• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 8 تیر 1399
کد مطلب : 103521
+
-

احتمال حذف نیاز به احراز هویت فیزیکی برای کارهای مالی

شورای‌عالی مبارزه با پولشویی در اقدامی مهم بند لزوم دریافت مدارک هویتی معتبر و رویت آن را از آیین‌نامه اجرایی این قانون حذف کرده است. این مسئله می‌تواند راه را برای احراز هویت آنلاین و به وسیله فناوری‌های جدید هموار کند.
در صورت موافقت هیأت وزیران و رئیس قوه قضاییه با این مسئله، می‌توان انتظار داشت تا در آینده امکان کارهای مختلف بانکی ازجمله افتتاح حساب بدون نیاز به حضور در شعبه و با احراز هویت آنلاین میسر شود.
الزام قانون مبارزه با پولشویی بر احراز هویت فیزیکی و اخذ مدرک معتبر هویتی افراد و تطبیق آن با مدارک معتبر تاکنون یکی از چالش‌های آنلاین‌شدن طیف جدیدی از امور مالی در کشور بوده است.
براساس ماده۵۶ آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی، برای احراز هویت افراد، باید اطلاعات هویتی آنها دریافت و با مدارک معتبر تطبیق داده شود. بند یک ماده۵۹ این آیین‌نامه اما اعلام کرده بود که احراز هویت ارباب رجوع تنها با استفاده از منابع قابل اطمینان و مستقل و اخذ مدارک معتبر قابل‌قبول است.
حالا در صورت نهایی‌شدن این مسئله فرایند احرازهویت الکترونیکی از سوی شبکه بانکی نیز امکان‌پذیر می‌شود و شبکه بانکی می‌تواند از فرایندهای دیجیتال برای احرازهویت افراد بهره گیرد. پیش از این به‌خاطر شیوع نوع جدید ویروس کرونا فرایند احراز هویت در سجام برای دریافت کد بورسی غیرحضوری شده بود. در روش‌های احراز هویت آنلاین از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای مطابقت چهره کاربر با تصاویر موجود در بانک‌های اطلاعاتی دولتی استفاده می‌شود. به‌نظر می‌رسد این تجربه اکنون قرار است به امور دیگر هم گسترش پیدا کند.

جهش آنلاین 
چندسالی می‌شود که دیگر حتی افراد مسن به استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل یا اینترنت بانک برای کارهای مالی ازجمله نقل و انتقال وجه و پرداخت قبوض عادت کرده‌اند. هنوز اما مردم به‌خاطر انجام بسیاری از کارهای بانکی مجبورند به شعب بانک‌ها مراجعه کنند. یکی از علت‌های این مسئله هم نیاز به احراز هویت اشخاص در موارد مختلف فعالیت‌های مالی است. اکنون اما راهکارهای فنی احرازهویت آنلاین افراد در کارگروه بانکداری دیجیتال بانک مرکزی در حال بررسی است و می‌توان امید داشت طیف جدیدی از کارهای مالی امکان انجام آنلاین را داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید