• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 2 تیر 1399
کد مطلب : 103012
+
-

۱۲۲۷ توزیع‌کننده و خرده فروش مواد‌مخدر در پایتخت بازداشت شدند

قارچی سمی؛ مخدر جدید قاچاقچیان

داخلی
قارچی سمی؛ مخدر جدید قاچاقچیان

الهه فراهانی ـ خبرنگار

تازه‌ترین طرح پلیس مبارزه با موادمخدر تهران به بازداشت بیش از هزارتوزیع‌کننده و خرده فروش مواد‌مخدر در پایتخت منجر شد. در این میان مأموران از قاچاقچیان ماده جدید و اعتیاد آوری به نام قارچ سمی کشف کردند.
به گزارش همشهری، سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت روز گذشته در جمع خبرنگاران حضور یافت و از دستاوردهای چهارمین مرحله از طرح ظفر گفت. او توضیح داد: این طرح از یک هفته گذشته در پایتخت اجرایی شد که در مجموع این عملیات‌ 1227توزیع‌کننده و خرده فروش مواد‌مخدر دستگیر، بیش از یک تن مواد‌مخدر کشف و ۳ باند بزرگ بین‌المللی نیز متلاشی شد.
وی ادامه داد: از این افراد در مجموع ۱۲۱۹ کیلوگرم انواع مواد‌مخدر شامل تریاک، شیشه، گل و... کشف و ضبط شده است که بیشترین آن از نوع تریاک بوده و کمترین آن نیز یک نوع مخدر جدید و اعتیاد آور به نام قارچ سمی است.
به گفته رئیس پلیس پایتخت، در اجرای این طرح 27قاچاقچی دستگیر شده‌اند و از آنان 3قبضه اسلحه نیز کشف شده است.
سردار رحیمی در ادامه به جمع‌آوری 2هزار معتاد متجاهر نیز از سطح خیابان‌ها و معابر اشاره کرد و گفت: این افراد از ۱۱ محله جمع‌آوری شده‌اند.
به گفته وی، در 3‌ماه گذشته ۶۷۸۷ کیلوگرم انواع مواد‌مخدر در تهران کشف و ضبط شد. ۱۶۳ قاچاقچی عمده نیز دستگیر شدند که در میان آنها چند قاچاقچی حرفه‌ای و چند قاچاقچی بین‌المللی نیز حضور دارند.
رئیس پلیس تهران با بیان اینکه آمار کشفیات مواد‌مخدر در 3 ماهه امسال نسبت به 3 ماهه سال قبل رشدی ۲۵ درصدی داشته است، خاطرنشان کرد: در این مدت ۱۲ هزار و ۵۰۷ معتاد متجاهر جمع‌آوری شدند که از این تعداد حدود ۵هزار نفر در مراکز درمانی پذیرش شدند، اما مابقی در طرح غربالگری پذیرش نشدند که دلیل عدم ‌پذیرش آنها را باید از دستگاه‌های ذیربط پیگیری کرد.


 قارچی سمی



«فروش قارچ سمی». این، تبلیغات نوعی ماده مخدر جدید و عجیب است که فروشندگان آن را از طریق فضای مجازی در غرب تهران می‌فروختند. عجیب‌تر اینکه آنها پول هنگفتی در قبال فروش این نوع قارچ‌ها از مشتریان خود دریافت می‌کردند. مأموران پایگاه دوم مبارزه با مواد‌مخدر پایتخت وقتی در جریان فعالیت این باند قرار گرفتند برای شناسایی و بازداشت متهمان وارد عمل شدند.
سرهنگ عبدالوهاب حسنوند، رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر تهران به همشهری می‌گوید: این مواد، نوعی قارچ سمی است که متأسفانه افراد سودجو، جوانان را به مصرف این نوع قارچ که مدعی شده‌اند مخدر جدید است، تشویق می‌کنند و با قیمت‌های گزاف در اختیارشان قرار می‌دهند. این قارچ‌ها اثرات تخریبی و جبران ناپذیری به ‌مراتب بدتر از گل و شیشه دارد که افراد باید هوشیار باشند. وی ادامه می‌دهد: این نوع مواد‌مخدر چون انحصاری است و در اختیار افرادی است که خودشان آن را تولید می‌کنند، به همین دلیل با قیمت خیلی بالایی به فروش می‌رسد. وی در ادامه می‌گوید: فروشندگان قارچ سمی اغلب از طریق فضای مجازی اقدام به تبلیغات و فروش مواد‌مخدر می‌کردند. البته آنها از راه‌های دیگر هم مشتریان‌شان را شناسایی می‌کردند که با اطلاعاتی که مأموران به‌دست آوردند موفق شدند 3نفر از فروشندگان را دستگیر کنند. رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر تهران درباره تولید قارچ‌های سمی می‌گوید: برابر تحقیقات انجام شده قارچ‌های سمی به 2 شیوه صنعتی و سنتی تولید شده و پس از آنکه قارچ کشت می‌شود با استفاده از فرایندهای شیمیایی و روش‌های مخصوص، افزودنی‌هایی به آن اضافه می‌شود که قدرت تخریب بسیار بالایی دارد.
وی گفت: کشف حدود 10گرم از این ماده مخدر مجازات بیش از 2سال زندان را برای فروشنده در پی دارد و در این عملیات حدود 700گرم از این قارچ‌های سمی کشف شد و تحقیقات در این پرونده ادامه دارد.


کیک یک میلیونی با طعم گل



«کیک یک میلیون تومانی با طعم گل» این، تبلیغات دیگری از فروشندگان مواد‌مخدر در فضای مجازی است. گردانندگان این باند یک زن و 5مرد هستند که در اینستاگرام ماده مخدر گل می‌فروختند. آنها با گل کیک درست می‌کردند و هر کیک یک کیلویی را به قیمت یک میلیون تومان به فروش می‌رساندند. تحقیقات برای دستگیری این گروه از چند وقت قبل شروع شد. وقتی مأموران پلیس مبارزه با مواد‌مخدر با پیج این باند خلافکار در اینستاگرام مواجه شدند، اقدامات اطلاعاتی را برای شناسایی و بازداشت آنها شروع کردند. به گفته رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران، مأموران موفق شدند 6عضو این گروه که 5مرد و یک زن بودند را شناسایی و دستگیر کنند. در مخفیگاه آنها مقدار زیادی مواد‌مخدر از نوع گل کشف شد. در ادامه مأموران به تحقیق از متهمان پرداختند و آنها اعتراف کردند که اقدام به کاشت گل کرده و هر کیلو را بین 35میلیون تا 70میلیون تومان می‌فروختند. شیوه کار این گروه طوری بود که ابتدا قیمت را اعلام نمی‌کردند تا مشتری را شناسایی کنند. اگر مشتری وضع مالی متوسطی داشت، مواد را کیلویی بین 35تا 40میلیون تومان می‌فروختند اما اگر پولدار بود هر یک کیلو را به قیمت 70میلیون به او می‌فروختند. اعضای این گروه دست به خلاقیت عجیبی هم زده بودند، آنها با مقداری مواد‌مخدر کیک درست می‌کردند. تمام مراحل پخت کیک مانند استفاده از آرد، تخم مرغ و... را انجام داده و سپس مقدار کمی گل به آن اضافه می‌کردند و کیک آماده با طعم گل را کیلویی یک میلیون تومان می‌فروختند. با این تبلیغ که کیک گل تأثیر بیشتری دارد و از این طریق مشتریان‌شان را فریب می‌دادند.
علاوه بر این اعضای این گروه از افراد پولدار سرقت و اخاذی هم می‌کردند. آنها شگردشان اینگونه بود که به بهانه تحویل مواد با افراد پولدار قرار می‌گذاشتند و بی‌آنکه ماده مخدر تحویل‌شان بدهند، با تهدید اموالشان را سرقت و از آنها زورگیری می‌کردند. در برخی مواقع هم مواد را تحویل‌شان می‌دادند و پس از آنها نقشه اخاذی و زورگیری را عملی می‌کردند.


قاچاق مواد با کوله‌پشتی مدرسه

ماموران پلیس در این طرح، زوج قاچاقچی را دستگیر کردند که برای ردگم کردن، پسربچه 6ساله خود را همراهشان می‌بردند. آنها سوار بر ماشین خود می‌شدند و به استان‌های شرقی سفر می‌کردند. در آنجا اقدام به تهیه مواد‌مخدر کرده و اغلب مواد را در کوله پشتی پسربچه خود جاسازی می‌کردند. این زوج جوان معمولا برای معامله و سفر، کودکشان را با خودشان می‌بردند تا پلیس به آنها مشکوک نشود اما در نهایت از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شدند.


 قاچاق مواد به استرالیا



اعضای یک باند بین‌المللی قرار بود مقدار زیادی شیشه را از طریق مرزهای آبی به استرالیا قاچاق کنند، اما مأموران پلیس مبارزه با مواد‌مخدر تهران پی به راز آنها برده و آنها را دستگیر کردند. سرهنگ عبدالوهاب حسنوند، رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر تهران گفت: مأموران مدتی قبل در جریان فعالیت این باند بین‌المللی قرار گرفتند و موفق شدند در جریان بررسی‌های تخصصی آنها را شناسایی کنند. اطلاعات ما نشان می‌داد که این گروه قرار است ماده مخدر شیشه را در پوشش سنگ و گچ به کشورهای خارجی انتقال بدهند و مقصد نهایی‌شان استرالیاست. آنها شگردشان این بود که سنگ و گچ را به شیشه آغشته می‌کردند و در مقصد، آن را جدا کرده و می‌فروختند.
به گفته وی، مأموران با شناسایی این باند در ابتدا 2 نفر از آنها را دستگیر کردند و با اعترافات این افراد به 3عضو دیگر باند رسیده و آنها را پیش از قاچاق محموله به استرالیا دستگیر کردند که تحقیقات از آنها ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید