• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 2 تیر 1399
کد مطلب : 103078
+
-

ادامه محاکمه طبری در غیاب منصوری

قاضی دادگاه: راجع به فوت متهم منصوری صحت و سقم موضوع برای دادگاه احراز نشده است

قضایی
ادامه محاکمه طبری در غیاب منصوری

پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری و متهمان دیگر این پرونده، روز گذشته به ریاست قاضی بابایی در شعبه۵ دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد. این نخستین جلسه دادگاه طبری پس از درگذشت غلامرضا منصوری، متهم ردیف نهم و متواری پرونده در رومانی است. این قاضی سابق لواسان به دریافت رشوه به مبلغ 500هزار یورو از متهم حسن نجفی متهم بود. با مرگ وی این شائبه ایجاد شده که روند رسیدگی به این پرونده بزرگ فساد احتمالا با اختلال مواجه خواهد شد اما نماینده دادستان دیروز در دادگاه گفت که «نبود متهم منصوری از نظر دادسرا هیچ خللی بر روند دادرسی پرونده ایجاد نمی‌کند» چراکه دادسرا در فرایند تحقیقات مقدماتی و کشف جرم در مورد اتهامات همه متهمان ازجمله متهم منصوری بررسی‌های مؤثر را انجام داده و مستندات فراوانی را تحصیل کرده است.

غلامرضا منصوری هفته پیش توسط اینترپل در رومانی بازداشت شد و با تصمیم دادگاه رومانی تحت مراقبت پلیس و با شرایط خاص آزاد و در هتلی در این کشور ساکن بود تا در زمان مناسب تشریفات استرداد او به ایران انجام شود. اما عصر جمعه گذشته جسد این متهم در لابی هتل پیدا شد؛ هنوز جزئیات مرگ قاضی متواری مشخص و اعلام نشده است. موضوع خودکشی او مطرح شده اما وکیل وی این مسئله را رد کرده است. دیروز قاضی دادگاه هم گفت: راجع به فوت متهم ذکرشده، تا این لحظه صحت و سقم موضوع برای دادگاه احراز نشده و درصورت احراز صحت خبر، دادگاه وفق قانون در این خصوص اظهار تصمیم می‌کند. منصوری ساعاتی پس از نخستین جلسه دادگاه طبری و طرح نام او در این پرونده، با ارسال پیامی اعلام کرده بود که به کشور بازخواهد گشت و در دادگاه برای دفاع از خود حضور خواهد یافت.

رمز و رازهای طبری با نیازآذری
در جلسه دیروز دادگاه طبری، وکیل این متهم درخصوص اتهامات موکل خود دایر بر اخذ رشوه از مصطفی نیازآذری دفاع کرد. طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه به دریافت رشوه بالغ بر 200میلیارد تومان از متهمان پرونده‌های اقتصادی متهم است. بخشی از دریافتی‌های او از مصطفی نیازآذری، متهم ردیف پنجم همین پرونده است. نیازآذری فرزند کیومرث که پس از دستگیری اکبر طبری از کشور خارج شده، به مشارکت در تشکیل شبکه در امر ارتشاء و پرداخت رشوه به اکبر طبری به‌میزان ۵قطعه زمین در بابلسر و 3طبقه ویلای لوکس متهم است.
وکیل متهم طبری در دفاعیات خود مدعی شد: منشأ روابط قرارداد‌های حقوقی طبری و نیازآذری از آنجایی ناشی می‌شود که نیازآذری از فعالان اقتصادی کشور در حوزه‌هایی چون طلا و پروتئین و همشهری طبری بوده است. وکیل متهم طبری در ادامه گفت: موکل من ۵قطعه زمین ثبتی روی کاغذ با همان کاربری از مصطفی نیازآذری خریداری کرده، دادسرا به کدامین دلیل پیگیری ادعای پرونده نیازآذری را مرتبط دانسته است؟
در بخشی از دادگاه، نماینده دادستان با اشاره به موارد مطرح‌شده از سوی وکیل متهم طبری گفت: وکیل متهم که مدعی است موکلش طی ۲۰سال سر سوزنی تخلف مرتکب نشده، توضیح نمی‌دهد که موکلش چرا بدون داشتن سمت و بدون تصریح به وکالت، به‌جای همسرش در ۵فقره اثر انگشت درج می‌کند؛ حال آنکه براساس ماده۱۰۰ قانون ثبت اسناد و املاک کشور این عمل موکل وی جرم جعل محسوب می‌شود. قهرمانی درباره ساخت‌وسازهای غیرقانونی در زمین‌های دریافت‌شده از نیازآذری توسط طبری گفت: ملک در زمان واگذاری کاربری زراعی داشته، و اگر زراعی بوده چرا در این ملک ویلای لوکس ساخته شده که این یک جرم دیگر است و براساس کدام مجوز بوده است؟

     محاکمه متهمان 4هزار میلیاردی

روز گذشته، جلسه محاکمه گروه عظام‌خودرو و رسیدگی به اتهامات عباس ایروانی و سایر متهمان در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد؛ نخستین جلسه این پرونده در 10مهرماه سال98 برگزار شده بود. این پرونده دارای 7متهم است که عباس ایروانی مدیر گروه عظام (تولید‌کننده قطعات خودرو) به‌عنوان متهم ردیف اول به افساد فی‌الارض از مجاری اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به‌صورت عمده و کلان، رهبری گروه مجرمانه سازمان‌یافته قاچاق قطعات خودرو، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از اسناد مجعول، معاونت در پرداخت رشوه و مشارکت در فراری‌دادن متهم است.
در نخستین جلسه دادگاه محاکمه متهمان گروه عظام، نماینده دادستان درباره عباس ایروانی مدیر این گروه و متهم ردیف اول پرونده گفت: متهم ایروانی یکی از پرنفوذترین فعالان اقتصادی است که عمده فعالیت خود را بر پایه رشوه و رانت اطلاعاتی بنا نهاده و به‌دنبال تحصیل مال نامشروع بوده است. شاه‌محمدی گفت: رقم دست‌اندازی ایروانی به بیت‌المال سالانه بیش از ۴۰۰میلیارد تومان بوده که در سال‌های فعالیت وی در مجموع به بیش از ۴هزار میلیارد تومان رسیده است.
جلسه روز گذشته دادگاه عظام خودرو، نوبت دفاعیات مرادعلی کرم‌نیا، متهم ردیف پنجم پرونده بود. این متهم که از کارمندان سابق گمرک بوده، به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور و مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو متهم است. این متهم در بخشی از دفاعیات خود در برابر اتهامش در زمینه «کم‌اظهاری در تعداد کالا‌های وارداتی» گفت: چگونه می‌توان پذیرفت که گروه عظام ١٨سال مبادرت به واردات کالا کرده و حال همه کالا‌های ترخیص‌شده مشمول کالا‌های قاچاق شوند! وی ادامه داد: بنده در کدامیک از اظهارنامه‌ها نقش داشتم و اساسا وفق مقررات من چه کاری باید انجام می‌دادم که ندادم؟ هیچ‌یک از مدیران و کارمندان گمرک در ارتکاب بزه جعل باخبر نبودند و هیچ‌گونه اهرمی برای شناسایی نداشتند تا بتوانند ثابت کنند اسناد ضمیمه اظهارنامه‌ها جعل بوده است. کرم‌نیا در پاسخ به اظهارات قاضی دادگاه مبنی بر دریافت رشوه 3 تا 4میلیون تومانی از خاتمی‌پور، متهم دیگر این پرونده گفت: «خبری از این موضوع ندارم.»
نماینده دادستان در دادگاه در پاسخ به ادعاهای متهم گفت: شما با دستخط خودت نوشتی این مقادیر را دریافت کرده‌ام و همچنین نوشته‌ای مقداری از این سکه‌ها را از گروه عظام گرفته‌ام. وی خاطرنشان کرد: شما اقاریر خود را نزد بازپرس پرونده پذیرفته و قبول کرده‌اید که این دریافت‌ها را از گروه عظام داشته‌اید و همچنین خود خاتمی‌پور لیست افرادی که در گمرک غرب به آنها رشوه می‌داده را در اختیار ما گذاشته است.

درخواست وزارت خارجه برای انتقال جسد منصوری

با دعوت از سفیر رومانی در کشورمان و اعطای یادداشتی، وزارت امور خارجه خواستار اقدام سریع مقامات ذیربط رومانی برای روشن‌شدن علت مرگ تبعه ایرانی شد. مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه، با دعوت از سفیر رومانی در تهران و اعطای یادداشت رسمی وزارت امور خارجه به وی، خواستار تسریع در اقدام مقامات ذیربط کشور رومانی برای بررسی و اعلام علت مرگ غلامرضا منصوری، تبعه ایرانی شد. این تبعه کشورمان روز جمعه در کشور رومانی درگذشت. به گزار همشهری، مدیرکل کنسولی ضمن تأکید بر وظیفه دولت رومانی در تامین امنیت جانی غلامرضا منصوری که تحت نظارت پلیس آن کشور قرار داشته، با اشاره به درخواست خانواده متوفی و اهمیت این پرونده برای افکار عمومی بر لزوم سرعت‌بخشیدن به روند انجام تحقیقات پزشکی قانونی، شفاف‌سازی‌ درخصوص علت فوت غلامرضا منصوری و انتقال جسد متوفی به کشور تأکید کرد. سفیر رومانی نیز در این ملاقات تصریح کرد که بعد از اخذ نظر مقامات کشورش در این زمینه نتیجه اقدامات صورت‌گرفته را در اختیار مقامات جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد داد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید