• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 8 تیر 1399
کد مطلب : 103496
+
-

با اشتباه عجیب پرسنل یکی از بیمارستان‌های پایتخت رخ داد

اشتباه در تحویل جسد کرونایی

داخلی
اشتباه در تحویل جسد کرونایی


خانواده زنی 60 ساله وقتی خبر فوت او را شنیدند راهی بیمارستان شدند که جسد را تحویل گرفته و با انتقال به لرستان او را به خاک بسپارند حال آنکه جسد این زن به‌عنوان جسد یک بیمار کرونایی به خانواده‌ای دیگر تحویل داده و به خاک سپرده شده بود.
به‌گزارش همشهری، این اتفاق عجیب روز چهارم تیر‌ماه به‌دلیل اشتباه پرسنل یکی از بیمارستان‌های تهران رخ داد و حتی باعث شد تا قاضی برای پس‌دادن جسد اشتباهی به خانواده‌ اصلی‌اش دستور نبش قبر او را بدهد.
اما ماجرا از این قرار بود که صبح چهارم تیر‌ماه خانواده زنی 60 ساله به نام صنوبر راهی بیمارستانی در تهران شدند تا جسد او را برای مراسم خاکسپاری تحویل بگیرند. آنها حتی آمبولانسی خبر کرده بودند تا جسد را به استان لرستان انتقال بدهد، چرا که این زن اهل لرستان بود و عده‌ای از بستگان وی آماده بودند تا در مراسم خاکسپاری او شرکت کنند. اما این مراسم چهارم تیر‌ماه برگزار نشد، چون درست مقابل در بیمارستان، بستگان صنوبر که قصد تحویل گرفتن جسد را داشتند متوجه شدند، جسدی که به آنها تحویل داده شده متعلق به صنوبر نیست و  زنی بوده که به‌دلیل بیماری کرونا فوت شده بود.
به‌دنبال این اتفاق و مشخص شدن اشتباه عجیب بیمارستان، خانواده صنوبر سراسیمه راهی کلانتری 109بهارستان شدند و به طرح شکایت پرداختند. در این شرایط گزارش آن ماجرای عجیب به قاضی مصطفی واحدی، کشیک جنایی تهران اعلام شد و او دستور تحقیقات در این خصوص را صادر کرد.

دستور نبش قبر
خانواده صنوبر پیگیر ماجرا بودند تا اینکه با انجام بررسی‌های بیشتر مشخص شد که همزمان با فوت صنوبر، زنی حدودا 55 ساله که به‌خاطر کرونا در بیمارستان بستری بوده، جانش را از دست داده است. به همین دلیل پرسنل بیمارستان به اشتباه جسد صنوبر را به خانواده بیمارکرونایی تحویل داده و جسد زن مبتلا به کرونا را نیز در اختیار خانواده صنوبر قرار داده بودند. آنطور که مشخص بود خانواده زنی که مبتلا به کرونا بود، جسد اشتباهی صنوبر را تحویل گرفته و در همان روز چهارم تیرماه در قبرستانی حوالی اسلامشهر دفن کرده بودند. به همین دلیل پرونده از دادسرای جنایی تهران به اسلامشهر فرستاده شد و قاضی دستور داد تا نبش قبر صورت گیرد و جسد صنوبر تحویل خانواده‌اش شود.
اشتباه دردسرساز
«از روز چهارم تیر که صنوبر فوت شده ما سرگردانیم؛ از کلانتری به دادسرای جنایی تا دادسرای اسلامشهر و پزشکی قانونی.» یکی از بستگان صنوبر در گفت‌وگو با همشهری از دردسرهایی که به‌دلیل اشتباه بیمارستان کشیده‌اند می‌گوید. علی سالاروند ماجرای این حادثه عجیب را اینطور توضیح می‌دهد: صنوبر زن‌دایی من است. او اهل لرستان است که حدود 50روز قبل به‌دلیل یک بیماری زنانه در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد. تقریبا 37 یا 38روز در آنجا بستری بود اما بعد از آن به‌دلیل عفونتی که بدنش را فراگرفته بود به کما رفت به همین دلیل در قسمت ‌آی‌سی‌یو بستری بود و ما زمانی که به ملاقاتش می‌رفتیم باید از پشت در او را می‌دیدیم چون به هوش نبود.
فرزندان و بستگان صنوبر هر روز به بیمارستان می‌رفتند و امید داشتند که او از کما خارج شده و به زندگی بازگردد اما روز چهارم تیر‌ماه یکی از مسئولان بیمارستان با خانواده وی تماس گرفت و خبر تلخی داد. «ساعت 8صبح بود که زنگ زدند و گفتند صنوبر به‌دلیل ایست قلبی فوت شده است». خواهرزاده همسر صنوبر ادامه می‌دهد: به همراه داماد متوفی برای تحویل گرفتن جسد زن دایی‌ام به بیمارستان رفتیم و این درحالی بود که به همه فامیل و طایفه خبر فوت او را اعلام کرده بودیم و همه لباس عزا پوشیده و منتظر مراسم خاکسپاری بودند.
وی ادامه می‌دهد: ساعت 9صبح چهارم تیر‌ماه من و داماد زندایی‌ام خودمان را به بیمارستان رساندیم و کارهای تسویه حساب را انجام دادیم. حدود ساعت 2بعدازظهر همه کارهای اداری و مالی انجام شد و من به آمبولانس زنگ زدم تا مقابل بیمارستان حاضر شود و جسد را تحویل گرفته و به لرستان برویم. اما پس از تحویل گرفتن جسد از سردخانه، با صحنه عجیبی روبه‌رو شدم. چشمم به بخشی از موهای جسد افتاد که کاملا مشکی بود. درصورتی‌که موهای زن دایی من سفید شده بود. داماد متوفی هم به محض اینکه جنازه را دید شوکه شد و فهمید که او مادرزنش نیست.
مرد جوان می‌گوید: «وقتی از ماجرا با خبر شدیم به مسئولان بیمارستان اعتراض کردیم و آنها درنهایت یک جمله به ما گفتند: «اشتباهی رخ داده است.»
وقتی ماجرا را بررسی کردیم معلوم شد همزمان با مرگ زن دایی‌ام، زن دیگری هم فوت شده بود. او حدودا 55ساله و مبتلا به کرونا بود. ظاهرا از چند روز قبل در آن بیمارستان بستری بود اما صبح روز چهارم تیر همزمان با زن دایی‌ام جانش را از دست داده بود. مسئولان بیمارستان به اشتباه جسد زن دایی مرا ساعت حدود 11صبح به آن خانواده تحویل داده بودند و بعد هم جسد بیمار کرونایی را به ما. وقتی متوجه شدیم، ترسیدیم. چون ساعت زیادی بالای سر جسدی بودیم که به‌دلیل کرونا جان باخته بود و معلوم نیست که ما هم به این بیماری مبتلا شده‌ایم یا نه.
وقتی مشخص شد اجساد جا به جا شده، مسئولان بیمارستان به خانواده‌ای که جسد صنوبر را تحویل گرفته بودند زنگ زدند و مشخص شد که آنها ساعتی پس از تحویل گرفتن جسد، به قبرستانی در اسلامشهر رفته و متوفی را دفن کرده‌اند.» مرد جوان می‌گوید: «آنها چون متوفی‌شان کرونا داشت، حتی روی جسد را باز نکرده و فورا او را دفن کرده بودند. آنها می‌گفتند خیلی زود مراسم دفن را انجام داده و زمانی که به آنها زنگ زدیم در مسجد بودند. آنها هم حالا به دردسر افتاده‌اند و پرونده‌ ما به دادسرای اسلامشهر فرستاده شده و در نهایت امروز (شنبه) قاضی دستور نبش قبر داد که ما بعد از گرفتن این دستور به پزشکی قانونی رفتیم. قرار شد با حضور ت یم پزشکی قانونی و هماهنگی با شهرداری، نبش قبر صورت بگیرد و جسد زن دایی‌ام را به‌زودی به ما تحویل ‌بدهند تا برای انجام مراسم خاکسپاری به شهرستان برویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید