• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 28 اسفند 1396
کد مطلب : 10388
+
-

انتخاب چهارباره پوتین

ولادیمیر پوتین با کسب اکثریت آرا و با شکست 7رقیب نه‌چندان قدرتمند خود برای چهارمین بار به‌عنوان رئیس‌جمهور روسیه انتخاب شد.
از میان 109میلیون نفری که برای شرکت در رأی‌گیری ثبت‌نام کرده بودند، اکثریت آرا به نفع پوتین به صندوق ریخته شد تا پوتین 66ساله برای 6سال دیگر رئیس‌جمهور باقی بماند.
انتخابات در 100هزار شعبه اخذ رأی در 85منطقه و جمهوری زیرمجموعه فدراسیون روسیه و همچنین 145کشور جهان برگزار شد. طبق اعلام دولت روسیه، 150هزار ناظر بین‌المللی از 115کشور جهان بر این انتخابات نظارت می‌کردند. حدود هزار و 500نفر از این افراد نماینده گروه‌های اپوزیسیون بودند. روس‌ها برای نمایش قدرت‌شان یک صندوق رأی‌گیری مجازی را هم در ایستگاه فضایی بین‌المللی در اختیار تنها فضانوردشان قرار دادند تا رأیش را به صندوق بیندازد. غیر از مردم روسیه در سرزمین اصلی، ساکنان شبه جزیره کریمه نیز برای نخستین بار در انتخابات شرکت کردند؛ انتخاباتی که همزمان با چهارمین سالگرد جدایی این شبه جزیره از اوکراین و الحاق آن به روسیه برگزار می‌شد. ماجرای شبه‌جزیره کریمه که طی این سال‌ها به یکی از محورهای اصلی اختلاف میان مسکو و کشورهای اروپایی تبدیل شده در تبلیغات انتخاباتی ولادیمیر پوتین قرار داشت و او آخرین سخنرانی انتخاباتی‌‌اش را هم در این منطقه انجام داد.
پیروزی ولادیمیر پوتین در رأی‌گیری دیروز تقریبا قطعی بود، چراکه او در تمام نظرسنجی‌ها طی هفته‌های اخیر با فاصله زیاد از رقبا در صدر قرار داشت. البته تمامی رقبای او نتوانستند در انتخابات حضور پیدا کنند. اصلی‌ترین غایب انتخابات، الکسی ناوالنی بود که رهبر مخالفان پوتین به شمار می‌رود. او که طی ماه‌های گذشته تظاهرات گسترده‌ای را علیه پوتین در برخی شهرهای بزرگ روسیه ازجمله مسکو به راه انداخته بود حدود 3‌ماه قبل و با حکم دادگاه از حضور در انتخابات منع شد. ناوالنی 40ساله از یک سال پیش و با نزدیک شدن موسم انتخابات مبارزاتش علیه دولت پوتین را با شدت بیشتری دنبال کرد و طی چندین مرحله نیز بازداشت شد. او که پوتین و اطرافیانش را «دزد و کلاهبردار» می‌داند در نهایت ناکام ماند و نتوانست آنگونه که وعده داده بود در صندوق رأی، رئیس‌جمهور روسیه را به چالش بکشد. دعوت الکسی ناوالنی و برخی دیگر از گروه‌های سیاسی که انتخابات را آزاد نمی‌دانستند برای تحریم انتخابات اما چندان کارساز نبود و روس‌ها ترجیح دادند برای یک دوره 6ساله دیگر «تزار پوتین» را بر مسند قدرت بنشانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید