• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 9 تیر 1399
کد مطلب : 103628
+
-

حاشیه سیاست

   شلیک عربستان به قایق‌های ایرانی
خبرگزاری رسمی عربستان (واس) به نقل از سخنگوی مرزبانی عربستان سعودی، اعلام کرد: در ساعت‌18:30روز پنجشنبه گارد ساحلی عربستان 3قایق ایرانی را که وارد آب‌های عربستان شده بودند، رصد کرد و فورا هشدارهایی برای توقف به آنها داد اما قایق‌های ایرانی پاسخی به این هشدارها ندادند و گارد ساحلی چند تیر هشدار به سوی آنها شلیک کرد و قایق‌ها مجبور شدند که از مسیر خود بازگردند. به گزارش ایسنا، پیش از این سردار ولی‌الله رضایی‌نژاد، فرمانده دریابانی استان بوشهر خبر داده بود که براساس اطلاعات اولیه یک قایق صیادی مربوط به بندر رستمی تنگستان مرز آبی از ایران و عربستان را عبور کرده و این مسئله منجر به تیراندازی گارد ساحلی عربستان شده بود.

   پیشنهاد ایران برای آتش‌بس در یمن 
ابراهیم الدیلمی، سفیر یمن در جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: نیروهای متجاوز علیه یمن 6سال است که با ادعای «دخالت ایران در یمن» از این موضوع به‌عنوان دستاویزی برای تداوم جنگ و تجاوز خود علیه ملت یمن سوءاستفاده می‌کنند. به گزارش ایسنا، الدیلمی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهای متعددی در رابطه با ایجاد آتش‌بس و همچنین برگزاری مذاکرات یمنی- یمنی بدون دخالت کشورهای خارجی مطرح کرده است. وی در ادامه گفت: نحوه مدیریت سازمان ملل در رابطه با مسئله مذاکرات و مسائل سیاسی و انسانی در یمن، مدیریتی شکست‌خورده است. سازمان‌های منطقه‌ای نیز از نیروهای متجاوز جانبداری می‌کنند و صلاحیت میانجیگری در هرگونه مذاکراتی را ندارند.

   لزوم آمادگی مقابله با تهدید شیمیایی
دستیار و مشاور فرمانده کل قوا با بیان اینکه سایه جنگ از کشور ما دور شده است اما نیروهای مسلح همواره باید آمادگی‌های خود را ارتقا دهند، گفت: ما احتیاج داریم که مراکز آموزش عمومی، اطلاع‌رسانی، دانشگاهی و صنعتی خود را برای تولیدات لوازم پزشکی و واکسن‌های لازم برای وقوع تهدید احتمالی شیمیایی آماده کنیم. به‌گزارش فارس، سردار سرلشکر یحیی رحیم‌صفوی در حاشیه همایش ملی پدافند شیمیایی در جمع خبرنگاران گفت: ملت ما هم‌اکنون به فضل الهی کارهای بسیار مهمی را در برابر عوامل تهدید‌کننده میکروبی، بیولوژیکی و شیمیایی در بُعد تحقیقاتی انجام داده است. وی تأکید کرد: شناخت عوامل شیمیایی کار بسیار مشکلی است اما ما در این بخش به پیشرفت بسیار خوبی رسیده‌ایم ولی نباید به این حد از پیشرفت قانع باشیم.

   هوک: تحریم تسلیحاتی ایران تمدید شود

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که به ابوظبی سفر کرده، در یک مصاحبه بار دیگر خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل شد. به‌گزارش فارس، «برایان هوک» به تمجید از مواضع ضد‌ایرانی دولت «دونالد ترامپ» و استراتژی «فشار حداکثری» آن پرداخت و بار دیگر از تهدیدات عدم‌تمدید تحریم تسلیحاتی ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل سخن گفت. او از کشورهای جهان خواست به «تهدیدات ایران» درباره تمدید تحریم تسلیحاتی این کشور توجه نکنند و هشدارهای ایران درباره پاسخ گفتن به چنین اقدامی را «تاکتیک مافیا» خواند. هوک ادعا کرد: «اگر تحریم تسلیحاتی ایران منقضی شود، شما مطمئن باشید آنچه ایران در تاریکی و خفا در حال انجام دادن بوده است را در روز روشن انجام خواهد داد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید