• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 5 تیر 1399
کد مطلب : 103324
+
-

بازسازی ۵۰دستگاه اتوبوس دوکابین تا پایان امسال


براساس هدف‌گذاری انجام‌شده، ۵۰دستگاه اتوبوس دوکابین مدل۱۳۸۶ تا پایان امسال بازسازی اساسی خواهند شد. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره بازسازی اتوبوس‌ها در سال گذشته به سایت شهر گفت: «اتوبوس‌های مدل۱۳۸۶ از سال گذشته در اولویت بازسازی قرار گرفته بودند. ۱۵۰دستگاه اتوبوس دوکابین ملکی مدل۱۳۸۶ وجود داشت که ۵۰دستگاه اتوبوس بازسازی کامل شدند. همچنین ۱۰۰دستگاه اتوبوس خصوصی مدل۱۳۸۶ در سال گذشته بازسازی شد. درمجموع بازسازی ۱۵۰دستگاه اتوبوس در سال گذشته انجام شده است.» محمود ترفع در پاسخ به این پرسش که امسال برنامه بازسازی اتوبوس‌ها به چه صورت خواهد بود، ادامه داد: «با توجه به اعمال شدیدتر تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز نسبت به سال گذشته، پیش‌بینی می‌شود که امسال ۵۰دستگاه اتوبوس دوکابین بازسازی شود. از سال گذشته بازسازی اتوبوس‌های مدل۱۳۸۶ در اولویت قرار گرفته که بعد از اتمام بازسازی اتوبوس‌های این مدل به سراغ مدل‌های بعدی یعنی ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ خواهیم رفت.» او با تأکید بر اینکه اتوبوس‌های بازسازی‌شده دوباره به چرخه بهره‌برداری بازمی‌گردند، اضافه کرد: «تمام قطعات اتوبوس فرسوده اعم از قوای محرکه، فضای بیرونی و داخلی، کولر، موتور، دیفرانسیل و... به‌صورت کامل بازسازی می‌شود و تفاوت چندانی با یک اتوبوس جدید ندارد و تنها از لحاظ سال ساخت، پایین‌تر است. اتوبوس‌های بازسازی‌شده هم‌رده اتوبوس‌‌های مدل بالا فعالیت می‌کنند.» ترفع با بیان اینکه هزینه تأمین لوازم یدکی از کشورهای خارجی چند برابر گذشته شده، عنوان کرد: «هزینه‌های جاری افزایش بسیاری یافته و این درحالی است که شرکت‌های داخلی، ۵۰درصد نیاز قطعات یدکی برای بازسازی یا تعمیرات اتوبوس‌ها را تأمین می‌کنند. برای تعمیر موتور اتوبوس، سه برابر هزینه گذشته پرداخت می‌شود.» او تأکید کرد: «اتوبوسی که بیش از ۱۰سال سن دارد، به سن فرسودگی رسیده و بنابر آیین‌نامه کشوری باید از رده خارج شود، اما به‌علت نبود واردات و صدور مجوز از سوی استانداری مبنی بر اینکه تا مادامی که اتوبوس امکان اخذ معاینه‌فنی را داشته باشد، امکان تردد در سطح شهر و فعالیت را دارد، توسط پلیس هم جریمه نخواهد شد.» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه میانگین سن اتوبوس‌های دیزل ۱۰سال و اتوبوس‌های گازسوز ۱۲سال است، یادآور شد: «درحال حاضر متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی تهران از سن فرسودگی فراتر رفته و برابر با حدود ۱۲سال است. پیشنهاد می‌شود که بالادستی‌ها طرحی را تصویب کنند که براساس آن مصوبه اتوبوس بازسازی‌شده ۵ تا ۷سال امکان به‌کارگیری بعد از سن فرسودگی را داشته باشد.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید