• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 19 خرداد 1399
کد مطلب : 102160
+
-

سنگ‌اندازی ترکیه در قرارداد گازی با ایران

سنگ‌اندازی ترکیه در قرارداد گازی با ایران

ترکیه دبه کرد! به گزارش همشهری،  پس از آنکه در  فروردین امسال واردات گاز ترکیه از ایران به دلیل انفجار خط لوله صادراتی در خاک ترکیه متوقف شد، حالا مقامات ایران و ترکیه به اختلاف خورده‌اند. مهدی جمشیدی دانا، مدیر پیشین دیسپچینگ شرکت ملی گاز با تأکید بر اینکه ترکیه تاکنون بر قرارداد خود با ایران پایبند بوده است،  به شانا گفت: برنامه ترکیه همیشه این است که در نیمه نخست سال میلادی برداشت گاز خود را به دلیل آغاز فصل گرما کم می‌کند به نحوی که جریمه به ایران ندهد و حالا هم این کشور تمایلی برای سرعت دادن به تعمیر خط لوله صادراتی ندارد. 
وی تأکید کرد: به هر حال این اتفاق در خاک ترکیه افتاده، این کشور هم در این رابطه اعلام شرایط فورس‌ماژور کرد، یعنی در شرایطی قرار دارد که از اختیار خود خارج است. اما ایران درخواست ترکیه را بارها رد کرده است. این مقام مسئول افزود: ترکیه به دلیل شیوع کرونا می‌گوید اگر نمایندگانی از ایران بخواهند برای بازدید به ترکیه بیایند باید دو هفته در قرنطینه بمانند، بنابراین ما بازرس شخص ثالثی را که ترکی هم بلد بود و در این کشور اقامت داشت معرفی کردیم که بازدید کرد و گزارش خود را برای ما فرستاد.
جمشیدی دانا با اشاره به گزارش بازدید از خط لوله آسیب‌دیده در ترکیه اظهار کرد: ایران رسما اعلام کرده  شرایط فورس‌ماژور را قبول نمی‌کند و حتی آمادگی خود را برای تعمیر خط لوله اعلام کرده‌ایم اما طرف مقابل قبول نمی‌کند. وی گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده، پیش‌بینی ما این است که تعمیرات خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه در تیرماه به پایان برسد و جریان گاز برقرار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید