• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
شنبه 31 خرداد 1399
کد مطلب : 102840
+
-

پرواز دوباره کروزهای نیروی دریایی

موشک‌های برد کوتاه و بلند نیروی دریایی در رزمایش شهدای دریادل رمضان به هدف اصابت کرد

پرواز دوباره کروزهای نیروی دریایی

۴۰روز پس از حادثه منجر به شهادت ۱۹تن از پرسنل ارتش در آب‌‌های جنوبی کشور، نیروی دریایی ارتش پنجشنبه گذشته تمرین رزمی «شهدای دریادل رمضان» را به یاد این شهدا برگزار کرد. در این رزمایش موشک‌های کروز دریایی برد کوتاه و بلند تولید وزارت دفاع در محدوده شمال اقیانوس هند و دریای عمان با موفقیت شلیک شد. عصر روز یکشنبه 21اردیبهشت حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آب‌های جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به شهادت رسیدند. براساس گزارش روابط عمومی ارتش، در تمرین رزمی نیروی دریایی ارتش موشک‌های کروز دریایی بردبلند، اهداف پیش‌بینی‌شده را در فاصله 280کیلومتری منهدم کردند که برد این موشک‌ها، قابل افزایش است. موشک‌‌های ساحل به دریا و دریا به دریای این نیرو با بردهای کوتاه و بلند، همزمان از ساحل و عرشه شناورهای نیروی دریایی ارتش با موفقیت شلیک شدند و اهداف تعیین‌شده را با دقت بسیار زیاد مورد اصابت قرار دادند.
امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش با موفقیت‌آمیز خواندن تمرین رزم سطحی شهدای دریادل رمضان و شلیک موشک‌های بردبلند و کوتاه و اصابت بسیار دقیق به اهداف تعیین‌شده در دریا گفت: دستیابی به این موفقیت جدید بومی با همت جوانان ولایتمدار ایرانی که محصول همدلی و هماهنگی میان نیروی دریایی ارتش و وزارت دفاع است، دست بلند جمهوری اسلامی برای مقابله با هر تهدیدی علیه نظام و مردم بوده و روحیه خودباوری در نیروهای مسلح را تقویت کرده است.
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایان تمرین رزم سطحی شهدای دریادل رمضان شلیک موشک‌های کروز را گامی امیدبخش در ارتقای توان دفاعی و بازدارندگی دانست و گفت: مسیر روشن خوداتکایی و قطع وابستگی‌های تجهیزاتی را با همت متخصصان وزارت دفاع، مراکز دانش‌بنیان و جهادگران ارتش و مجموعه نیروهای مسلح، بدون توجه به تحریم‌های ظالمانه طی خواهیم کرد و شلیک موفق موشک‌های بردبلند ما نشانه‌هایی از پیشرفت‌ چشمگیر در هم‌افزایی نیروهای مسلح و صنایع دفاعی است.
سردار سرتیپ قاسم تقی‌زاده، جانشین وزیر دفاع نیز با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دریادل نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از هیچ تلاشی در جهت پشتیبانی و ارتقای توان رزم نیروهای مسلح فروگذار نخواهد کرد و تولید و تحویل‌دهی متنوع‌ترین، پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات راهبردی در حوزه‌های رزم موشکی، زمینی، هوایی، دریایی، پدافندی، الکترونیک و راداری برگ زرینی در افتخارات وزارت دفاع بوده است. 
همزمان با این تمرین امیر دریادار خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش با خانواده شهدای حادثه کنارک دیدار و بر پاسداشت خون شهدای آن نیرو تأکید و از صبر و روحیه خانواده شهدا تجلیل کرد. بالگردها و شناورهای نیروی دریایی ارتش نیز با حضور در مشهد شهدای دریادل رمضان این محل را گلباران و به مقام شامخ شهیدان والامقام شناور کنارک ادای احترام کردند. 

 موشک‌های سوپرسونیک با سرعت چندبرابر صوت
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به تولید موشک‌های پیشرفته‌تر در آینده گفت: تولید موشک‌های سوپرسونیک را در آینده نزدیک در دستور کار خواهیم داشت که در آنها موتورهای جدید توربوفن به‌کارگیری خواهند شد تا بتوانند با سرعت چندبرابر صوت حرکت کنند. دریادار حسین خانزادی درباره ویژگی‌های این موشک‌‌ها توضیح داد: در مجموعه موتورهای موشکی نیروی دریایی ارتش قطعا تغییراتی اتفاق خواهد افتاد که این موتورها باید درجه حرارت بالاتر در زمان طولانی‌تر را تحمل‌ کنند. در سامانه‌های سوخت‌رسانی و سیستم ناوبری نیروی دریایی ارتش نیز قطعا تغییراتی خواهیم داشت. او با بیان اینکه امروز به برد موشکی ۳۰۰کیلومتر دست یافته‌‌ایم و به‌زودی به برد خیره‌کننده بیشتر نیز خواهیم رسید، از برنامه نیروی دریایی ارتش برای ساخت موشک‌های نسل طلاییه خبر داد و گفت: موشک‌هایی که امروز به‌صورت کروز استفاده کردیم از نسل مادون صوت هستند و نزدیک به سرعت صوت پرواز می‌کنند. همچنین به گفته او؛ «در مجموعه نیروی دریایی به‌دنبال عمود پرتاب کردن موشک‌ها هستیم که این اتفاق این امکان را به ما خواهد داد تا تعداد بیشتری از موشک‌ها را روی عرشه کشتی‌ها جای داده و اهداف متنوع‌تری را مورد اصابت قرار دهیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید