• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 20 خرداد 1399
کد مطلب : 102236
+
-

زمان محدود برنامه های موسیقی قبل از ماه محرم

۲‌ماه فرصت برای اجرای کنسرت

مدیر دفتر موسیقی از بازگشایی مقطعی کنسرت‌ها، بدون گرانی بلیت خبر داد

گزارش
۲‌ماه فرصت برای اجرای کنسرت


فهیمه پناه‌آذر ـ روزنامه نگار

چند هفته پیش به‌دنبال تعطیلی سالن‌های موسیقی، دفتر موسیقی جلساتی را با نمایندگان سالن‌های اجرای کنسرت، نماینده مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری(تهیه‌کنندگان موسیقی) و... برگزار کرد تا تمهیدات لازم برای اجرای صحنه‌های اجراها پس از بازگشایی صورت گیرد.
در آن جلسات پروتکلی تعیین و به ستاد کرونا فرستاده شد که به گفته محمد‌اللهیاری، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد آمادگی برگزاری کنسرت در سالن‌ها اعلام شد. اما این بازگشایی طولانی نیست؛ چرا که تیر و مرداد‌ماه اجازه فعالیت کنسرت‌ها وجود دارد و بعد از آن با آغاز‌ ماه محرم و صفر بار دیگر کنسرت‌ها فعالیت خود را متوقف می‌کنند.
به گزارش همشهری، با اعلام ازسر‌گیری فعالیت سالن‌های سینما و موسیقی از سوی رئیس‌جمهوری که - البته در این میان صحبتی از سالن‌های تئاتر نشد- از اول تابستان، محمد اللهیاری در گفت‌وگویی با روزنامه همشهری از چگونگی برگزاری کنسرت‌ها براساس پروتکل تعیین شده، می‌گوید. مدیر دفتر موسیقی توضیح می‌دهد: « از هفته‌های پیش جلساتی را برگزار کردیم تا درصورت بازگشایی سالن‌ها، آمادگی کامل برای اجرای کنسرت را داشته باشیم. حال با توجه به دستور ریاست‌جمهوری و ابلاغ آن قرار است سالن‌ها تا ۵۰درصد ظرفیت فعالیت خود را آغاز کنند. با صدور مجوز از سوی دفتر موسیقی، کنسرت‌ها برگزار می‌شود. در همان جلسات ابتدایی، ۱۵مورد را در جلساتی تدوین کردیم که موارد به ستاد کرونا ارسال و موافقت کردند. آن زمان یکی از پیش‌بینی‌ها برگزاری کنسرت با ظرفیت ۵۰‌درصد بود.»



وی ادامه می‌دهد:« با توجه به وضعیت موجود و همچنین اوضاع اقتصادی تلاش‌مان این است که تسهیلات لازم برای مخاطبان ایجاد شود.»‌ اللهیاری در پاسخ به این سؤال که آیا در این مدت برگزارکنندگان کنسرت و تهیه‌کنندگان برای اجرای کنسرت به دفتر موسیقی فشار آورده‌اند؟ یادآور می‌شود:« این اتفاق نیفتاده است، سال گذشته زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد مجمع صنفی دیداری و شنیداری و تهیه‌کنندگان و... مکاتبه کرده و خواستند تا پایان اسفند‌ ماه کنسرتی برگزار نشود و بعد از عید نیز این اتفاق افتاد و هیچ فشاری وجود نداشت.»
این مدیر همچنین در پاسخ به این سؤال که ممکن است با بازگشایی سالن‌ها، مردم به‌خاطر ویروس کرونا استقبالی از کنسرت‌ها نداشته باشند و چه تمهیداتی در این مورد اندیشیده شده، توضیح می‌دهد:« در جلسات این پیش‌بینی هم وجود داشت که درصورت از سر‌گیری فعالیت کنسرت‌ها، مردم تمایل به حضور نداشته باشند. علاوه بر ویروس کرونا، وضعیت اقتصادی نیز در این پیش‌بینی دیده شده است. از اول تیر‌ماه تا آغاز‌ماه محرم کنسرت‌ها با پروتکل‌های لازم برگزار می‌شود. در این 2‌ماه بازگشایی سالن‌ها (تیر و مرداد) که سالن‌ها پذیرای ۵۰ درصد مخاطبان است. ما نیز ارزیابی لازم را انجام می‌دهیم و حضور مخاطبان را در این مدت می‌سنجیم.» با توجه به اینکه با آغاز‌ماه محرم دیگر کنسرتی تا آبان‌ماه برگزار نمی‌شود، ‌اللهیاری درباره افزایش قیمت بلیت عنوان می‌کند: «در این 2ماه افزایش قیمت نخواهیم داشت و همانطور که گفتم باید ارزیابی از چگونگی برگزاری کنسرت‌ها، حضور مردم و فروش صورت بگیرد.» با توجه به صحبت‌های‌اللهیاری مبنی بر برگزاری کنسرت با ظرفیت ۵۰ درصدی و عدم ‌افزایش قیمت بلیت‌ها، باید دید در 2‌ماه آینده چند کنسرت برگزار می‌شود و استقبال مخاطبان در شرایط کرونا و وضعیت اقتصادی و رکود اقتصادی چگونه خواهد بود؟ با این حال بعد از 2‌ماه بار دیگر کنسرت‌ها تعطیل می‌شوند و باید دید آبان‌ماه و با پایان محرم و صفر، وضعیت بازگشایی سالن‌ها چگونه خواهد بود؟ آیا ویروس کرونا به گروه‌های موسیقی اجازه می‌دهد تا فعالیت کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید