• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 18 خرداد 1399
کد مطلب : 102005
+
-

بوستان ارتش در 06 جوانه زد

70درصد پادگان جوادالائمه ع به فضای عمومی با کاربری‌های گوناگون تبدیل می‌شود

بوستان ارتش در 06 جوانه زد

محمد سرابی _ خبر‌نگار

پادگان‌ها در ابتدا خارج از شهر ‌ساخته شدند اما شهر‌ آنقدر بزرگ شد و خانه‌ها آنقدر زیاد شدند که دور تا دور دیوار‌های پادگان‌ها را پر کردند. حالا پادگان‌ها دوباره به خارج از شهر می‌روند و در جای آنها بوستا‌ن‌هایی ساخته می‌شود تا فضایی برای تسکین و گذران اوقات خانواده‌ها در زندگی روزمره شهری باشند. میدان صبحگاه پادگان06 برای سال‌های طولانی شاهد آموزش و اعزام رزمندگان به جبهه‌های جنگ بود که از میان آنها بسیاری به شهادت رسیدند. اکنون از میان ترک‌های آسفالت قدیمی این میدان، جوانه‌های سبزرنگی سر به سوی آسمان گرفته و می‌رود که تا مدتی دیگر درختان کهنسال، ساختمان‌های پراکنده و مجموعه فضای سبز این پادگان با نام «بوستان ارتش» برای استفاده عموم شهروندان آماده شود.
دیروز ظهر مسئولان شهرداری، شورای شهر، وزارت راه و شهرسازی و امرای ارتش در کنار پرچم بلند این میدان، انتقال رسمی 70درصد این پادگان به شهرداری را اعلام کردند. وزیر راه و شهرسازی در این مراسم که با حضور فرمانده کل ارتش امیر سید عبدالرحیم موسوی برگزار شد، اظهار کرد: «شیوه فکری که باعث تبدیل پادگان06 به فضای عمومی می‌شود ما را برای ادامه طرح خروج پادگان‌ها از شهر یاری می‌کند. نکته حائز اهمیت در این کار ایجاد وجه تعامل بین شورای شهر، شهرداری و شورای‌عالی شهرسازی باب توافق انجام‌شده با ارتش بود. نتیجه این توافق تعیین تکلیف اراضی این پادگان بعد از 10سال توقف پروژه بود که با نگاه قبلی به نتیجه نمی‌رسید.»
محمد اسلامی اظهار کرد: «موضوع مهم دیگر کارکرد کمیسیون ماده5 است. اگر قرار بود مصوبات دوره قبلی اجرا شود بارگذاری به 2میلیون مترمربع می‌رسید و نتیجه مناسب نداشت. اکنون سرمایه‌گذاری در 30درصد باقیمانده از پادگان06 هم به شکلی است که حداقل سطح را اشغال کند و در آن محیطی مسکونی و خدماتی ایجاد شود.»

باغ‌های سلطنت‌آباد
شهردار تهران در این مراسم با اشاره به ویژگی‌های هویت‌ساز پایتخت اظهار کرد: «یکی از این ویژگی‌ها ارتفاعات البرز است که سالانه 240میلیارد مترمکعب آب به پایین دست ارزانی می‌دارد، دیگری چنارستان‌های قدیمی و شناسنامه‌دار شهر هستند. باغ‌های تهران هم از همین گروه به‌شمار می‌آیند. اکنون در یکی از همین باغ‌های قدیمی هستیم.»
پیروز حناچی گفت: «باغ‌های سلطنت‌آباد مانند دیگر باغ‌های تهران در مسیر جریان‌ آب ساخته شده بودند. این باغ‌ها که از دوران پهلوی اول به ارتش اختصاص داده ‌شده‌اند از قدیمی‌ترین برگ‌های شناسنامه ارتش به‌شمار می‌آیند.»
او با اشاره به اینکه در این پادگان می‌توانستیم به شکل‌های 50درصد ناخالص یا 30درصد خالص به توافق برسیم، بیان کرد: «شهر محل تلاقی سیاستگذاری، سرمایه‌گذاری و مسائل اجتماعی است. اگر در این بین به موضوع سوم توجه نکنیم، پروژه‌های ناهنجار تولید می‌شوند. به‌دلیل وجود درخت‌های کهنسال تلاش کردیم کمترین طرح اشغال را داشته باشیم و با مرمت بنا‌های موجود از ساخت بنای جدید جلوگیری کنیم.»
حناچی افزود: «در شورای‌عالی معماری و شهرسازی تجربه انتقال پادگان‌های خرم‌آباد و ارومیه به خارج از شهر را داریم. وقتی می‌توانیم در سخت‌ترین توافق‌ها به نتیجه برسیم مسلما در بقیه موارد هم موفق به کسب نتیجه خواهیم شد؛ تنها باید نگاه خود را به اقتصاد مبتنی بر فرهنگ تغییر دهیم. اکنون با استفاده از ایده‌های هنرمندان پادگان06را نیز به کاربری شبیه تپه‌های عباس‌آباد خواهیم رساند.»
او با تأکید بر اینکه ساختمان‌های ایجادشده در 30درصد سهم ارتش به بزرگراه صیاد شیرازی و ایستگاه مترو دسترسی خواهند داشت، گفت: «درباره پادگان جی و ایجاد موزه پرواز در منطقه قلعه‌مرغی به توافق‌هایی رسیده‌ایم و برای انتقال دیگر پادگان‌ها هم در حال مذاکره هستیم.»

استقرار پادگان‌ها خارج از شهر است
رئیس شورای شهر تهران هم در این مراسم بیان کرد: «در 600کیلومترمربع تهران تنها 5درصد اراضی به پادگان‌های نظامی اختصاص دارد که با قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی این پادگان‌ها در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و ارتش و دیگر نیروهای نظامی در مکان‌های جدید خارج از شهر‌ها مستقر می‌شوند. اما مانع اصلی در این میان، تملک زمین، پرداخت هزینه جابه‌جایی و ساخت فضای جدید برای نیروی‌های نظامی است. در مورد پادگان06 این مانع برطرف شد؛ اگرچه چندین سال طول کشید.»
محسن هاشمی در ادامه گفت: «فضا‌های دیگر مانند صنایع نظامی در همین نزدیکی هم وجود دارد که وقتی صنایع دیگر به خارج از شهر‌ها منتقل شدند باید برای انتقال آنها نیز فکری کرد.»
او با اشاره به 2مشکل بزرگ آلودگی هوا و ترافیک اظهار کرد: «از طرح جامع پسماند تا اصلاح ساختار نیرو‌ها و کارایی شهرداری باید شروع شوند و نباید تصور کنیم این پروژه‌ها در دوران ما به اتمام نمی‌رسند بلکه ما باید آنها را آغاز کنیم تا آیندگان به اتمام برسانند.»
مدیرعامل جدید بنیاد تعاون ارتش نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ارتش خود را ملزم به قانون و پرچمدار شفافیت و سلامت مالی می‌داند اظهار کرد: «ارتش در صدد ایفای نقش فعال در توسعه شهر است و صرفا مسائل سازمانی خود را دنبال نمی‌کند.»
امیر «رضا خرم‌طوسی» گفت: «تأثیر این طرح بر فضای شهر توجه ما را به مراعات 3نظام اصلی حفظ فضای سبز، نگاه منطقه‌ای و عدم‌تمرکز بر سود اقتصادی جلب کرد و باعث شد جلوه دیگری از همراهی ارتش با مردم به نمایش درآید.»
در این برنامه که مطابق ساعت پیش‌بینی‌شده اجرا شد و به پایان رسید، امیر «خرم‌طوسی» و عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، تفاهمنامه‌های مرتبط با انتقال 70درصد از پادگان06 به شهرداری را مبادله کردند. در پایان مراسم نیز از لوح یادبودی در کنار میله پرچم میدان صبحگاه پادگان، با حضور شهردار و وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد. 


سرنوشت 15هکتار باقیمانده
شهردار تهران در حاشیه مراسم روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: «مذاکره درباره تبدیل پادگان06 به بوستان، براساس قانون خروج پادگان‌ها از شهر آغاز شد و نهاد‌های بسیاری در این زمینه با ما همکاری داشتند. 70درصد از حدود 49هکتار مساحت این پادگان در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و کلیات سطح و سطوح ساختمان‌هایی که در 30درصد باقیمانده ساخته می‌شود به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری رسیده است. از 15هکتار مساحت این قسمت، 12هکتار زیر بار نمی‌رود اما اگر بتوانیم درختان قدیمی را جابه‌جا کنیم سطح اشغال بیشتر می‌شود و تراکم کاهش پیدا خواهد کرد.» 
پیروز حناچی افزود: «در سند اولیه نوشته شده که 3200نفر جمعیت مسکونی آن خواهد بود، یک هتل 5ستاره و بخش‌های اداری و تجاری در آن دیده شده است و دسترسی خاص و اتصال از بزرگراه صیاد شیرازی دارد. مرحله دیگر تنها تأیید برای گرفتن پروانه خواهد بود. برنامه ما بر این اساس است که در هفته دولت یا در هفته دفاع‌مقدس بتوانیم در‌های اینجا را به روی مردم باز کنیم.» او در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره حجم ترافیک روز شنبه اظهار کرد: «من نتیجه ارزیابی ترافیکی را هنوز نگرفته‌ام اما به‌طور طبیعی انتظار داریم که در خیابان‌های مرکزی حدود 40درصد ترافیک کمتر شده باشد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید