• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 4 تیر 1399
کد مطلب : 103280
+
-

مواجهه با اضطراب دوران کرونا


مهدیه صالحی ـ روانپزشک

 همه‌گیری ویروس کرونا تأثیر زیادی بر زندگی این روزهای ما داشته است. شرایط زندگی و شغلی تغییر کرده و محدودیت‌های زیادی بر رفتارمان حاکم شده است. در این میان، یکی از احساسات شایع و البته طبیعی، اضطراب است. اضطراب احساسی است که به ما کمک می‌کند که از خطر دوری کنیم و ایمن بمانیم. این اضطراب می‌تواند سودرسان باشد اما گاهی طولانی می‌شود، رنج زیادی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که نتوانیم به کارهای روزانه برسیم. در ضمن، اضطراب با اثری که بر بدن دارد، می‌تواند ایمنی بدن را کاهش داده و فرد مستعد، به بیماری مبتلا شود.
اما اضطراب چیست؟ به بیان ساده، یک حس درونی تشویش و نگرانی است که هشدار می‌دهد خطری در راه است.
چه علامت‌هایی دارد؟ اثر اضطراب روی بدن بدین صورت است که تپش قلب پیدا می‌کنیم، احساس درد و سنگینی در قفسه سینه داریم، احساس تنگی‌نفس داریم و دچار تعریق و برافروختگی می‌شویم. علامت‌های دیگری مثل لرزش دست و دردهای مبهم بدنی مثل دردگردن، کمردرد و سردرد نیز شایع است. گاهی نیز به‌دنبال این علائم احساس می‌کنیم که مبتلا به کرونا شده‌ایم و مکرراً به پزشک مراجعه می‌کنیم.
اضطراب روی فکر ما نیز اثر دارد. دائماً راجع به اتفاق‌های بد فکر می‌کنیم و عینک بدبینی به چشم‌هایمان می‌زنیم. فاجعه‌سازی کرده و فکرهای وسواسی پیدا می‌کنیم. گاهی روی رفتار ما هم اثر دارد؛ مثلا از مراقبت‌های بهداشتی خسته می‌شویم و رفتارهای پیشگیری ساده مثل ماسک‌زدن را انجام نمی‌دهیم.
چه زمانی باید به فکر راه‌حلی برای کم‌کردن اضطراب باشیم؟
وقتی دائماً اضطراب داریم و ساعت‌ها اشتغال ذهنی با نگرانی‌هایمان داریم. مشکلات خواب و دردهای بدنی بی‌دلیل داریم. زود عصبی می‌شویم و پرخاشگری می‌کنیم. اینجاست که باید به فکر باشیم و کاری برای کاهش اضطراب انجام بدهیم.
برای کاهش اضطراب چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟
یکی از این راهکارها سبک زندگی سالم است. ورزش کنید. میزان خواب مناسب داشته باشید. تغذیه خوبی داشته باشید و غذاهای ناسالم نخورید. قهوه و چای را کاهش دهید. از مصرف سیگار، الکل، مواد و مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنید. با خانواده وقت بگذرانید و از حس‌ها و نگرانی‌هایتان با یک دوست صحبت کنید. اخبار را بیشتر از روزی یک‌بار چک نکنید.
همه افراد برای کاهش استرس راهکارهایی دارند. در گذشته در اضطراب‌ها چه می‌کردید؟ کتاب می‌خواندید؟ فیلم تماشا می‌کردید؟ به دل طبیعت می‌زدید؟ الان وقتش رسیده که از راهکارهای قدیمی استفاده کنید.
راهکارهای دیگری برای کاهش اضطراب وجود دارد، مثل تنفس عمیق، آرام‌سازی عضلانی، مراقبه و مدیریت افکار. این روش‌ها را فرا بگیرید و به‌کار ببندید.
اگر این راهکارها کمکی نکرد و اضطراب برایتان رنج ایجاد کرده، زمان این است که از یک پزشک، روانشناس یا روانپزشک جهت مدیریت اضطراب کمک بگیرید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید