• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 20 خرداد 1399
کد مطلب : 102187
+
-

موضع واحد ایران در مقابل درخواست‌های آمریکا برای مذاکره

به برجام برگردید

سخنگوی دولت: اگر آمریکا مشتاق گفت‌وگو با ایران است می‌تواند به میز مذاکرات با حضور کشورهای باقیمانده در برجام که خود آن را ترک کرده بازگردد

دیپلماسی
به برجام برگردید

بعد از مبادله 2زندانی بین ایران و آمریکا و درخواست رئیس‌جمهور این کشور برای مذاکره؛ در داخل کشور برخی هرگونه مذاکره را از بیخ و بن رد می‌کنند و برخی با قید و شرط مسیر احتمالی مذاکره را نشان می‌دهند. موضع مشخص ایران در رابطه با مذاکره با آمریکا قبلا اعلام شده؛ بازگشت به برجام و مذاکره با آمریکا در چارچوب 1+5، مثل گذشته.
دیروز علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران با اشاره به تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا با بیان اینکه ایران آمادگی کامل برای تبادل همه زندانیان را دارد گفت: مسئولیت این تعلل بر عهده دولت آمریکاست. سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که ترامپ دوباره موضوع مذاکره با ایران را مطرح کرده و اینکه ایران منتظر انتخابات آمریکاست، گفت: بنای ما تصمیم‌گیری بر اساس انتخابات آمریکا و اینکه چه‌کسی رأی خواهد آورد نیست، مبنای ما منافع ملی است. ما هیچ نشانه‌ای از واقعی‌بودن توییت‌های رئیس‌جمهور آمریکا مشاهده نمی‌کنیم. تمایل دولت آمریکا برای مذاکرات جدی و ثمربخش علائمی دارد که در این اظهارات دیده نمی‌شود. پیش از این هم اعلام شده که اگر آمریکا مشتاق گفت‌وگو با ایران است می‌تواند به میز مذاکرات با حضور کشورهای باقیمانده در برجام که خود آن را ترک کرده بازگردد.
به گزارش همشهری، او خاطرنشان کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم در سال‌های گذشته اعتماد ما نسبت به صداقت و جدیت و همچنین نتیجه‌بخش بودن مذاکرات از بین رفته است؛ برای اصلاح آن باید هر آنچه را که تخریب کرده‌اند از نو بسازند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه پس از اعلام خبر آزادی مایکل وایت تبعه این کشور توسط ایران، از ایران تشکر کرد و نوشت: این نشان می‌دهد که یک معامله امکان‌پذیر است! او ساعاتی بعد در توییت دوم پس از تشکر دوباره از ایران نوشت: برای رسیدن به توافق بزرگ تا بعد از انتخابات آمریکا منتظر نمانید. ترامپ با ادعای اینکه در انتخابات پیروز می‌شود خطاب به جمهوری اسلامی گفت که الان به توافق بهتری دست خواهید یافت. محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران روز جمعه در واکنش به اظهارات ترامپ درباره توافق با ایران نوشت: ما در زمان بر سر کار آمدن شما یک توافق داشتیم. ایران و دیگر شرکای برجام، هرگز میز گفت‌وگو را ترک نکردند. مشاوران شما که بیشتر آنها را هم برکنار کرده‌اید، دست به قمار احمقانه‌ای زدند. اینکه چه زمانی تصمیم بگیرید این مسئله را اصلاح کنید، به خودتان مربوط است. با این حال حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی که چندی پیش حساب کاربری او در توییتر به‌دلیل توییتی درباره اعتراضات آمریکا در پاسخ به وزیر امورخارجه آمریکا بسته شد، در حساب کاربری جدیدش با مخاطب قراردادن دونالد ترامپ در یک توییت عجیب و تحریک‌آمیز نوشت: «روز سوم نوامبر [انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا] کارَت تمام خواهد شد و ما این را می‌دانیم. برای همین باید بیش از آنچه اوباما داد، پیشنهاد بدهی»! این توییت مشاور رئیس‌جمهور، واکنش‌های انتقادآمیزی در بین طیف اصولگرایان و اصلاح‌طلب‌ها داشت به‌طوری که او توییت خود را پاک کرد. برخی نمایندگان مجلس ایران ازجمله محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و نیز علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی هم بعد از اظهارات ترامپ درباره مذاکره با ایران تأکید کردند که هیچ مذاکره‌ای با آمریکا در دستور کار نیست. در این رابطه سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه هم انجام مذاکره مستقیم را در جریان رهایی زندانیان 2کشور رد کرده بود. ذوق‌زدگی ترامپ از آزادی یک زندانی این کشور و سخن‌گفتن او از مذاکره با ایران در حالی است که او یک‌ماه بعد از ترور سردار سلیمانی در عراق در واکنش به موضع‌گیری وزیر خارجه ایران که اتفاقا همان موضعی است که دیروز از سوی ربیعی اعلام شد، به زبان فارسی در توییتر نوشت: «وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می‌خواهد که تحریم‌ها برداشته شود. نه، مرسی»! 

ظریف روز جمعه چهارم بهمن در مصاحبه با هفته‌نامه اشپیگل در پاسخ به این پرسش که «آیا مذاکرات با آمریکا پس از کشته‌شدن سلیمانی نیز ادامه خواهد یافت؟»، گفت: «برای ما فرقی نمی‌کند چه‌کسی در کاخ سفید حاکم است. نکته مهم رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند رفتار خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را لغو کند و به میز مذاکره بازگردد. ما هنوز پای میز مذاکره‌ایم، اما آنها این میز را ترک کرده‌اند. ایالات متحده رنج بزرگی را به مردم ایران تحمیل کرده است. روزی فرا می‌رسد که آنها مجبور به جبران آن هستند. ما صبوریم.» روابط ایران و آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی به بد‌ترین حالت خود رسید و حتی کار به تهدید نظامی طرفین کشید؛ تا جایی که برای نخستین‌بار در طول سالیان بعد از جنگ جهانی دوم، یک پایگاه آمریکا در جهان توسط نظامیان یک کشور مورد حمله قرار گرفت.

طرح جدید کنگره برای تحریم ایران 

روزنامه «واشنگتن فری بیکن» براساس رونوشتی که مدعی است از یک طرح قانونی کنگره آمریکا رویت کرده است، گزارش داد که کمیته مطالعات حزب جمهوریخواه آمریکا روز چهارشنبه یک طرح قانونی جامع علیه آنچه حکومت‌های متخاصمی مانند روسیه، چین و ایران عنوان شده است ارائه خواهد کرد. این خط‌مشی سیاسی شامل بیش از ۱۴۰اقدام جدید در راستای تحکیم دوباره رهبری حزب جمهوریخواه در زمینه سیاست خارجی آمریکاست. به نوشته این روزنامه؛ مایک جانسون، سناتور جمهوریخواه که ریاست کمیته مطالعات این حزب را بر عهده دارد، درباره بخش ایران این طرح قانونی گفته است که این طرح شامل سخت‌ترین تحریم‌هایی خواهد بود که تا به حال بر ایران اعمال شده‌اند. فری بیکن در ادامه با استناد به رونوشتی که از این طرح قانونی در اختیار دارد بیان می‌کند که اگر تحریم تسلیحاتی ایران تمدید نشود، کنگره می‌تواند نقش عمده‌ای در طراحی تحریم‌های جدید در زمینه فروش تسلیحات به ایران ایفا کند. این اقدام شامل «تحریم‌های جدید علیه صنایع تسلیحاتی کشورهایی مانند روسیه و چین که به ایران تسلیحات بفروشند و بانک‌های تسهیل‌کننده فروش تسلیحات به ایران و شرکت‌های حمل‌ونقل این تسلیحات» خواهد بود. این روزنامه آمریکایی درباره دیگر تحریم‌هایی که در این طرح قانونی وجود خواهند داشت، به تحریم‌ها علیه صنایع پتروشیمی و خودرویی و بخش‌های مالی ایران اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید