• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 25 خرداد 1399
کد مطلب : 102580
+
-

خروج از آلمان هدیه ترامپ به پوتین

خروج از آلمان هدیه ترامپ به پوتین

ترامپ بعد از آنکه آنگلا مرکل اعلام کرد در اجلاس گروه 7 در واشنگتن شرکت نمی‌کند، در اقدامی انتقام‌جویانه تصمیم گرفت 9500 سرباز آمریکایی را از آلمان خارج کند.
وقتی که 2 هفته پیش آنگلا مرکل به دونالد ترامپ اعلام کرد در اجلاس گروه 7 که قرار است این‌ماه در واشنگتن برگزار شود شرکت نمی‌کند، تماس تلفنی آنها که معمولا با لحنی مودبانه در جریان است، به عرصه‌ای برای بروز بدخلقی‌های ترامپ تبدیل شد.
صدراعظم آلمان، به جهان‌گیری ویروس کرونا اشاره کرد و در مقابل، ترامپ در مونولوگی طولانی به ناراحتی‌اش از گروه 7، ‌ناتو و سازمان بهداشت جهانی پرداخت. او درحالی‌که شهرهای آمریکایی صحنه آشوب‌های اجتماعی بود گفت که آمریکا معرکه عمل می‌کند و مقصر جهان‌گیری ویروس، چین است.
بلومبرگ در گزارشی نوشت، یک مقام آمریکایی که در این مکالمه حاضر بوده آن را «تماسی خوب» خواند. یک هفته بعد، آلمان متوجه شد که آمریکا تصمیم گرفته است حدود یک چهارم نیروهایش را در آلمان کاهش دهد.   9500نفر از نیروهایی که ماموریتشان، تضمین صلح در قاره اروپاست، تضمین کرده‌اند تا 3ماه آینده اروپا را ترک کنند.  هشداری در این‌باره به هیچ‌کس داده نشده بود و حتی حالا هم بیانیه‌ای رسمی درباره آن صادر نشده است. کسی رسما تأیید نکرده است که آیا این 2 مسئله به هم ربط دارند یا نه. اما هر دوی آنها در کنار هم نشانگر این هستند که روابط بنیادین بین آمریکا و پرنفوذترین کشور اروپا به‌شدت متلاطم شده و 2 کشور بر سر مسائل مختلف، ازجمله روسیه، ایران، چین، تجارت و امنیت با هم اختلاف نظر دارند. اعتماد متقابل بین مرکل و ترامپ مدت‌هاست که از بین رفته است. حالا تحلیلگران هشدار می‌دهند که مسئله‌ای بنیادی‌تر در حال از دست رفتن است: اعتماد در بنیاد استراتژیک 2 سوی اقیانوس اطلس.
از نظر مقامات اروپایی، آمریکا از یک متحد ضروری، به یک متحد غیرقابل‌اعتماد تبدیل شده است؛  این چیزی است که آنها هرگز نمی‌خواستند و فکرش را هم نمی‌کردند. داوید واده‌پول نماینده آلمان از حزب دمکرات مسیحی به رهبری مرکل در این‌باره گفته است: «این یک زنگ هشدار دیگر است که ما باید سرنوشتمان را در دستان خودمان بگیریم.»
ترامپ با این کار، نه‌تنها به ناتو ضربه می‌زند که به نفع ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بازی می‌کند. توماس کلاینه بروک‌هوف نایب‌رئیس مؤسسه تحقیقاتی ژرمن مارشال فاند در این‌باره گفته است: «رقیب سیستماتیک او نه ولادیمیر پوتین بوده است و نه شی جین‌پینگ. رقیب سیستماتیک او آنگلا مرکل است. مرکل نماینده هر چیزی است که ترامپ از آن نفرت دارد. جهانی‌سازی، چندجانبه‌گرایی و قوانین بین‌المللی. ترامپ نه به مرکل و افرادی مانند او  بلکه به رهبران اقتدارگرا احساس نزدیکی می‌کند.»
آلمان نگران این است که ترامپ در بازتعریف منابع ملی کشورش، اتحاد 2 سوی اقیانوس اطلس را نادیده بگیرد.
فراخواندن نیروها از آلمان، تغییری اساسی و افراطی در سیاست‌های خارجی این کشور از زمان جنگ جهانی دوم به بعد به شمار می‌رود.
دیپلمات‌ها در 2سوی اقیانوس معتقدند که با توجه به جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، روابط آلمان و آمریکا بسیار مهم است. آلمان ثروتمندترین و پرجمعیت‌ترین کشور اروپاست و نیروی محرکه اقتصادی آن به شمار می‌رود. آلمان همچنین شریک اقتصادی مهمی برای آمریکاست و 700هزار آمریکایی در استخدام شرکت‌های آلمان هستند.
آمریکا، 35هزار نیرو در آلمان دارد و 12هزار غیرنظامی آلمانی در پایگاه‌های آمریکا در کشورشان مشغول به‌کار هستند. ده‌ها هزار شغل دیگر هم به‌خاطر حضور آمریکایی‌ها در آلمان ایجاد شده است. فراخواندن نیروها از آلمان از نظر اقتصادی هم به آلمان ضربه خواهد زد.
در مقابل این کار  از نظر استراتژیک به آمریکا هم ضربه خواهد زد. علاوه بر فراخواندن نیروهای موقت، ترامپ تصمیم دارد سقف حضور نیروهای نظامی آمریکایی را در آلمان تا 25هزار نفر کاهش دهد. این رقم، عملا نصف سقف فعلی است. ایو دادلر رئیس «شورای شیکاگو در امور جهانی» معتقد است این تصمیم بسیار مهم‌تر از فراخواندن 9500سرباز است؛ «مسئله تعداد سربازان در آلمان نیست بلکه این است که در آن واحد، چند سرباز را می‌توان به مناطق مختلف (در اروپا) فرستاد.»
پایگاه‌های آمریکا در آلمان، دروازه اعزام نیرو به خاورمیانه به شمار می‌رود. بسیاری از سربازان مجروح آمریکایی در خاورمیانه، برای درمان به آلمان اعزام می‌شوند و برنامه‌های نظامی آمریکا در آفریقا هم در جنوب غرب آلمان هماهنگ می‌شود.
فراتر از همه اینها، سربازان آمریکایی در آلمان نقشی بازدارنده در مقابل رفتارهای هجومی روسیه دارند. نیکلاس برنز یکی از مقامات دولت جورج بوش و استاد فعلی دانشگاه هاروارد، معتقد است که فراخواندن سربازان، در راستای تحقق هدف قدیمی پوتین برای دوپاره کردن غرب است؛ «این کار ضربه‌ سیاسی و سمبلیک چشمگیری به اهداف اولیه ما در اروپا می‌زند. ما باید در شرایطی که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج می‌شود، روابطمان را با آلمان، مهم‌ترین قدرت اروپا تقویت کنیم.»
مقامات آلمانی، از همین حالا خود را برای تصمیم‌های یکباره و غافلگیرکننده ترامپ پیش از انتخابات آماده می‌کنند و معتقدند گام بعدی او می‌تواند سرعت بخشیدن به خروج یکجانبه نیروهای آمریکایی از افغانستان باشد. حتی برخی معتقدند او دستور بازگشت سربازان آمریکایی را از کره‌جنوبی هم صادر خواهد کرد.
برخی از این می‌ترسند که اگر ترامپ دوباره به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، اعلام کند که آمریکا از ناتو خارج خواهد شد. او مدت‌هاست که درباره هزینه‌های بالای عضویت در ناتو گله می‌کند و از زمانی که به کاخ سفید رفته، ‌آلمان را متهم می‌کند که به‌عنوان یک عضو ثروتمند، ‌مبلغ کمی را به بودجه دفاعی خود اختصاص می‌دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید