• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 28 اسفند 1396
کد مطلب : 10347
+
-

هدف: رسیدن به المپیک از کوچه‌های تهران

گفت‌وگو با رئیس سازمان ورزش شهرداری از برون‌سپاری تا کشف استعدادهای محلی

گفت‌وگو
هدف: رسیدن به المپیک از کوچه‌های تهران

الهام مصدقی‌راد:

وقتی پای صحبت‌ قهرمان‌های ملی می‌نشینی، از نخستین جرقه فعالیت‌های ورزشی‌شان می‌گویند که از دل محله‌ها زده شده و آهسته‌آهسته شمایلی حرفه‌ای به ‌خود گرفته است. چند سالی‌است که به این رویکرد در قالب برنامه‌های سازمان ورزش شهرداری هم توجه می‌شود و از میان دختران و پسرانی که یکی از فعالیت‌های ورزشی را انتخاب می‌کنند بهترین‌هایشان برای ورزش حرفه‌ای برگزیده می‌شوند.

این اما مهم‌ترین هدف سازمان ورزش نیست بلکه توسعه و توجه به ورزش همگانی و فراهم‌کردن شرایطی برای همه اقشار جامعه با هر نوع درآمد و امکانات، موضوعی‌است که در این چند سال دنبال می‌شود. محمد رضایی ـ مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران ـ در گفت‌وگو با همشهری از ورزش همگانی گفت و آنچه تا‌کنون در شهر محقق شده است.


طی سال‌های اخیر توسعه ورزش‌های همگانی در محله‌های تهران رویکرد اصلی سازمان ورزش شهرداری بوده؛ این رویکرد تا الان چه دستاوردهایی داشته است؟

سازمان ورزش یک اتاق فکر خوب با ریاست آقای هاشمی‌طبا داشته و در سال‌های قبل نخستین برنامه، ‌توسعه زیرساخت‌ها بود که به‌خوبی پیش رفت. الان حدود 450مجموعه، ‌300خانه ورزش محلات، 560زمین چمن در محله‌ها و 56سوله ویژه ورزش بانوان موجود است. معادل تعداد فدراسیون‌های ورزشی، ما هم 50رشته ورزشی را در مجموعه‌های شهرداری داریم و مسابقه برگزار می‌کنیم (المپیاد، لیگ، انتخاب قهرمان و پهلوان محله، مسابقات خانوادگی و...). علاوه بر اینها زمین‌های اسکیت و اسب‌سواری و... هم در مناطق مختلف تهران فعال است. این رویکرد به سمت بوستان‌ها نیز رفته و الان مبلمان شهری تمامی بوستان‌ها، ورزشی‌است و از این امکانات برخوردارند. هر جایی هم که تقاضایی وجود داشته این زیرساخت‌ها توسعه یافته و همین موجب شده که رویکرد مردم به ورزش عوض شود.


آماری از افزایش اقبال مردم در این خصوص دارید؟

تقریبا 10سال قبل میانگین مشارکت مردم در برنامه‌های ورزش همگانی حدود 7درصد بود اما هم‌اکنون به بالای 30درصد رسیده است. ایستگاه‌های تندرستی، مجموعه‌های ورزشی، سوله‌ها و... در مجموع روزانه حدود 400هزار نفر مراجعه‌کننده دارد؛ جز یک‌میلیون و 400هزار نفری که در طول سال در قالب انواع مسابقات و لیگ‌های ورزشی محلی با هم رقابت می‌کنند.


به غیر از سوله‌های ورزشی، چقدر از امکانات به ورزش بانوان اختصاص یافته است؟

تمامی مجموعه‌ها و امکانات یک روز در میان متعلق به خانم‌هاست و با احتساب سوله‌ها، خانم‌ها بهره‌مندی بیشتری از فضاهای ورزشی شهرداری دارند.


تعرفه دریافتی مجموعه‌ها در حال حاضر چقدر است؟‌

شورای شهر تعرفه‌ها را پایین در نظر می‌گیرد تا همه اقشار بتوانند استفاده کنند؛ حتی از مصوبه سازمان ورزش نیز پایین‌تر است.


قرار است سال آینده بعضی مجموعه‌ها برون‌سپاری شود؛ با این اتفاق افزایش تعرفه نخواهید داشت؟

قرار است این طرح با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی ورزش توسعه یابد. در این طرح بخش خصوصی و شهروندان در ساخت مجموعه‌ها نیز می‌توانند همکاری داشته باشند. تعرفه مجموعه‌های ورزشی بعد از برون‌سپاری تغییری نخواهد کرد و با همین قیمت برون‌سپاری می‌شود. سازمان، نقش حمایتی‌اش را حفظ می‌کند و شورا در مورد تعرفه تصمیم می‌گیرد. بخش آسیب‌پذیر و اقشار با درآمد کمتر، بیشترین استفاده‌کنندگان از مجموعه‌های ورزشی شهرداری هستند.


معمولا قهرمان‌های ورزشی می‌گویند فعالیت خودشان را از دل محله‌ها آغاز کرده‌اند. ورزشی که در مجموعه‌های شهرداری در قالب محلی دنبال می‌شود تاکنون ورزشکار حرفه‌ای تربیت کرده است؟

جز 50رشته ورزشی که در قالب انجمن‌ها فعالیت می‌کنند، 100رشته نیز با 3هزار مربی در مجموعه‌ها آموزش داده می‌شوند. بسیاری از استعدادها از طریق مربیان شناخته و معرفی می‌شوند. از طرفی بسیاری از روسای فدراسیون‌ها، فعالیت انجمن‌های ورزشی محلات را زیر نظر دارند و سیاستگذارند. خودشان نیز معمولا در مسابقات حضور دارند و به‌اصطلاح استعدادیابی چشمی و فیزیکی انجام می‌دهند. در مجموع بخشی از استعدادهای ورزشی محلات از این طریق، شناسایی و وارد فضای حرفه‌ای می‌شوند.


آماری از ورزشکارانی که در محله‌ها، شناسایی و وارد فضای حرفه‌ای شده‌اند، دارید؟

در طول این سال‌ها زیاد اتفاق افتاده. عددش را به خاطر ندارم اما در اکثر رشته‌ها این اتفاق افتاده است. البته ما کار حرفه‌ای انجام نمی‌دهیم و به ‌طور همگانی به ورزش می‌پردازیم؛ فقط عرصه و بستر بروز استعداد و کشف آن را فراهم می‌کنیم.

اما از مجموع 50رشته حداقل در 30رشته استعدادها شناسایی شده است؛ هم در مورد خانم‌ها، هم آقایان. خیلی از قهرمان‌های ملی از مسابقات محلی هستند. آقای سیدعلی داور لیگ برتر، آقای خسروی داور جهانی و آقای فغانی همچنین 3-2خانم داور، مثل خانم بیگدلی. حسن رحیمی کشتی‌گیر المپیکی، مصطفی حسین‌خانی کشتی‌گیر و صادق بیگدلی که در مسابقات جهانی پاراالمپیک قهرمان جهان در رشته والیبال شد؛ اینها ازجمله کسانی هستند که کارشان را از ورزش محله و زیر نظر شهرداری شروع کرده‌اند.


بعضی خانم‌ها می‌گویند وسایل ورزشی پارک‌ها متناسب با بدن مردانه ساخته شده و خانم‌ها به‌راحتی نمی‌توانند از همه آنها استفاده کنند.

اتفاقا برای سال آینده بهسازی، ‌نوسازی و استاندارد‌سازی‌ تجهیزات را در دستور کار داریم. در مجموع 2200ایستگاه تندرستی داریم که 1120مورد آن متعلق به خانم‌ها و بقیه در اختیار آقایان است.


برای معلولان و جانبازان چقدر امکانات ورزشی توسعه یافته است؟ جز مجموعه ورزشی قمر بنی‌هاشم(ع) چه برنامه دیگری اجرا شده است؟

مجموعه قمربنی‌هاشم(ع) ویژه و بین‌المللی‌است که در 35هزار مترمربع فعالیت می‌کند و خدمات رایگان ارائه می‌دهد. این مجموعه در منطقه20 است. البته در برنامه اولیه 4مرکز به این شکل در نظر گرفته شده که امیدواریم محقق شود. 4مرکز دیگر هم ویژه جانبازان و معلولان در سطح مناطق فعالیت می‌کنند که کوچک‌تر هستند و در حد مجموعه قمر بنی‌هاشم نیستند.


در پارک‌ها چطور؟ امکاناتی برای ورزش معلولان در نظر گرفته‌اید؟

درصدد هستیم که چنین امکاناتی را افزایش دهیم. البته بیشتر امکانات ورزشی داخل پارک‌ها به‌ گونه‌ای‌است که معلولان هم امکان استفاده از آنها را دارند.


همکاری‌تان با وزارت ورزش چگونه است؟‌

جز دو ورزشگاه امام رضا(ع) و کاظمی که چند سال پیش به استقلال و پرسپولیس دادیم همچنان این همکاری ادامه دارد. از بعضی فضاهای چمن شهرداری برای تیم‌های پایه استفاده می‌شود. انجمن‌های ورزشی هم که با همکاری وزارت ورزش در محلات فعالیت می‌کنند.


ورزش رایگان هم در دستور کار شهرداری قرار دارد؟

هزینه استفاده از امکانات ورزشی شهرداری بسیار اندک است اما با وجود این، تخفیف ویژه برای مدارس در نظر می‌گیریم. سالمندان نیز در طرح منزلت به‌صورت رایگان از امکانات استفاده می‌کنند. مجموعه استخرها هم روزانه یک سانس را با تخفیف 50درصد فعالیت می‌کنند.


در مجموع استقبال از مجموعه‌های ورزشی، در شمال تهران بیشتر است یا در جنوب؟

فرقی نمی‌کند. ما خدمات استاندارد و ارزان ارائه می‌کنیم و همه‌جا استقبال زیاد است؛ چه سانس‌های نیاوران، چه جنوب تهران همگی پر است. البته بیشترین حجم مجموعه‌ها از مرکز به پایین است و از ابتدا این موضوع مورد توجه قرار داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید