• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 5 تیر 1399
کد مطلب : 103288
+
-

چرخ اول

آهاى کرونا! فازت چیست؟

طوبا ویسه:
یک. تابستان‌جان، امسال فازت چیست؟دل‌خوشی ما چه بود غیر از تابستان و بستنی که آن هم باید به‌یمن قدوم کووید-19  نخوریم. مادر ما دچار وسواس شدید کوویدی شده است. بنابراین در خانه خوراکی‌هایی را که نمی‌شود پخت، قدغن کرده است.
از قضا بستنی را که معمولاً در فریزر می‌گذارند قدغن کرده و اصلاً به اصل قرنطینه‌ی 14‌روزه هم رضایت نمی‌دهد. هر‌چه از او خواهش و تمنا می‌کنیم  به خرجش نمی‌رود که نمی‌رود که نمی‌رود. در‌ضمن او در برابر اصرارها و ابرام‌ها و پافشاری‌ها و خواهش‌ها و تهدید‌ها و... فقط می‌گوید: «به یک شرط می‌توانید بستنی میل کنید، آن هم باید قابلمه را روی اجاق گاز گذاشته و شعله‌ی اجاق گاز را بالا برده، بستنی‌ها را به مدت 20 دقیقه در حرارت 100 درجه‌ی سانتی‌گراد بجوشانید. بعد خنک کرده و در فریزر گذاشته بعد  تناول شود. اما بستنی پاستوریزه‌ی جوشیده‌ی بسته‌بندی شده را دوباره بجوشانیم یعنی چه؟ تمام فرمولاسیون بستنی به طرز وحشتناکی نابود می‌شود؛ اما مادرجان عزیز‌جان ما، رضایت نمی‌دهد. می‌گوید همین است که هست!
دو. سال تحصیلی آینده،  فاز شما چیست؟ رئیس جمهور روز شنبه،  درجلسه‌ی ستاد ملی کرونا گفته بود، بازگشایی  مدرسه‌ها  و دانشگاه‌ها  از 15شهریور 99 در دو بخش فضای حقیقی و مجازی آغاز خواهد شد.  جالب است بچه‌های مدرسه در گروه واتس‌اَپ  مدرسه داد و قال راه انداخته بودند یعنی چه 15 شهریور؟ 15 شهریور زود است! واقعاً بچه‌های مدرسه بعد از این‌همه تعطیلات و خانه نشینی فازتان چیست؟
سه. سلام کرونای ذلیل مرده،  تو بگو فاز تو چیست؟ یعنی چه که می‌روی و برمی‌گردی! مگر نرفته بودی که برنگردی؟ حالا دوباره قدرتمند‌تر از همیشه برگشتی که چه؟!
اصلاً مگر قرار نبود که  من امسال بروم پیش عمویم و تراش‌کاری یاد بگیرم؟
 پدرم می‌گوید: «همه‌ی تابستان‌ها در زمان گذشته، نوجوانان به‌دنبال کار بودند و یک حرفه یاد می‌گرفتند. جالب است در کشور آمریکا و استرالیا هم نوجوانان در تعطیلات  دنبال حرفه‌آموزی هستند. اما این کار کجا و کار اجباری در دود و دم  شهر کجا؟کار سخت سر چهارراه‌ها، دست‌فروشی و زباله‌گردی... خدا کند مسئله‌ی کار کودکان حل شود. کاش هیچ کودکی در هیچ‌کجای جهان مجبور نباشد برای سیر‌کردن خود و خانواده‌اش تن به کارهای سخت و طاقت‌فرسا بدهد.  کاش کار هیچ کودکی اجباری نباشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید