• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 25 خرداد 1399
کد مطلب : 102562
+
-

قاضی فراری در بند

سخنگوی قوه قضاییه از دستگیری متهم قاضی منصوری در رومانی توسط اینترپل خبر داد

قاضی فراری در بند

قاضی غلامرضا منصوری، متهم متواری پرونده طبری، در خارج از کشور بازداشت شد؛ گمانه‌زنی‌ها از حضور این متهم در کشور آلمان یا اسپانیا حکایت داشت اما او در رومانی بازداشت شد. 
اما عصر روز گذشته گفته شد با تصمیم یک دادگاه محلی در بخارست(پایتخت رومانی) استرداد غلامرضا منصوری به ایران به تعویق افتاده است. بنا به تصمیم پلیس او حق خروج از رومانی را ندارد.
روز گذشته، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ضمن تأیید خبر بازداشت منصوری و با اشاره به همکاری بسیار خوب و شایسته اینترپل، گفت: «این فرد در اختیار اینترپل در کشور رومانی است و هماهنگی‌های لازم برای تحویل این فرد انجام شده است، اما به لحاظ اینکه آن کشور اصلا پرواز خارجی به‌علت شرایط کرونا ندارد، این امر با تعویق انجام می‌شود و امیدواریم که این همکاری‌های دوجانبه استمرار داشته باشد.»
منصوری یکی از متهمان پرونده اکبر طبری است که نام او به‌عنوان متهم ردیف نهم در کیفرخواست این پرونده مطرح شده است. این قاضی وقت اجرایی لواسان به دریافت رشوه بالغ بر 500هزار یورو از حسن نجفی، متهم ردیف دوم پرونده، متهم است. منصوری در سال‌92 به‌عنوان سرپرست دادسرای زمین‌خواری منصوب شد. او پیش از آن هم سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه بوده است. قاضی منصوری به‌دلیل احکامی که در ارتباط با بازداشت روزنامه‌نگاران و فیلترینگ سایت‌ها صادر کرده بود، نام آشنایی برای اهالی رسانه است. از این قاضی به‌عنوان فردی یاد می‌شود که در صدور حکم بازداشت روزنامه‌نگاران و دستگیری‌های گروهی آنها در بهمن‌ماه۱۳۹۱ نقش داشته است.
منصوری ساعاتی پس از برگزاری نخستین دادگاه طبری و طرح نام او در این پرونده، در یک پیام ویدئویی مدعی شد که سفرش به خارج از کشور با هدف درمان صورت گرفته و به محض «باز‌شدن مرزها» به کشور بازمی‌گردد. او در این پیام مدعی شد که به جمهوری اسلامی و دستگاه قضایی ایمان کامل و اعتقاد راسخ دارد و به همین جهت در نخستین فرصت به سفارت ایران مراجعه کرده و برای حضور در دادگاه به کشور باز خواهد گشت.
اسماعیلی صحبت‌های منصوری در قالب آن فایل ویدئویی را «تبلیغاتی» خوانده و گفته که این متهم فراری قصد بازگشت به ایران را نداشته است. سخنگوی قوه قضاییه سه‌شنبه گذشته نیز در واکنش به ادعای متهم برای بازگشت به کشور، گفت: امروز متخلفان در هر لباس و پوششی دیگر از حاشیه امن و حریم ممنوعه برخوردار نیستند. برخورد قوه قضاییه با معدود عناصر فاسد درون قوه قضاییه، هم جدی و هم قاطع و عبرت‌آموز است.
اما با گذشت 2روز، خبری از بازگشت قاضی متهم به کشور و مراجعه‌اش به سفارتخانه نشد تا اینکه نماینده دادستان در جلسه دوم دادگاه طبری در واکنش به سخنان منصوری، گفت: «او هیچ گواهی پزشکی‌ای به دادسرا ارائه نداده و اگر ادعایی دارد، آن را برابر اصل به سفارت ایران تحویل دهد. او یک‌ ماه بعد از دستگیری طبری از ایران خارج شد و تلفن خود را در ایران گذاشت‌! گمان می‌کردیم ایشان ایران است و به وقتش او را احضار خواهیم کرد.»
خبر بازداشت قاضی منصوری در رومانی در حالی منتشر می‌شود که رئیس قوه قضاییه چند روز پیش به کسانی که نام آنها به‌عنوان متهم در پرونده‎های فساد اقتصادی مطرح است‌ اما از کشور خارج شده‎اند، هشدار داد که احساس نکنند می‌توانند از چنگ عدالت فرار کنند و تسلیم‌شدن در برابر قانون و عدالت را هم به نفع خودشان و هم برای جامعه مفید دانست.
سید ابراهیم رئیسی پنجشنبه گذشته در جریان سفرش به استان فارس از عزم دستگاه قضایی برای برخورد با تخلفات درون خود سخن گفت و خاطرنشان کرد: اینکه امروز به پرونده‌هایی رسیدگی می‌کنیم که این پرونده‌ها به‌نحوی مربوط به درون دستگاه قضایی است، ناشی از اراده و تصمیم قضات و کارکنان دستگاه قضایی است که امروز مدعی هرگونه ناسلامتی هستند. رئیسی با تأکید بر اینکه ناسلامتی برای نظام اداری و قضایی تحمل نخواهد شد، تصریح کرد: این ناسلامتی برای همه‌جا بد و برای دستگاه قضایی بدتر است. رسیدگی به پرونده اکبر طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه در دوره ریاست صادق آملی لاریجانی، طی یک سال حضور رئیسی در رأس قوه قضاییه به نمادی از پاکسازی قوه قضاییه از عناصر فاسد تبدیل شده است. پرونده طبری دارای 22متهم اصلی است که تعدادی از آنها در خارج از کشور متواری هستند. این مقام سابق قوه قضاییه به‌عنوان متهم ردیف اول پرونده متهم است که با سوءاستفاده از جایگاه خود و از طریق ایجاد یک شبکه ارتشا و فساد متشکل از چند قاضی، رسیدگی قضایی به پرونده‌های فساد را از مسیر خود منحرف کرده و زمینه‌ صدور قرار منع تعقیب برای متهمان فساد را فراهم کرده است. به گفته نماینده دادستان، دفتر طبری به کانونی جهت مراجعه برخی ‌متهمان برای حل پرونده خود، تبدیل شده بود و او یک گروه مجرمانه در معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه قضاییه تشکیل داده بود. به گفته نماینده دادستان، اقدامات مجرمانه طبری در 20سال حضورش در قوه قضاییه در مداخله و اعمال نفوذ در پرونده‌های متهمان دانه‌درشت اقتصادی خلاصه می‌شد. اما طبری در دومین جلسه دادگاه ضمن دفاع از خود، همه اتهامات را رد کرد و مدعی شد که «۲۰‌سال خدمت صادقانه به قوه قضاییه» داشته است!

   تکذیب اعترافات طبری 
یک مقام آگاه در سازمان اطلاعات سپاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، انتشار اخباری تحت عنوان اعترافات اکبر طبری را تکذیب کرد. این مقام آگاه تصریح کرد: همزمان با برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری معاون اجرایی سابق قوه قضاییه، اخباری تحت عنوان اعترافات علیه مسئولان سابق یا فعلی دستگاه قضا در حال انتشار است که ضمن تکذیب مواردی از این دست، تأکید می‌شود پخش اینگونه شایعات قطعا با هدف انحراف و اخلال در رسیدگی به اصل اتهامات اکبر طبری صورت گرفته و قصد عاملین به حاشیه راندن دادگاه است.  وی در پایان گفت: به منتشرکنندگان این شایعات و افرادی که موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم می‌آورند هشدار داده می‌شود و در صورت ادامه قطعا برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

موسوی در سوریه کار جاسوسی می‌کرد

غلامحسین اسماعیلی در حاشیه مراسم معارفه رئیس سازمان زندان‌ها، در جمع خبرنگاران درباره پرونده سیدمحمود موسوی مجد، بیان کرد: این پرونده مربوط به سال98-۹7 است و متهمین دیگر پرونده را حضور ذهن ندارم. وی افزود: حکم این شخص صادر شده و قطعیت پیدا کرده است. دستگیری موسوی مجد ربطی به حادثه تروریستی شهادت سردار سلیمانی ندارد. سخنگوی قوه قضاییه بیان داشت: در سنوات قبل به لحاظ ارتباطی که با این مجموعه داشته، اطلاعاتی در حوزه دفاعی و نظامی ما به‌ویژه در ارتباط با وزارت دفاع و نیروی قدس سپاه و تردد‌ها و اقامت‌های شهید حاج‌قاسم سلیمانی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ را به سرویس سیا و موساد داده است. وی افزود: ارتباط این جاسوس به لحاظ اینکه مقیم سوریه بوده و خانواده‌اش مقیم سوریه هستند، در همان کشور با نیرو‌های مستشاری ایران بوده و اطلاعاتی را از حوزه فعالیت آنها و وزارت دفاع جمع‌آوری می‌کرده و به دشمن می‌داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید