• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 21 خرداد 1399
کد مطلب : 102333
+
-

شمالی‌ها دیگر تلفن جنوبی‌ها را جواب نمی‌دهند

کره‌شمالی تمامی مسیرهای ارتباطی‌ خود را با کره‌جنوبی قطع کرد

گزارش
شمالی‌ها دیگر تلفن جنوبی‌ها را جواب نمی‌دهند


محمدامین خرمی ـ خبرنگار

در پی بروز تنش سیاسی تازه میان کره‌شمالی و کره‌جنوبی، شمالی‌ها اعلام کردند تمامی مسیرهای ارتباطی با همسایه جنوبی ازجمله خط تلفن ویژه میان سران 2 کشور را قطع می‌کنند.
خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی دیروز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد تمامی کانال‌های ارتباطی میان 2 کشور ازجمله خطوط ارتباطی میان فرماندهان نظامی نیز قطع خواهد شد. طبق اعلام پیونگ‌یانگ، دفتر ارتباطات 2 کره که طی 2سال گذشته در شهر مرزی کئاسونگ در خاک کره‌شمالی فعال بوده هم از امروز رسما تعطیل می‌شود. در اطلاعیه منتشر شده از سوی پیونگ‌یانگ آمده است: «به این نتیجه رسیده‌ایم که نیازی به ملاقات رو در رو نیست؛ موضوعی برای مذاکره باقی نمانده است.»
دفتر ارتباطات 2 کره از سال 2018، یعنی زمانی که پیونگ‌یانگ و سئول دور تازه گفت‌وگوهای خود را آغاز کردند، تاسیس شد تا از بروز تنش و جنگ ناخواسته میان 2 طرف جلوگیری کند و محلی برای مذاکره میان مقام‌های سیاسی 2 طرف برای رسیدن به صلح باشد. طی این مدت نمایندگان2 کره هر روز به‌طور مرتب در دفتر کئاسونگ با یکدیگر دیدار می‌کردند تا مانع بروز هرگونه تنش ناخواسته میان کشورهای خود شوند؛ کشورهایی که از سال 1953تاکنون عملا در جنگ هستند و تنها یک توافق آتش‌بس موقت بین آنها وجود دارد.
دفتر ارتباطات کئاسونگ از 5‌ماه پیش، یعنی زمانی که ویروس کرونا در شرق آسیا همه‌گیر شد، فعالیت خود را متوقف کرد اما نمایندگان2 طرف همچنان ارتباط تلفنی خود را حفظ کرده بودند. طبق قرار، ساعت 9صبح و 5بعدازظهر، نمایندگان 2 کره با یکدیگر تماس تلفنی برقرار می‌کردند. به گفته مقام‌های دولت کره‌جنوبی، تماس تلفنی دیروز آنها طبق معمول راس ساعت 9صبح انجام شد اما طرف مقابل تلفن را پاسخ نداد. این نخستین بار طی 21ماه گذشته است که تماس تلفنی ساعت 9صبح کره‌جنوبی با نمایندگان کره‌شمالی بدون پاسخ می‌ماند. اگرچه شمالی‌ها تماس ساعت 5بعدازظهر را پاسخ دادند اما پاسخ آنها از تصمیم‌شان برای پایان دادن به این ارتباط حکایت داشت.
کیم یو- جونگ، خواهر رهبر کره‌شمالی، هفته گذشته تهدید کرده بود درصورتی که سئول مانع فعالیت پناهندگان سیاسی که از کره‌شمالی به کره‌جنوبی گریخته‌اند نشود، دفتر ارتباطات کئاسونگ را تعطیل خواهد کرد. این پناهندگان از طریق بالن‌های کوچکی که به آسمان کره‌شمالی می‌فرستند، دیدگاه‌های سیاسی خود علیه حکومت کمونیستی کیم جونگ اون را در قالب شب‌نامه‌هایی به‌دست مردم می‌رسانند. اغلب با این بالن‌ها، بسته‌های مواد غذایی نیز ارسال می‌شود تا افراد در کره‌شمالی برای برداشتن آنها ترغیب شوند.

کیم یو- جونگ، خواهر قدرتمند
2سال قبل، زمانی که سران 2کره پیش چشم رسانه‌ها و مردم جهان در روستای «پانمونجوم» در خط مرزی میان 2 کشور با یکدیگر دست دوستی دادند، تصور می‌شد نقط پایان بحران شبه‌جزیره کره هم بالاخره فرا رسیده باشد. کیم‌ جونگ اون رهبر کره‌شمالی و مون جائه این رئیس‌جمهور کره‌جنوبی پس از 65سال مخاصمه میان2 کشور، یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ سیاسی جهان را رقم زدند و بر سر حرکت به سمت صلح توافق کردند.
در سال 1945و با فروکش‌کردن آتش جنگ جهانی دوم، جبر سیاسی شبه‌جزیره کره را به 2 منطقه تقسیم کرد. پس از آن در سال 1950دو طرف درگیر جنگی شدند که 3سال ادامه داشت و 5/2میلیون کشته به جا گذاشت. 2 طرف در همین روستای پانمونجوم پیمان ترک مخاصمه امضا کردند اما هرگز پیمان صلحی میان آنها امضا نشد. 2 کره طی این سال‌ها بارها تا آستانه جنگ پیش رفتند اما 3بار دیدار و مذاکره میان سران آنها در سال 2018، مسیر تازه‌ای را میان‌شان گشود.
بعد از این مذاکرات اما روابط رفته رفته به سردی گرایید تا اینکه هفته گذشته خواهر رهبر کره‌شمالی، با انتقاد صریح از همسایه جنوبی، اعلام کرد که کره‌شمالی اقدامات پناهندگان سیاسی خود در کره‌جنوبی را ناقض توافقات سال 2018می‌داند. البته سرد شدن دوباره روابط میان پیونگ‌یانگ و سئول، از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات کره‌شمالی و آمریکا نیز متاثر بوده است.
فارغ از آنچه میان 2 کره در جریان است، صدور فرمان قطع روابط میان پیونگ‌یانگ و سئول از سوی خواهر رهبر کره‌شمالی، تأییدی است بر شایعاتی که از ارتقای جایگاه کیم یو-‌ جونگ در ساختار تصمیم‌گیری حکومت کره‌شمالی حکایت دارد. پیش از این، غیبت چندروزه کیم جونگ اون از انظار عمومی، باعث شد حتی برخی تحلیلگران از احتمال جانشینی کیم یو-جونگ به جای برادرش خبر دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید