• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 2 تیر 1399
کد مطلب : 103056
+
-

شهروندان در کاهش پسماند و هزینه‌های مربوط به دفن آن نقش پُررنگی دارند

واگن‌های مترو دفن می‌شوند!

واگن‌های مترو دفن می‌شوند!

محمود مولایی _ خبر‌نگار

بیشتر از اینکه تولید پسماند شهروندان تهرانی خشک باشد ‌تر است؛ درحالی‌که اگر آمار پسماند خشک بالاتر بود، اتفاق بهتری رخ می‌داد. شهروندان پایتخت روزانه کمتر از 7هزار تن زباله تولید می‌کنند که اگر رطوبت پسماندها گرفته شود، هزینه 500میلیارد تومانی دفن پسماند به نیمه می‌رسد. گرفتن رطوبت پسماند اغلب در دستِ خانواده‌هاست که علاوه بر «تفکیک زباله از مبداء» پیش از خارج‌کردن کیسه زباله از خانه کارهای دیگری هم می‌توانند انجام دهند. البته نقش سازمان صداوسیما و شهرداری تهران در فرهنگسازی این موضوع بسیار پُراهمیت به‌نظر می‌رسد، اما هر یک از شهروندان کلانشهر تهران با رعایت برخی مسائل در زمینه پسماند می‌توانند در کاهش هزینه، کاهش آلودگی و... نقش‌آفرین باشند. سرانه پسماند خانگی به‌ازای هر نفر 700گرم است، یعنی هر فرد با گرفتن رطوبت زباله تولید کرده خود و تفکیک زباله‌تر و خشک سبب کاهش شیرابه می‌شود؛ شیرابه‌ای که به محیط‌زیست‌آسیب می‌زند و در نهایت این آسیب‌رسانی متوجه مردم می‌شود.

چطور حجم پسماند را کاهش دهیم؟
با رهاکردن هر تن زباله در فاضلاب 500لیتر شیرابه خارج می‌شود.

امروزه در بسیاری از آشپزخانه‌ها سینک‌های ظرفشویی به همان اندازه که محلی برای ظرف شستن هستند، محلی هم برای ریختن زباله‌هایی نظیر تفاله چای، پوست میوه و حتی کاغذ خرده هم وجود دارد و اهمیتی هم ندارد که دائم زیر شیر آب بر وزن آنها اضافه می‌شود.

روزانه در هر خانه‌ای حداقل یک‌بار تفاله چای دور ریخته می‌شود. تفاله‌ای که رطوبت بسیاری دارد و قرار گرفتن این تفاله در کیسه زباله معمولا تمام زباله داخل کیسه خیس می‌شود. درحالی‌که تفاله را قبل از دور ریختن داخل آبچکان قرار داده تا خشک شود. در این صورت در کاهش شیرابه نیز بسیار کمک خواهد شد.

نحوه استفاده از آبچکان مسئله‌ای است که در منازل مسکونی، واحدهای تجاری و یا ادارات به‌درستی رعایت نمی‌شود و بیشتر از اینکه به‌عنوان یک وسیله برای گرفتن رطوبت زباله به آن نگریسته شود، به‌عنوان یک مخزن کوچک زباله که همواره زیر شیر آب است، نگریسته شده است.

ضدعفونی کیسه‌های پلاستیکی در دوران بحران کرونا کار دشواری است. با جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای با کیسه‌های پلاستیکی می‌توانید هر بار بعد از خرید این کیسه‌ها را شست‌وشو دهید و ضدعفونی کنید.

به اندازه مصرف حداکثر 3روز نان خریداری کنید یا نان بیشتر را در فریزر بگذارید.

برای ته‌مانده مواد غذایی هم سعی کنید، آب اضافی‌شان را قبل از دور ریختن جدا کنید. مثلا به‌راحتی می‌توان آب اضافی همراه با پوست طالبی یا خربزه را در سینک خالی کرد و سپس پوست آن‌را دور ریخت.

می‌توانید به‌جای استفاده از قوطی‌های کوچک مایع ظرفشویی و دستشویی، یک‌ جامایعی کنار سینک یا روشویی نصب کنید و هر از گاهی آنها را با مایع‌های گالنی پرکنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید