• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 19 خرداد 1399
کد مطلب : 102158
+
-

ارزش بازار سهام در مرز 300میلیارد دلار

با جهش پرقدرت شاخص بورس در مبادلات دیروز ارزش کل بازار سهام به مرز 300میلیارد دلار رسید. شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته برای چندمین روزمتوالی به صعودش ادامه داد و با 4.4درصد رشد به یک میلیون و 116هزار واحد رسید. با این میزان رشد ارزش کل بازار سهام به 5005هزار میلیارد تومان معادل 294میلیارد دلاررسید. ارزش کل معاملات بورس هم در مبادلات دیروز با 13درصد رشد به 13هزار میلیارد تومان رسید. دیروزهمچنین 1430میلیارد تومان پول جدید توسط سهامداران حقیقی به بازارتزریق شد که بالاترین مبلغ در دهه دوم خرداد بوده و نسبت به روز شنبه 50درصد رشد داشت با این مقدار ورود پول جدید به بازار دیروز جمع کل ارزش معاملات به 13هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به روز شنبه 13درصد رشد نشان می‌دهد. دیروزدرپایان مبادلات حجم عرضه سهام در برخی از سهام اندکی افزایش یافت و منجر به نزول قیمت سهام برخی شرکت‌ها و بروز برخی نگرانی‌ها نسبت به تداوم رشد شاخص در هفته جاری شد اما نماگر‌های مربوط به ارزش معاملات نشان می‌دهدکه اشتیاق سرمایه‌گذاران برای خرید سهام بیشترشده است.

بحث داغ افزایش نرخ‌ها
به‌دنبال صدور برخی مجوز‌ها برای افزایش نرخ پایه فروش محصولات توسط کارخانه‌ها دیروز هم بحث‌های تازه‌ای در بازار سرمایه در مورد افزایش نرخ فروش محصولات برخی صنایع جدید مطرح بود. تاکنون شرکت‌های تولید‌کننده شکر توانسته‌اند افزایش نرخ دریافت کنند و تولید کننده‌های سیمان و لاستیک هم در انتظار دریافت مصوبه افزایش نرخ محصولاتشان از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کننده هستند. به‌دنبال این 3 صنعت دیروز شرکت‌های فعال در صنایع شوینده نیز افزایش نرخ 20درصدی برای انواع محصولات خود دریافت کردند. خبرهای دیگری نیز وجود دارد که احتمالا تولیدکنندگان آبمیوه و کنسانتره ایران نیز ظرف 3 روز آینده افزایش قیمت محصولات این گروه را دریافت خواهند کرد.شورای‌عالی ترابری نیز با افزایش 20درصدی قیمت بلیت قطارهای مسافری و 50درصدی قطارهای حومه‌ای موافقت کرده است.
همچنین سخنان نوبخت باعث شده تا شایعه درخصوص افزایش قیمت گازوئیل پررنگ شود. نوبخت گفته است، دولت بار دیگر قصد دارد بخشی از یارانه‌های پیدا و پنهان را برای افزایش منابع دولت حذف کند. این به‌معنای افزایش هزینه‌های تولید به‌ویژه در مورد شرکت‌هایی است که نرخ انرژی تأثیر زیادی بر تولید آنها خواهد داشت. دیروز همچنین شرکت‌های تولید‌کننده محصولات دارویی موجی از شفاف‌سازی‌‌ها را درخصوص تغییر نرخ ارز منتشر کردند. برخی از تولید کننده‌های دارو بخش مهمی از محصول خود را از این پس به نرخ نیمایی خواهند فروخت. روز شنبه همچنین جلسه‌ای درباره قیمت‌گذاری زنجیره فولاد برگزار شده بود اما نماینده فولاد مبارکه گفته بود افزایش قیمت در سال99 هیچ‌گونه توجیهی ندارد، از این‌رو فولاد مبارکه با هرگونه افزایش قیمت مخالف است.

تداوم روند نزولی قیمت طلا و ارز
در جریان مبادلات دیروز روند نزولی قیمت طلا و ارز که چند روزی است آغاز شده تداوم یافت و قیمت هر دلار آمریکا با46تومان کاهش به 16هزارو 937تومان رسید. 

این خبر را به اشتراک بگذارید