخوار و بی‌رحم. هرشب یک هواپیمای مسافربری که مسافرانش مبتلایان به کووید19 هستند، سقوط می‌کند. توی سرم هزار هواپیما سقوط کرده‌ است. موقع تنظیم این متن، شهر مشهد با عبور از مرحله قرمز کرونا، به مرحله «هشدار بسیار بالا» رسیده است. چرا این آدم‌کش‌ را جدی نمی‌گیریم. براساس آخرین آمار، بیش از 10میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری کووید19 مبتلا شده‌اند و بیش از 508هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. پیش‌تر سازمان بهداشت جهانی درباره افزایش آمار مبتلایان هشدار داده و گفته بود که بیشتر موارد مربوط به قاره آمریکاست.
 واقعاً کرونا، شاید نه تموچین و نه اسکندر باشد؛ یک نادرشاه بی‌رحم است. چشم درمی‌آورد... به شیوه تک‌سرفه‌های خشک و به شیوه دیگر نفس نیست و اکسیژن لازم. به شیوه اینکه لحظه‌ای بعد در اثر شوک کمبود اکسیژن تشنج خواهی کرد. دکتر حمید سوری، اپیدمی‌لوژیست به روزنامه ایران گفت: «اگر روزهای بدتر از اوج اپیدمی را تجربه کنیم، دور از ذهن نیست چون قواعد و اصول از سوی مردم و تصمیم‌گیران رعایت نمی‌شود.» چرا ما جلوی سردارانی مثل نادرشاه، اسکندر مقدونی، تموچین مغول و... بی‌سلاح می‌ایستیم تا گردن زده شویم. این‌گونه به پیشواز مرگ رفتن ترسناک است. نمی‌بینیم که کرونا زاده زئوس-آمون است. چرا از این مار و افعی نمی‌ترسیم؟
 

این خبر را به اشتراک بگذارید