• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 2 تیر 1399
کد مطلب : 103041
+
-

برکت خداوند در زندگی

نگاه
برکت خداوند در زندگی


مهدی بهادری‌نژاد ـ استاد دانشگاه و چهره ماندگار

خداوند، جهانِ آفریده خود را طبق نظام آفرینشی که تدوین فرموده اداره می‌کند. او طبق این نظام به انسان توانایی داده تا به قسمت‌هایی از این نظام پی ببرد یا به‌اصطلاح برخی از «رموز طبیعت» را کشف کند. او قسمت‌هایی از این نظام را نیز از طریق وحی به اطلاع مردم رسانده است. در مورد نظام آفرینش می‌توان گفت که چیزی رخ نمی‌دهد که طبق آن نباشد. خداوند به تمام چند میلیارد انسان و میلیارد میلیارد موجود دیگر در روی زمین و نسبت به تمام کرات و ستارگان و کهکشان‌ها لطف خود را طبق این نظام اعمال می‌کند.
نظام آفرینش خداوندی طوری است که چنانچه ما مردم شکرگزار الطاف و نعمات الهی باشیم، او نعمات خود را بر ما افزایش می‌دهد و اگر نباشیم دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شویم.
شکر نعمت نعمتت افزون کند
کفر نعمت از کفت بیرون کند
به آیات قرآن مجید توجه می‌کنیم:
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ(سوره 7، الاعراف، آیه 96) و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند، قطعا برکاتی از آسمان و زمین برایشان می‌گشودیم، ولی تکذیب کردند. پس به (کیفر) دستاوردشان (گریبان) آنان را گرفتیم.
إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُوا إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَکَانَ الشَّیْطَانُ لِرَبِّهِ کَفُورًا(سوره 17، الاسرا، آیه 27) وَمَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَنْ کَثِیرٍ(سوره 42، الشوری، آیه 30) و هر(گونه) مصیبتی به شما برسد به سبب دستاورد خود شماست و (خدا) از بسیاری در می‌گذرد... وَ مَنْ یَتَّقِ‌الله یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا-وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ و َمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی‌اللهفَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ‌الله بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ‌اللهلِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا (سوره 65، الطلاق، آیات 2و 3)...و هر کس از خدا پروا کند، (خدا) برای او راه بیرون‌شدنی قرار می‌دهد- و از جایی که حسابش را نمی‌کند، به او روزی می‌رساند، و هر کس بر خدا اعتماد کند، او برای وی بس است. خدا فرمانش را به انجام ‌رسانده است. به راستی خدا برای هر چیزی اندازه‌ای مقرر کرده است. این آیات بیان‌کننده قسمت‌هایی از نظام آفرینش خداوندی است. معتقدم بسیاری از مشکلاتی که ما مردم داریم و کشور عزیزمان ایران گریبانگیر آن است به‌خاطر سپاسگزاری نکردن کامل ما از خداوند است. این سپاسگزاری می‌تواند به‌صورت‌های زیر باشد: صداقت در افکار و گفتار و رفتار، مراعات حقوق دیگران و محبت‌ورزی بی‌توقع به همه، ارائه مؤثرترین خدمت بی‌ریا به نیازمندترین افراد، استفاده بهینه از (اسراف نکردن در مصرف) منابعی نظیر آب، انرژی، غذا، دارو، وقت، پول و حفاظت از محیط‌زیست.
بیاییم با مراعات نکات فوق سپاسگزاری خود را از خداوند نشان دهیم و برکت را در زندگی خود و کشور عزیزمان افزایش دهیم. بسیاری از مردم دنیا مفاد آیات ذکر شده فوق را عملاً پذیرفته و با مراعات 5موضوع مذکور، زندگی آرام‌تر و با شادی بیشتری دارند و خداوند به زندگی آنان برکت داده است. می‌توانیم به آمارهای مختلف مراجعه کنیم و ببینیم که در مراعات نکات فوق در ایران با مقایسه با متوسط سرانه جهانی چقدر ضعیف هستیم. یقیناً شما افرادی را می‌شناسید که نکات اساسی فوق را رعایت نمی‌کنند یا خیلی کم مراعات می‌کنند یا برعکس، کسانی را می‌شناسید که در مراعات تمام یا بعضی از نکات فوق بسیار حساس هستند. نیازی نیست که وقت خود را صرف چنین بررسی‌هایی کنیم یا مثلاً کشف کنیم که از چه زمانی ما ایرانیان توجه نکردن به نکات فوق را شروع کرده‌ایم یا در قرن‌های گذشته مردم ایران چگونه بوده‌اند.
بهتر است به آیات ذکر شده فوق که بیانگر قسمت‌هایی از نظام آفرینش هستند توجه دقیق داشته باشیم و در روش زندگی خود بازنگری کرده و مراعات نکات پنجگانه فوق را سرمشق افکار و گفتار و رفتار خود قرار داده و ایمان داشته باشیم که خداوند نعمات و برکاتش را در زندگی ما افزایش خواهد داد و ما از یک زندگی شاد و سالم برخوردار شده و کشور عزیزمان در جهان سربلند خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید