• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 26 خرداد 1399
کد مطلب : 102700
+
-

مثلث منطقه‌ای فعال شد

موضوع سوریه از محورهای مذاکرات ظریف در سفر به آنکارا و مسکو است

مثلث منطقه‌ای فعال شد

با گذشت حدود 4ماه از شیوع کرونا در منطقه و جهان رایزنی‌های دیپلماتیک از سر گرفته شده است. وزیر خارجه کشورمان در دومین سفر خود در سال‌جاری به ترکیه رفت و امروز هم عازم روسیه است. هفته گذشته سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه گفته بود: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  دیروز برای یک دیدار کاری و گفت‌وگو با همتایان خود درخصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به آنکارا و مسکو سفر ‌کرد.
ظریف اول اردیبهشت امسال در نخستین سفر خود در سال‌جاری که به‌دلیل شیوع کرونا تحت تدابیر بهداشتی انجام شد به دمشق رفت و با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرد.
رایزنی‌های دیروز و  امروز ظریف در آنکارا و مسکو هم اگرچه با اولویت موضوعات دوجانبه است، اما موضوع سوریه و نیز تحولات برجام از مهم‌ترین دستورکارهای آن به شمار می‌رود.
ایران، ترکیه و روسیه از سال 95مذاکراتی را با عنوان روند آستانه شکل دادند که این مذاکرات به کاهش مناطق تنش در سوریه منجر شد اما در میانه‌های سال گذشته یکباره با لشکرکشی ترکیه به شمال سوریه عملا روند صلح در سوریه با چالش مواجه شد و به‌دلیل وقوع درگیری‌های نظامی بین روس‌ها، ترک‌ها و سوری‌ها منطقه، آبستن درگیری‌های تازه بود که شیوع کرونا رایزنی‌های پیرامون آن را متوقف کرد.
سران ایران، ترکیه و روسیه به‌صورت دوره‌ای به میزبانی 3 کشور، نشست سه‌جانبه برگزار کرده‌اند که قرار بود نشست جدید، اواخر سال قبل به میزبانی تهران و با حضور ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان برگزار شود، اما شیوع کرونا نشست را به تعویق انداخت. با ادامه یافتن کرونا پیشنهاد شد نشست به‌صورت مجازی برگزار شود که آخرین گزارش‌ها حاکی است نشست مجازی با اجماع 3 کشور همراه نبوده و اصرار بر برگزاری نشست حضوری بوده است.
در روزی که ظریف در آنکارا با مولود چاوش اوغلو، همتای ترک رایزنی می‌کند  اعلام شد وزیران دفاع و خارجه روسیه هم در ترکیه حضور دارند تا شاید مذاکراتی درباره سوریه بین 3 کشور در بگیرد؛ اما این نشست لغو شد. روس‌ها علاوه بر مسئله سوریه درباره تحولات برجام هم نقش مهمی دارند. ایران امیدوار است این کشور که عضو دائم شورای امنیت و صاحب حق وتو به شمار می‌رود در برابر طرح آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت نقش‌آفرینی کند.
به گزارش همشهری، روس‌ها در سطح دیپلماتیک تاکنون با طرح آمریکا برای تمدید تحریم‌های ایران مخالفت کرده‌اند اما اینکه نماینده این کشور در جلسه شورای امنیت حاضر شود یا نه و چه رأیی بدهد بسته به تصمیم کلان این کشور است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور در اتخاذ این تصمیم نقش اصلی را ایفا می‌کند.
از سوی دیگر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم امروز قرار است در جلسه‌ای مجازی گزارش رافائل گروسی درباره ایران را بررسی کند که ایران را متهم به عدم‌همکاری در بازرسی از 2 سایت کرده است.
دیروز میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی توییتری درباره برگزاری جلسه آتی شورای حکام نوشت: ممکن است با وجود موارد زیادی در دستور کار، جلسه‌ای طولانی باشد. انتظار می‌رود که بیشترین توجه بر ایران معطوف باشد.
همزمانی تحرکات آژانس با گزارش ضدایرانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل که قرار است سوم تیر منتشر شود، باعث شده ایران فعالیت‌های دیپلماتیک را افزایش دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید