• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 9 تیر 1399
کد مطلب : 103646
+
-

زنان باردار بیشتر در معرض خطر کرونا هستند؟

زنان باردار بیشتر در معرض خطر کرونا هستند؟

علی ملائکه _ روزنامه‌نگار و پزشک

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که بارداری ممکن است خطر شکل شدید کووید‌ ـ‌۱۹ را افزایش دهد، هرچند ظاهراً احتمال مرگ به‌علت این بیماری در زنان باردار بیشتر نیست. این بررسی جدید که مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC ) منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد زنان بارداری که مبتلا به کرونا می‌شوند، نسبت به افراد غیرباردار مبتلا به کرونا با احتمال بیشتری ممکن است در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند اما در نهایت زنان باردار نسبت به زنان غیر‌باردار در معرض خطر مرگ بیشتر نیستند.

CDC در راهنمای قبلی‌اش گفته بود که کووید ‌ـ1۹ تأثیر متفاوتی بر زنان باردار ندارد، اما با یافته‌های جدید، این سازمان در راهنمایش درباره زنان باردار تجدیدنظر کرده است و اکنون می‌گوید: «زنان باردار در معرض خطر بیشتر دچار شدن به بیماری شدید کووید-19 نسبت به زنان غیرباردار هستند.» این بررسی جدید که بزرگ‌ترین بررسی درباره کووید‌ـ۱9 در بارداری تا به حال است، اطلاعات درباره بیش از ۸۲۰۰ زن باردار و ۸۳۲۰۰ زن غیرباردار را در آمریکا که در سنین ۱۵ تا ۴۴ بودند و آزمایش کرونای آنها در فاصله‌ ماه‌های ژانویه تا ژوئن مثبت شده بود، دربرمی‌گیرد. این بررسی نشان داد که تقریباً یک سوم زنان باردار مبتلا به کووید‌ـ۱۹ بستری می‌شوند، درحالی‌که این رقم در زنان غیرباردار فقط 6درصد است. البته این بررسی نمی‌توانست میان زنان بارداری که به‌علت زایمان یا سایر اعمال مربوط به بارداری بستری شده بودند و زنانی که به‌طور خاص به‌علت کووید‌ـ ۱۹ بستری شده بودند، فرق بگذارد. همچنین پژوهشگران می‌گویند پزشکان معمولاً آستانه پایین‌تری برای بستری کردن بیماران باردار دارند. به‌عبارت دیگر بستری شدن زنان باردار لزوماً ممکن است به‌علت بیماری شدید کووید ‌ـ۱۹ نباشد.
اما این بررسی همچنین نشان داد که زنان باردار مبتلا به کووید ‌ـ ۱۹ نسبت به زنان غیرباردار با احتمال بیشتری ممکن است در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند یا نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی پیدا کنند. بنابراین نتایج این بررسی هم خبرهای خوب و هم خبرهای بدی دارد. خبر خوب این است که ظاهراً زنان باردار با احتمال بیشتری به‌علت کووید ‌ـ۱۹ نمی‌میرند و خبر بد این است که با احتمال بیشتری ممکن است نیاز به پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه داشته باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید