• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 4 تیر 1399
کد مطلب : 103261
+
-

کودکان داعش؛ بحران تازه غرب

در اردوگاه‌های خانواده‌های بازداشت شده داعش در سوریه، بیش از 900کودک از کشورهای غربی به‌سرمی‌برند

خاورمیانه
کودکان داعش؛ بحران تازه غرب


فرانسه دیروز 10کودک فرانسوی را از اردوگاه‌های خانواده‌های بازداشت شده داعش در سوریه به پاریس منتقل کرد تا شاید قدری از فشاری که روی دولت است بکاهد اما همچنان 270کودک فرانسوی دیگر در این اردوگاه‌ها روزگار خود را سپری می‌کنند؛ وضعیتی که به بحرانی تازه برای این کشور و دیگر کشورهای غربی تبدیل شده است.
طبق اعلام نهادهای حقوق بشری، بیش از 900کودک متعلق به اتباع کشورهای غربی که در صفوف داعش می‌جنگیده‌اند، اکنون در اردوگاه‌های بازداشت خانواده‌های آنان در مناطق تحت کنترل کردها در شمال شرق سوریه سرگردان هستند. طی یک سال گذشته یعنی از زمانی که نیروهای داعش آخرین مناطق تحت کنترل خود در سوریه را هم از دست داد، هزاران نفر از اعضای خانواده‌های آنها بازداشت شده و از آن زمان در اردوگاه‌هایی نگهداری می‌‌شوند. شمار زیادی از این‌ها، خانواده نیروهای غربی داعش هستند. غربی‌ها اما از پذیرش این خانواده‌ها و فرزندان آنها خودداری می‌کنند.
گروه‌های حقوق بشری، دولت‌های غربی را با این استدلال که این کودکان خود حضور در سوریه و در میان نیروهای داعش را انتخاب نکرده‌اند، خواستار بازگشت آنها به کشورهای‌شان هستند. برخی از این کودکان حتی در سوریه به دنیا آمده‌اند.
طبق اعلام وزارت خارجه فرانسه، 10کودکی که به این کشور منتقل شده‌اند در اختیار مقام‌های قضایی قرار گرفته و اکنون تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارند. اطلاعات بیشتری در مورد این کودکان منتشر نشده اما روزنامه نیویورک‌تایمز دیروز در خبری به نقل از وکلای این کودکان نوشت که این گروه شامل 3نوزاد و 7کودک است. یکی از کودکان، خواهر دوقلوی دختر 7ساله‌ای است که 3‌ماه قبل پس از آنکه به‌دلیل بیماری قلبی در شرایط وخیم جسمی قرار گرفته بود به فرانسه منتقل شد. پیش از این 3کودک و 15نوزاد فرانسوی دیگر به این کشور منتقل شده‌اند اما هنوز هیچ برنامه‌ای از سوی دولت فرانسه برای انتقال تمامی کودکان سرگردان در سوریه اعلام نشده است.
شمار زیادی از این کودکان متعلق به اتباع کشورهای روسیه، کوزوو، ترکیه، ازبکستان و قزاقستان هستند که طی سال‌های گذشته با هدف پیوستن به خلافت داعش، از مسیر ترکیه راهی سوریه شدند. دولت‌های این کشورها تاکنون هرکدام بیش از 100زن و کودک را بازگردانده‌اند. در غرب اما اغلب دولت‌ها تمایلی به پذیرش این زنان و کودکان ندارند؛ کشورهایی همچون بلژیک، کانادا و استرالیا.
فرانسه در سال‌های اخیر چندین‌بار هدف حملات تروریستی اعضای داعش قرار گرفته است و اکنون بخش بزرگی از جامعه این کشور، مخالف بازگرداندن کودکان اعضای داعش هستند. به همین دلیل، دولت فرانسه اعلام کرده که زنان داعشی را هم جزو نیروهای این گروه می‌داند و درصورت ورودشان به خاک فرانسه، آنها را تحت محاکمه قرار می‌دهد.
کودکانی که به تازگی به فرانسه منتقل شده‌اند در اردوگاه الهول در شمال سوریه و در نزدیکی مرز عراق زندگی می‌کرده‌اند. این اردوگاه به تنهایی محل نگهداری حدود 10هزار زن و کودک است. طبق برآورد نیروهای کرد سوریه، هنوز شماری از زنان داعش با این گروه در ارتباط هستند و ممکن است از آنها در عملیات تروریستی آتی داعش استفاده شود. کرد‌ها با این حال خواستار بازگرداندن این زنان و کودکان به کشورهای خود هستند. آنها می‌گویند تا ابد نمی‌توانند این افراد را در اردوگاه‌های خود نگهداری کنند و کشورهای غربی باید با واقعیت پذیرش آنها کنار بیایند.

نسل تازه جهادی‌ها
گروه‌های حقوق بشری در مورد سلامت روحی و جسمی کودکانی که در اردوگاه‌های سوریه نگهداری می‌شوند هشدار داده‌اند. در کنار وضعیت بحرانی غذا، آب و دارو در این اردوگاه‌ها، شیوع کرونا نیز به بلای جان بازداشتی‌ها تبدیل شده است. به نوشته نیویورک تایمز، هیچ‌گونه امکانات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا در این اردوگاه‌ها وجود ندارد.
به گفته آنها، علاوه بر این، هرچه این کودکان بزرگ‌تر می‌شوند امکان آموزش آنها توسط مادران‌شان برای پیوستن به صفوف داعش بیشتر می‌شود. به گفته آنها، ایدئولوژی داعش کاملا در این اردوگاه‌ها زنده است و این موضوع می‌تواند به پرورش نسل جدیدی از نیروهای جهادی منجر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید