• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 خرداد 1399
کد مطلب : 102775
+
-

رشد 1.2درصدی شاخص بورس

نبض بازار
رشد 1.2درصدی شاخص بورس


در دادوستد‌های روز گذشته،  سهامداران جمعا 18هزارو 645میلیارد تومان اوراق بهادار دادوستد کردند که نسبت به روز یکشنبه 12درصد کاهش داشت. درمبادلات دیروز نقدینگی تازه‌ای تحت‌تأثیر اخبار مرتبط با افزایش قیمت سیمان وارد سهام شرکت‌های این گروه شد. دیروز همچنین انتشار شایعه‌ای در مورد تغییر وزیر اقتصادو رئیس‌کل بانک مرکزی سهامداران را نگران کرد. اما احسان خاندوزی یک نماینده مجلس با تکذیب تغییر وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در توییتر خود نوشت: تخریب روابط اقتصادی دو قوه به نفع مردم نیست. این شایعه با موج تازه‌واردان به بورس بر غیرحرفه‌ای‌ها زود اثر می‌گذارد.
این روز‌ها بحث کاهش نرخ بهره یکی از مهم‌ترین اخبار بازار سهام است. سهامداران به‌طور متناوب خبر‌های مربوط به کاهش نرخ سود بانکی را دنبال می‌کنند. منابع خبری می‌گویند سود بانکی در نیمه دوم سال کاهش خواهد یافت. بانک مرکزی اما برای کاهش سریع نرخ سپرده تعجیل نخواهد کرد.کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند بار دیگر شاخص‌های بورس را به پرواز در بیاورد. همچنین بحث تجدید ارزیابی‌دارایی‌ها و اصلاحات قیمتی که در بسیاری از صنایع ازجمله شرکت‌های تولید‌کننده سیمان،  لاستیک و دارومطرح است، باعث شده بازار همچنان میل به صعود داشته باشد. در این بین انتظارات تورمی موجود در بازار، محرک رشد در بسیاری از نمادها شده است. به‌ویژه آنکه دیروز مشخص شد حجم نقدینگی درسال گذشته با یک رشد بی‌سابقه 31.3درصد رشد کرده است که یکی از بالاترین رشد‌ها از سال 1385تاکنون محسوب می‌شود. این میزان رشد نقدینگی به‌دلیل آثار تورمی که دارد به‌معنای رشد قیمت‌هاست.
تازه‌ترین خبر‌ها از سهام پالایشگاه‌ها در بورس نیز حاکی از آن است که تصمیمات جدیدی برای قیمت‌گذاری فراورده‌های نفتی ‌در انجمن صنعت نفت گرفته شده که نیازمند تأیید ستاد تنظیم بازار است. این موضوع دیروز سهام پالایشگاه را در بورس تحت‌تأثیرقرار داد. در واقع انجمن صنفی پالایشگاه ۵ تصمیم جدید در مورد قیمت‌گذاری محصولات پالایشگاه‌ها گرفت. مقرر شد این تصمیمات برای تأیید نهایی در جلسه ای با کارگروه تنظیم بازار مطرح شود. دیروز همچنین رئیس‌جمهور درباره عرضه سهام شرکت‌های زیر مجموعه شستا گفت: در هفته‌های آینده ۲ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های زیر مجموعه شستا در قالب عرضه اولیه وارد بورس خواهد شد. از بازار پتروشیمی هم خبر می‌رسد که یک طرح 3 میلیون تنی پتروشیمی امسال به بهره‌برداری می‌رسد. بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت از فعال کردن طرح تولید 3 میلیون تنی پروپیلن از گاز طبیعی یا متانول خبر داد و گفت: برای اقتصادی بودن این طرح، تخصیص خوراک گازی و مشوق‌های مالیاتی درنظر گرفته‌ایم. ‌اکنون میزان تولید پروپیلن ۹۸۰ هزار تن است که ۲۰۰ هزار تن کمبود وجود دارد. این کمبود در آینده نه چندان دور به ۷۰۰ هزار تن خواهد رسید. بنابر این وزارت نفت قصد دارد در سال ۹۹ طرحی را فعال کند که تولید پروپیلن را با استفاده از روش تبدیل گاز به پروپیلن یا متانول به پروپیلن به 3 میلیون تن افزایش دهد.


این خبر را به اشتراک بگذارید