• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 1 تیر 1399
کد مطلب : 102933
+
-

حمله دولت ترامپ به قوه‌قضاییه آمریکا

آمریکا
حمله دولت ترامپ به قوه‌قضاییه آمریکا


جواد نصرتی ـ خبرنگار

جیوفری برمان، دادستان پرقدرت منطقه قضایی نیویورک، با رد خبر کناره‌گیری‌اش از سوی ویلیام بار، دادستان کل آمریکا، نه‌تنها مایه شرمساری دولت آمریکا شده که بار دیگر اتهامات سیاسی کردن سیستم قضایی آمریکا توسط دولت ترامپ را داغ کرده است.
به گزارش سی‌ان‌ان، ویلیام بار، جمعه شب به‌صورتی غیرمنتظره در بیانیه‌ای غیرمعمول اعلام کرد که برمان از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد. با این حال برمان بلافاصله در بیانیه‌ای، اعلامیه دادستانی کل آمریکا را زیر سؤال برد؛ «من استعفا نداده‌ام و قصد استعفا دادن از پست خود را هم ندارم.» او همچنین گفت که قضات منطقه قضایی جنوب نیویورک او را منصوب کرده‌اند و تنها زمانی از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد که نامزد پیشنهادی رئیس‌جمهور توسط سنا تأیید شود.
این تقابل، بحران تازه‌ای را در وزارت دادگستری آمریکا ایجاد کرده و بار دیگر این سوال را مطرح کرده است که آیا ویلیام بار سیستم قضایی آمریکا را به سمتی می‌برد که اهداف سیاسی ترامپ را تامین کند یا نه.
بیانیه برمان یک ساعت بعد از آن منتشر شد که وزارت دادگستری اعلام کرد؛ دونالد ترامپ می‌خواهد جی کلیتون را که هرگز پیش از این دادستان نبوده به سمت دادستان حوزه قضایی جنوب نیویورک، سمتی که در اختیار برمان است، منصوب کند. یک مقام ارشد وزارت دادگستری آمریکا به سی‌ان‌ان گفته است که پست‌های دیگری به برمان پیشنهاد شده، اما او آنها را رد کرده است. سی‌ان‌ان همچنین گزارش داده است که پیش از این از برمان خواسته شده بود تا استعفا بدهد، اما او از این کار امتناع کرده بود. ویلیام بار در جلسه‌ای حضوری از برمان خواسته بود استعفا بدهد، اما برمان این پیشنهاد را رد کرده است. برمان از سال 2018به‌عنوان دادستان نیویورک مشغول به‌کار شده است اما از آن زمان، با قدرت زیادی روی پرونده‌های نزدیکان دونالدترامپ فعالیت کرده است. برخی از این افراد مایکل کوهن، وکیل شخصی سابق دونالد ترامپ و رودی جولیانی، وکیل شخصی فعلی ترامپ هستند. کوهن به‌خاطر دروغگویی به کنگره به زندان رفته است و برخی منابع معتقدند؛ تحقیقات برمان در نهایت برای جولیانی هم دردسرساز خواهد شد. او همچنین پرونده جفری اپستاین را هم که سال پیش در زندان خودکشی کرد را در دست دارد. اپستاین که روابط نزدیکی با بسیاری از چهره‌های سرشناس آمریکا ازجمله ترامپ داشت، به‌خاطر اتهامات سنگینی ازجمله قاچاق جنسی زندانی شد، اما در زندان خودکشی کرد.
ترامپ و بار از مدت‌ها پیش مشکلات زیادی با دفتر دادستانی منطقه قضایی جنوب نیویورک داشته‌اند، اما از ترس اینکه اقدام مستقیم آنها باعث افزایش انتقادها شود مستقیما درباره سرنوشت برمان دخالت نمی‌کردند. فعالیت‌های خبرساز برمان و تیم او درباره پرونده‌های نزدیکان ترامپ هم اجازه نمی‌داد که دولت مستقیما وارد میدان شود. با این حال در ماه‌های گذشته به‌خاطر همه‌گیری کرونا، دفتر برمان عملا فعالیت‌های چندانی نداشته و ساکت بوده است و احتمالا ترامپ و بار فکر کرده‌اند، حالا بهترین زمان برای بیرون کردن برمان است. پریت بهاراتا، دادستان منطقه جنوب نیویورک که در سال 2017و بلافاصله بعد از روی کارآمدن دولت جدید آمریکا توسط ترامپ اخراج شد گفته است که بیانیه دادستان کل آمریکا، در شرایطی که برمان تحقیقات خاصی را دنبال می‌کند بسیار غیرطبیعی است. دمکرات‌های کنگره هم خیلی سریع به این مسئله واکنش نشان دادند و خواستار توضیحات بیشتری شدند. چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات‌ها در سنا در واکنش به اقدام دادستانی آمریکا گفته است: « اخراج دیرهنگام در جمعه شب احتمال فساد در پروسه‌های قانونی را مطرح می‌کند. چه چیزی ترامپ را عصبانی کرده است؟ یک اقدام پیشین این دادستانی یا پرونده‌ای که همین حالا هم در جریان است؟»
جروم نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان که دمکرات اهل نیویورک است هم گفته است که از برمان دعوت خواهد کرد تا در جلسه این کمیته در کنگره شرکت کند. او همچنین بار دیگر به ویلیام بار اتهام زده که بدون درنظر گرفتن جایگاه خود، به نفع دونالد ترامپ عمل کرده است.
دادستانی کل آمریکا به‌صورت سنتی مستقل از دخالت‌های سیاسی فعالیت می‌کند، اما منتقدان ویلیام بار، او را متهم می‌کنند که با سیاسی‌کردن سیستم قضایی آمریکا، منافع ترامپ را بر قانون ترجیح می‌دهد. او پیش از این در پرونده‌های بسیار رده بالای دیگری مانند پروند‌های راجر استون، مشاور سابق ترامپ و همینطور مایکل فلاین، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ دخالت کرده و باعث انتقاد مقامات پیشین و فعلی آمریکا شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید