• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 2 تیر 1399
کد مطلب : 103028
+
-

جشن پیروزی؛ زیر سایه کرونا

مسکو در حالی برای برگزاری رژه پیروزی و انتخابات سرنوشت‌ساز اصلاح قانون اساسی آماده می‌شود که کرونا، همچنان در روسیه قربانی می‌گیرد

گزارش
جشن پیروزی؛ زیر سایه کرونا


جواد نصرتی ـ خبرنگار

 چهارشنبه رویداد بزرگی در روسیه برگزار خواهد شد؛ ولادیمیر پوتین، هفتادوپنجمین سالروز پایان جنگ جهانی در اروپا را با برگزاری مراسم رژه پیروزی جشن خواهد گرفت.
به‌گزارش سی‌ان‌ان، این جشن برای مسکو چنان مهم است که قرنطینه‌های مربوط به همه‌گیری کرونا را زودتر پایان می‌دهد تا رژه بدون اخلال برگزار شود. آخرین محدودیت‌ها برای رفتن به باشگاه‌ها و رستوران‌ها امروز، یک هفته زودتر از چیزی که شهردار مسکو اعلام کرده بود، برداشته خواهد شد تا همه‌‌چیز برای مراسم در میدان سرخ آماده باشد. رژه پیروزی و برنامه‌های جانبی آن، همگی بخشی از برنامه گسترده‌تر دولت روسیه برای یک رویداد بسیار مهم‌تر برای پوتین است؛ رأی‌گیری سراسری درباره متمم جدید برای قانون اساسی که قرار است اول جولای (11تیر) برگزار شود.
برای روسیه که قرنطینه و تردیدهای اقتصادی آن را خسته و رنجور کرده است، بازگشایی‌ها، بازگشت به زندگی عادی به‌شمار می‌رود. اما ابر تردیدی که کرونا روی رویدادهای پیش رو ایجاد کرده همچنان پابرجاست. این مراسم قرار بود زودتر برگزار شود اما کرونا باعث تعویق آن شد. به‌صورت سنتی، کهنه‌سربازان جنگ جهانی در جایگاهی کنار پوتین می‌نشینند و رژه سربازان جوان ارتش را نگاه می‌کنند. اما این کهنه‌سربازان امسال در اردوگاه بهداشتی ویژه‌ای در خارج از مسکو قرنطینه شده‌اند. شهردار مسکو هم از مردم خواسته از تلویزیون این مراسم را مشاهده کنند چون محدودیت‌هایی برای حضور مردم در مراسم وجود دارد.
درحالی‌که مسکو خود را برای این رژه آماده می‌کند، شهرهای زیادی، به‌خاطر همه‌گیری کرونا، علاقه‌شان را به برگزاری مراسم جشن از دست داده‌اند.
براساس تحقیقات مستقل سی‌ان‌ان، در 2هفته گذشته دست‌کم 25شهر از برگزاری مراسم رژه در تاریخ 24ژوئن سر باز زده‌اند. براساس فهرست رسمی‌ای که وزارت دفاع روسیه منتشر کرده، تنها 28شهر که بیشتر آنها محل استقرار فرماندهی‌های منطقه‌ای ارتش هستند و یا جایگاهی تاریخی در جنگ جهانی دوم داشته‌اند رژه را برگزار خواهند کرد. در همین شهرها هم هنوز برخی محدودیت‌ها برقرار است و انتظار نمی‌رود شاهد گردهمایی بزرگ مردم باشیم. سخنگوی ولادیمیر پوتین گفته که کرملین تصمیم دولت‌های محلی برای محدود کردن رژه را درک می‌کند.
برخلاف مراسم رژه پیروزی که دولت‌های محلی زیادی آن را محدود کرده‌اند، رأی‌گیری برای تغییرات در قانون اساسی که می‌تواند پوتین را تا سال2036 در رأس قدرت باقی نگه‌دارد، با وجود مخالفت برخی دولت‌های محلی، طبق برنامه برگزار خواهد شد.
در ماه‌های گذشته، نیمی از موارد تازه کرونا در روسیه در مسکو ثبت شده بود و حالا 80درصد موارد جدید ابتلا به کرونا که اخیرا اعلام شده بین 7 تا 8هزار مورد است و از همین منطقه گزارش شده است. دیروز اعلام شد که آمار کلی مبتلایان در این کشور به 584هزار و 680نفر رسیده و مجموع قربانیان ویروس همه‌گیر کرونا به 8هزار و 111نفر رسیده است.
کمیته مرکزی انتخابات برای کاهش حضور همزمان مردم، برنامه برگزاری انتخابات در 5روز را پیشنهاد کرده است. براساس دستورالعمل‌های بهداشتی، هر صندوق رأی‌گیری تنها می‌تواند در یک ساعت، از 8نفر رأی بگیرد. مسکو و نووگراد به فکر سیستم رأی‌گیری الکترونیکی افتاده‌اند و مناطق دیگر امیدوارند با به‌کارگیری داوطلبان بیشتر، رأی‌گیری در خانه‌ها را پیش ببرند.
دولت در حالی بر برگزاری انتخابات اصرار می‌کند که برخی اعضای کمیته مرکزی انتخابات علیه برگزاری آن موضع گرفته‌اند و در نامه‌ای سرگشاده درباره تهدید کرونا علیه سلامت کارکنان هشدار داده‌اند.
برگزاری انتخابات اما چندان جدی گرفته نمی‌شود، چون بسیاری معتقدند نتایج از همین الان مشخص شده است. در روزهای اخیر، تصاویری از کتاب‌فروشی‌هایی در روسیه مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته که در آنها، قانون اساسی تازه چاپ‌شده روسیه با تغییرات جدید به فروش می‌رسد. این تغییرات بدون کوچک‌ترین مخالفتی در مجلس قانونگذاری و همینطور دادگاه عالی روسیه تصویب شده‌اند.
در ‌ماه مارس، الا پامفیلووا، رئیس کمیته مرکزی انتخابات گفته که متمم‌ جدید از همین حالا «قانونی» است و برگزاری انتخابات نشانه حسن نیت ولادیمیر پوتین است که می‌خواهد از نظرات مردم کشورش باخبر شود و صدای آنها را بشنود. با این حال سازمان‌های ناظر به شرایط سیاسی روسیه و رسانه‌ها این هفته گزارش داده‌اند که به کارمندان و کارگران نهادهای دولتی گفته شده در انتخابات شرکت کنند تا میزان مشارکت بالا برود.
گولوس، سازمان مستقل غیردولتی روسیه که درباره انتخابات در این کشور فعالیت می‌کند، دست‌کم 145مورد اجبارکردن مردم به رأی دادن را ثبت کرده و تصاویر زیادی از تهدید مدیران مدرسه و روسای ادارات دولتی را منتشر کرده که در آنها کارمندان تهدید شده‌اند اگر رأی ندهند از کار اخراج خواهند شد.
در کراسنویارسک، رویکرد مقامات دولتی به‌جای تهدید، تشویق است؛ حدود 10ماشین و آپارتمان و دیگر هدایا قرار است به‌صورت قرعه‌کشی بین افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند توزیع شود. این قرعه‌کشی را انجمن وکلای روسیه برگزار می‌کند و تنها کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند حق شرکت در آن را دارند. روسای شعب  محلی این انجمن در ماه‌های اخیر متمم‌های جدید را به شورای محلی برده و اعضای آن را توجیه کرده‌اند.


دیروز اعلام شد که آمار کلی مبتلایان در روسیه به 584هزار و 680نفر رسیده و مجموع قربانیان ویروس همه‌گیر کرونا به 8هزار و 111نفر رسیده است
 

این خبر را به اشتراک بگذارید