• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 27 خرداد 1399
کد مطلب : 102781
+
-

کسبه بازار پروانه به صورت موقت در پارک شهر فعالیت می کنند

ماجرای فعالان جمعه بازار پارکینگ پاساژ پروانه در خیابان جمهوری، پیچیده شده است. از یکسو جمعه بازاری‌ها می‌گویند باید بتوانند در این پاساژ فعالیت خود را ادامه دهند و از سوی دیگر کسبه و مالکان مغازه‌های پاساژ اغلب مخالف فعالیت آنها هستند و می‌گویند با این کار، قیمت مغازه‌های‌شان به شدت افت کرده است. به همین منظور دیروز   مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل در نشست خبری که به منظور تصمیم گیری درباره ادامه فعالیت جمعه بازار پروانه برگزار شد گفت:  سازوکاری برای حل این مساله عرضه شده و امیدواریم در کمیسیون های مربوطه تصویب شود.
 به گزارش همشهری، سیدعلی مفاخریان با بیان اینکه در این بازار به نوعی سازوکار اقتصاد هنرمندان ایجاد شده است، گفت: گسترش فعالیت بازارهای فرهنگ و هنر در دستور کار این شرکت قرار گرفته و امسال برای اولین بار بازارچه فرهنگ و اقوام ایرانی در منطقه ۶ در خیابان مظفری ایجاد شده است.
 وی جانمایی پارک شهر به عنوان بازار موقت را شایسته تقدیر دانست و گفت: با وجود اینکه شهرداری تهران احداث غرفه در این فضاها را ممنوع می داند اما به جهت نقش حمایتی از بازار پروانه این تلاش صورت گرفته است.
 وی ادامه داد: مسائل امنیتی اگر در این بوستان رفع شود این بازار به صورت موقت در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.
 مفاخریان با اشاره به اینکه روز اولی که این بازار به صورت جمعه بازار فعالیتش را شروع کرد تصور نمی کرد این استقبال گردشگری ایجاد شود، گفت: ایجاد بازارهای متمرکز فرهنگ و هنر در دستور کار قرار دارد.
 وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به جانمایی پارک شهر و دسترسی به ایستگاه‌های مترو با وجود شرایط بهداشتی به صورت موقت از آن استفاده می شود، تا ظرفیت‌های دیگر شهر تهران بررسی شود. تا این بازار فرهنگی و هنری کارش را ادامه دهد.  مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل با بیان اینکه توسعه شرایط فروش مجازی در این حوزه کمک کننده است، گفت: فضای مجازی نقش کمک‌کننده‌ای به تولید کننده های پروانه دار د و می‌تواند در حوزه مشاغل سیار نقش قابل‌توجهی داشته باشد و از شرایط کرونا به نفع اقتصاد کمک بگیرد.  علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ اما در این نشست گفت:  آخرین قرارداد حقوقی پاساژ پروانه یک قرارداد سه ساله بوده است که بهمن ماه سال گذشته مهلت اجرای آن به پایان رسید. در حین قرارداد هم تلاش شد تا اقداماتی برای ایمن سازی بهتر این مجموعه در برابر آتش سوزی انجام بگیرد.
 سعادتی تصریح کرد: البته برخی از ایرادات این مجموعه باید ریشه‌ای با کار عمرانی صورت گیرد و نمی‌توان با یک کار معمولی مشکل را بر طرف کرد.
 او افزود: قرار بود با وجود پایان قرارداد، کسب و کار در پاساژ پروانه تا آخر فروردین ادامه پیدا کند اما به دلیل شیوع کرونا این موضوع محقق نشد و مجبور به تعطیلی فعالیت‌ها شدیم.
شهردار منطقه ۱۲ گفت: امروز شرایط به گونه‌ای است که امکان فعالیت جمعه بازار پروانه مجدد مهیا شده است و تلاش شهرداری منطقه ۱۲ این است که بتوانیم با همکاری‌های فی ما بین با همه ذی نفعان مجدد فعالیت جمعه بازارها را رقم بزنیم.
محمدرضا ندرلو ، معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۲ هم درخصوص فعالیت جمعه بازار پروانه که با حضور شهردار از منطقه ۱۲، مفاخریان رئیس شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل و فرمانده آتش نشانی منطقه ۱۲ برگزار شد گفت: این جمعه بازار پذیرای ۱۱۰۰ غرفه بود. اگر متوسط حضور غرفه داران در هر غرفه ۲ نفر در نظر گرفته شده باشد ما هر جمعه میزبان ۲۲۰۰ نفر از فروشندگان محترم بودیم.
 به گفته او این در حالی است که براساس آخرین سرشماری انجام گرفته در هر روز جمعه حدود ۲۰ هزار نفر از این جمعه بازار بازدید می‌کردند.
 معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: یکی از نکاتی که در اخطارهای ارائه شده در خصوص پارکینگ پروانه مطرح شده بود این بود که میان غرفه‌ها هیچ مرز خاصی وجود ندارد تا مانع از گسترش آتش از غرفه‌ای به غرفه دیگر بشود.
 او ادامه داد در کل پاساژ پروانه سیستم کشف اعلام و اطفا اتوماتیک حریق نبود و حتی مسیرهای فرار اضطراری به میزان کافی در این پاساژ وجود نداشت.
 ندرلو تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های ما در منطقه ۱۲ جایگزینی فضایی برای فعالیت مجدد کسبه جمعه بازار بود.  وی افزود: مکان‌های مختلفی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد هر کدام مشکلاتی دارد و نهایتاً تصمیم گرفته شد تا این جمعه بازار به پارک شهر منتقل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید